Annons

Tekniska fakta

Produkter
(logga in för att koppla)

Lorentz

Medlem
Kan någon kunnig tala om vad som menas med bildvinkel 8grad 10’ diagonalt.
Vad blir då skillnaden mellan 8 10´ och 8 15’ Och vad menas med
Max avbildningsskala 1/6,2
Max avbildningsskala 0,13
Detta är en jämförelse mellan två 300 mm objektiv som jag är intresserad av.
Vilka värden är att föredra.

varje grad består av 60 minuter.(bågminuter)
8 10´ är alltså marginellt snävare vinkel än 8 15´.

Avbildningsskalorna är bara två olika sätt att räkna. 1/6,2 = 0,16 dvs lite större skala.

Hoppas inte konjaken har grumlat hjärnan nu.

Avbildningsskalan har alltså ingenting att göra med förstoringen av motivet.
Är förstoringsgraden, eller förstoringen av motivet exakt lika då på objektiv med samma brännvidd.

Avbildningsskala och förstoring är väl egentligen olika sätt att säga samma sak:

avbildningsskala 1:6.2 = förstoring 1/6.2 (x0.16) (jämför med en vanlig karta...)

Bildvinkeln skall vara ganska lika på objektiven (båda är 300mm) och närgränsen/förstoringen lika så om inte något av objektiven har "makro-läge". Utan att vara en besser-schmitter är det nog största bländare, optisk kvalité, pris och beroende på vad du skall ha det till möjligtvis vikt, som bör vara avgörande faktorer.

/Ingo

Ett förtydligande om förstoring och avbildningsskala. Förstoringsgraden är ett mått på hur stort något är i verkligheten jämfört med hur stort det blir på filmen. Med avbildningsskala 1:1 blir en fluga lika stor på filmen som i verkligheten, med 1:2 eller 0,5 blir den hälften så stor på filmen som i verkligheten o.s.v. Den avbildningsskala som anges för objektiven i fråga gäller naturligtvis när man fokuserar så nära som möjligt.

Jag är inte säker på att det här med 8 15' etc. blev helt tydligt. 8 grader 15 minuter = 8 + 15/60 grader = 8,25 grader! Detta är alltså den vinkel mellan motstående hörn som objektiven avbildar. Teoretiskt sett skall bildvinkeln vara exakt lika för två 300 mm objektiv (med samma filmformat), d.v.s. eftersom bildvinkeln skiljer något, så gör brännvidden det också (lite grand).

Kan det verkligen stämma? Varför har då t.ex. Nikor AF-S 500mm f/4 och AF-S 600mm f/4 samma max avbildningsskala på 0,12
Bildvinkeln skiljer förstås 5gr och 4 10’
Svårt det här för mig:confused:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar