** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Teleconvertrar, hur bra är de?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det bra ibland med f1,8 ,men man vill gärna ha skärpedjup på en del bilder å då är ett stativ inte så dumt.

jimh skrev:
Eller möjligen stativ.

Fast ofta räcker det inte med att kameran står stilla, det krävs att motivet också står stilla. Och sedan tar det en stund att sätta upp stativet.

Iso 400 finns i min packning och även ISO 800. Jag vill inte pressa mer.

Det är nog så att jag har utvecklat mitt fotograferande utifrån möjligheten att använda de fasta gluggarnas ljusstyrka.

Jag upplever det som en stor begränsning med max bländare mellan 4 och 5,6 som många billigare telezoomar har.

Tyvärr så är fasta objektiv dyra. EF200/2.8 kostar 10000 kr vilket är lika mycket som 70-200/4.0 eller tre gånger så mycket som 75-300/4.0-5.6 eller dubbelt så mycket som 100-300. För att inte tala om EF300/4 som kostar 20000 kr.

Därför är valet zoom eller fast också en ekonomiskt fråga, har jag råd med ett fast objektiv?

-Anders

Jo, visst är det en ekonomiskt fråga. Framför allt när man diskuterar AF-objektiv. Kan man tänka sig ett manuellt objektiv som finns till Nikon t ex. Så hamnar man på ungefär samma pengar. En kollega till mig köpte ett Tamron 300/2.8 för 6000:- till Nikon. Det är inget fel på bildkvalitén kan jag säga efter att ha studerat hans diabilder.

Och visst är det en enorm begränsning med 5.6 som största bländare vid 300mm. Det gör objektivet till ett mitt-på-dagen objektiv och gör det näst intill oanvändbart för många ändamål. Därför är jag oerhört nöjd över att fått tag på ett begagnat 300/2.8 AF till min Minolta.

Mvh
Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar