Min erfarenhet av objektiv är följande:
Fasta brännvidder: Jätte bra men ganska klumpigt, speciellt om du inte har ett mål och en färdig ide/bild i huvudet eftersom du då måste släpa med dig en massa olika objektiv, byta osv. Men det är det ultimata i skärpa och färger. Det är svårt att som nybörjare redan innan man tar upp kameran att veta vilken brännvidd man vill ha.
Zoomobjektiv: Idag så kan man faktiskt få zoomobjektiv i klass med fasta objektiv men med lite sämre ljuskänslighet. Ta canons 70-200/2.8L som är ett super objektiv och du kan nog inte se någon skillnad på foton tagna med ett fast eller med zoom. Men du har en utrustning som är lätt att arbeta med och du slipper slita ut gängorna. Det är någon som har sagt att -"Bilden skapas i huvudet, att fästa den på papper stör den kreativa processen" vilket jag då tycker fasta objektiv hjälper till med.
Jag har alltid jagat det där lilla extra och betalt massor för det (vet inte hur många årslöner jag har lagt på stereo prylar) men en sak har jag lärt mig med åren och det är att inte jaga det där lilla extra som man ändå inte kan se/höra/känna.
Jag säger inte att det är fel att ha fasta objektiv, bara det att det är inte det ultimata som många utger det för att vara. Många säger också att zoom objektiv är mycket sämre än fasta, men då har man säkert jämfört med ett fast proffs objektiv och en konsumentzoom. Många gånger är det svårt att använda fasta objektiv där en zoom är super, t ex vid sport och rörliga mål där man inte kan flytta sig eller hinner byta brännvidd.
Jag har gjort så här, jag har köpt en massa zoomar och två fasta. Jag har följande; 100-400L, 28-135, 19-35. Sedan har jag två fasta som är 50mm och 100mm. Jag har gjort så för att dom flesta gånger jag vill fota med fast är när jag redan har en bild i mitt huvud och då oftast när jag vill fota porträtt.
Jag har även två billiga konsumentzoomar som faktiskt tar bra bilder, men där ser jag skillnad. Men det är ju kanske inte så konstigt med tanke på att 75-300 kostar 2000 och 100-400 är tio gånger så dyr. Men har behållt dom för tillfällen där jag inte vill släpa med mig ett asdyrt obj. Som på fester, skidbackar och där det finns stor risk att jag blir rånad.
PUH! Det var långt.... Det var nog ingen som orkade läsa allt! Men vem vet, jag kanske till och med får medhåll från någon