Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

teleconverter + Sony makro

Produkter
(logga in för att koppla)

BuddaGBG

Medlem
Hej.
Har förstått att en teleconverter är ett mycket bra sätt att öka förstoringsgraden med macro.

Vilken telekonverter fungerar med Sony 100mm f2.8 1:1 macro ???
SOnys egna är väl på något sätt knutna till specifika objekt eller ? finns det andra som ni kan rekommendera ??

hur långt bör man sträcka sig ?
1,4x - 2x - 3x ???

Fungerar det att kombinera med macrolins (närbildslins 8 dioptrier) ?
 
Det står på Sonystyle´s hemsida att Sony´s egna TC´s bara är kompatibla med deras G-serie och Sony 135/2.8 [4.5] STF...
Men det finns ju massvis med tredjeparts-TC´s som t.ex Kenko eller Sigma!
 
Det står på Sonystyle´s hemsida att Sony´s egna TC´s bara är kompatibla med deras G-serie och Sony 135/2.8 [4.5] STF...
Men det finns ju massvis med tredjeparts-TC´s som t.ex Kenko eller Sigma!

Jo, det va r ju det jag menade... Vilka av dessa är good kvalité ... exempelvis sigmas , är de begränsade till sigma objektiv ?

Fungerar äldre minolta TC ?
 
Jag kan utan att skämmas rekommendera den här Soligor 1,4X PRO Digital AF
Jag kör med den på både A700 och D7D oftast tillsammans med Minolta 100mm/2,8 macro och Sigma 100-300/4
Dagspris på Cyberphoto
Och det utmärkt att kombinera macro, telekonverter och mellenringar. Det blir liten bländare om man ska få något skärpedjup så blixt är att rekommendera. Se min kompis Magnus Grimmers bilder. Han kör Minolta.

mvh/Ove
 
Hej.
...
hur långt bör man sträcka sig ?
1,4x - 2x - 3x ???
...
Så lite som möjligt... 3x konvertrar ger en markant försämring av bildkvaliteten. 1,4x är väl vad många kan tycka är OK. 2x är ett gränsfall - en del accepterar den skärpeförlust som uppstår, andra inte.

Sedan är det också så att telekonvertrar generelllt är designade för att ge bäst resultat vid brännvidder på 200mm eller mer.
 
Jo, det va r ju det jag menade... Vilka av dessa är good kvalité ... exempelvis sigmas , är de begränsade till sigma objektiv ?
Fungerar äldre minolta TC ?

Sigmas TC funkar bara med (vissa) Sigma-gluggar. Kenko funkar med det mesta och Minoltas gamla också (fast lite midre). Man kan surfa sig till info men enda sättet att vara någorlunda säker är att testa. Sonys och Minoltas TC funkar t.ex. inte på CZ85 eller CZ135...
 
Hur är det med Minoltas gamla konverters då, de borde ju funka om de går att hitta begagnade.
 
Hur är det med Minoltas gamla konverters då, de borde ju funka om de går att hitta begagnade.

Det lite läskiga är att det inte är helt säkert, beror på hur gluggen ser ut i bakänden om dom passar eller inte, man kanske kan googla sig till någon som testat eller någon här?
 
www.dyxum.com finner du i deras "Knowledgebase" uppgifter om i princip alla marknadens nuvarande och tidigare telekonvertrar, och till vilka Minolta/Sony-objektiv de passar.

Dyxum är tillsammans med www.mhohner.de standardkällorna när det gäller att finna information om Alpha-systemet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.