ANNONS
Annons

Teleconverter till Nikon AF 80-200/2,8 ED?

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Vilken teleconverter är lämpligast att anvnda till ett Nikon AF 80-200/2,8 ED om det överhuvudtaget går att använda det till den gluggen? :rolleyes: :confused:

Nikon Orginal..tc-301 eller vad de heter.. en bra glugg ska ha en bra converter annars är det bortkastade pengar...sabbar ju bildkvalitén på en bra glugg annars. Skulle väl vara Kenko Pro serien annars...

Hej

jag har en Kenko Teleplus Pro300 2x konverter. Fungerar bra nämnd optik men kräver nedbländning för att bli bra. Kombinationen ger 160-400/5.6 + nedbländning vilket inte blir någon snabb lösning. Men, det fungerar och blir helt ok. Min F100 fokuserar dock snabbt o säkert trots försämrad ljusstyrka.
Mvh
Johan
www.motljus.com

Det glömde jag ju skriva förstås...
...jag vill gärna att kombinationen skall funka på största bländaröppning om det går... :p

Vadå?...största bländaröppning??

Jag förusätter att du vet att alla convertrar har samma ljusförlust. Dvs. 1 Steg för 1,5x converter och 2 steg för 2x converter.
Alltså antingen 80-200/4 eller 80-200/5.6 beroende på converter...

Självklart vet jag det men med den convertern som julgus skrev om så var man ju tvungen att blända ner ytterligare för att resultatet skulle bli bra.
Dvs bländare 5,6 plus ytterligare några steg.
Jag är alltså ute efter en converter som jag kan använda på den största bländaröppning som convertern tillåter utan att behöva blända ner och förlora ytterligare ljusstyrka för att få en bra bildkvalite.

Jeppe ska hålla sig till Canon-frågor i fortsättningen, då det är det som han är bäst på... :eek:

Kom bara på en sak till... Sigmas nya EX APO konverter.. om inte bakre linsen putar ut alldeles från 80-200:at....så bör den ju matcha objektivet. 1.4x ska vara riktigt bra och 2.0 hyffsad på största bländaröppning..

Tailwhip skrev:
Självklart vet jag det men med den convertern som julgus skrev om så var man ju tvungen att blända ner ytterligare för att resultatet skulle bli bra.
Dvs bländare 5,6 plus ytterligare några steg.
Jag är alltså ute efter en converter som jag kan använda på den största bländaröppning som convertern tillåter utan att behöva blända ner och förlora ytterligare ljusstyrka för att få en bra bildkvalite.

Hej

då får du nog nöja dig med 1.4 konv oavsett märke/konstruktion, 2x måste bländas ner för att bli riktigt bra. Enligt tester som jag har sett så är det ingen större skillnad på resultaten avseende konv i de övre prissegmenten.
Mvh
Johan
www.motljus.com

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar