Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tele till Nex
- Trådstartare phoglund
- Start datum
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Är intresserad av ett 400mm tele till min Nex-5N för max 5000kr.
Hur bra begagnade får man för de pengarna?
Vad ska man leta efter?
För och nackdelar med olika adapterringar?
Du har ju lyxen att kunna välja vilket märke som helst och äldre objektiv utan AF är väldigt billiga ocn en adapter utan special kostar inte speciellt mycket.
Jag hade tidigare ett Tokina ATX 400/5,6 som jag tyckte var mycket bra och väldigt trevligt byggt och fin formfaktor. Det var ett AF-objektiv för Alpha, men jag sålde det för att det kändes onödigt när jag också hade Sigma 150-500.
Hursomhelst ett bra och prisvärt objektiv som skulle passa perfekt på NEX och kostar drygt 3 000 kr. Finns ju till alla märken, så det är ju bara att välja vilket som helst, men förslagvis då det som passar till ditt andra system om du har något eller planerar att skaffa.
Vet inte varför det får relativt dålig rating på Dyxum, det ex jag hade levererade mycket fin skärpa tycker jag (det är säkert i klass med 70-400G ...). Titta gärna på bilderna på Dyxum.
Här är en bild jag tagit med det objektivet. Fantastiskt fin bokeh också.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2580117.htm?set=mp
/Mats
Senast ändrad:
avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Tackar, bra förslag. Jag ska hålla gluggarna öppna efter desom begagnad.
En (dum) fråga. Om man köper ett objektiv med inbyggd bildstabilisering, fungerar det då via en 'dum' adapter? Behöver bildsstabiliseringen info från kameran för att fungera?
/Peter
Inte alls dum fråga, snarare en fullkomligt brilliant fråga som jag också vill ha svar på.
Var på vippen att svara nej först, rent instinktivt innan hjärnan kopplades på.
Men det borde fungera tycker jag, kan inte se varför inte, men jag är inte säker.
På ett zoom-objektiv är det viktigt att systemet vet vilken brännvidd det är och det kan man till att börja med förmoda att objektivet själv vet, men det kan ju faktiskt behöva återkoppling från elektroniken. Man kan ju t.ex. ha en teleadapter och då måste ju objektivet veta om det...
Vid stabilisering i kamerahuset gäller att det inte fungerar om man inte har ett objektiv som kameran kan kommunicera med just för detta. Därför får man t.ex. inte SSS på Sony DSLR och SLT med t.ex. Samyangs manuella telen. För fasta objektiv kan det funka om man har ett chip.
Nu gällde det ju tvärtom och där vete sjutton. Inget läge för gissningar, utan för att reda ut det måste nån som verkligen vet detta komma in och upplysa oss.
Finns det nån som vet?
/Mats