Aristofanes
Aktiv medlem
Jag har ett projekt att fotografera ett fyrtorn över öppet hav, från land. De lämpliga platserna är på 7 resp 12 km avstånd.
objektivet är 700 mm (500mm + förlängare 1,4) , största bländare 8. (5,6 * 1,4)
Bilderna blir inte helt skarpa, problemen tycks vara dis (dvs vatten i luften) och luftdallringar. Ljusriktninarna är sådana att bilderna blir bäst på morgnarna. Det är viktigt att fyren är solbelyst, man kan alltså inte fota en molnig dag.
Det är för många parametrar för att pröva allt själv.
När blir bilderna bäst? Efter hur många timmar är morgondimmorna upplösta?
När är luften som mest stilla? Är det viktigt om det är 10, 15 eller 20 grader?
kan jag få bort diset med ett polarisationsfilter (kostar dryga 2000 kr till 95 mm objektiv, vill inte pröva i onödan)?
bl 11(efter förlängaren) ger något bättre bilder än bl.8. Var går gränsen för ett så långt objektiv, jag kan skruva upp till bl45.
Alla erfarenheter från fotografering över långa avstånd, hav eller fjäll, är mycket välkomna.
objektivet är 700 mm (500mm + förlängare 1,4) , största bländare 8. (5,6 * 1,4)
Bilderna blir inte helt skarpa, problemen tycks vara dis (dvs vatten i luften) och luftdallringar. Ljusriktninarna är sådana att bilderna blir bäst på morgnarna. Det är viktigt att fyren är solbelyst, man kan alltså inte fota en molnig dag.
Det är för många parametrar för att pröva allt själv.
När blir bilderna bäst? Efter hur många timmar är morgondimmorna upplösta?
När är luften som mest stilla? Är det viktigt om det är 10, 15 eller 20 grader?
kan jag få bort diset med ett polarisationsfilter (kostar dryga 2000 kr till 95 mm objektiv, vill inte pröva i onödan)?
bl 11(efter förlängaren) ger något bättre bilder än bl.8. Var går gränsen för ett så långt objektiv, jag kan skruva upp till bl45.
Alla erfarenheter från fotografering över långa avstånd, hav eller fjäll, är mycket välkomna.