Hur är det nu, ju mindre öppning desto mer diffraktion är givet, men hör oxå diffraktionen ihop med sensorstorleken? Bländare 45 på Mellanformat, 22 på småbild och 11 på APS motsvarar väl ungefär samma skärpedjup, men är bländaröppningarna lika stora då?
Som alltså ger samma diffraktion...
Hmm, nu blir jag lite osäker, men det borde väl vara så att bländaröppningen är
lika stor i förhållande till respektive sensorformat, och därmed blir också skärpedjupet och diffraktionen lika om man reproducerar bilderna i samma format.
Sen har du nog överdrivit skillnaderna en smula. Det skiljer ungefär 1,2 steg mellan APS-C och småbild, och ytterligare lite mer till mellanformat (beroende på vilket av alla mellanformat vi talar om).
Jag är både trött och en skvätt onykter, men något åt det hållet i alla fall;-)
Men objektivkonstruktionen har oxå betydelse, tjockleken på bländarblad och kanske var bländaren är placerad.
Sen är det en annan sak att en bild från ett objektiv med medelmåttig skärpa inte påverkas så mycket av diffraktion när skärpan redan är lägre.
Ja, av någon outgrundlig anledning så kan olika objektiv "drabbas" olika av diffraktion. Men jag antar att detta sker helt sekundärt; det vill säga att de effekter diffraktionen ger
förvärras olika mycket vid olika konstruktioner. Det som torde räknas teoretiskt är utgångspupillen, vilket är hur stor bländaröppningen ser ut att vara om man tittar genom den från filmplanet.
Och visst; ett sämre objektiv kommer inte att förlora så mycket på redig nedbländning, då diffraktionens oskärpetillförsel ändå kanske inte kan mäta sig med objektivets övriga aberrationer.
Ähum, nu skulle man väl egentligen tänka efter, men: Jag har alltid haft för mig att man måste blända ner en större kamera mer för att få samma oskärpecirkel vid *film/sensorplanet*! Om man gör samma förstoring på papper/skärm efteråt kan man acceptera större oskärpecikel i filmplanet, dvs samma bländare.
Jag har för mig att jag var tvungen att blända ner drygt ett steg med bladaren jämfört med 35mm-kameran för att få samma skärpedjup på filmen, vilket sen innebar att jag kunde dra upp mellanformatbilden mer vid förstoring.
Precis, och det beror på att du använder en längre brännvidd (större förstoringsgrad) med bladaren.
Det spelar alltså ingen roll vilket format på kameran man har, vid ett givet avbildningsperspektiv och storlek på den slutgiltiga förstoringen ger samma bländare samma skärpedjup.
Samma fysiska bländaröppning ja, men det ger olika bländarvärde av samma anledning som ovan; olika brännvidd!
MEN
Detta gäller bara om bländaröppningen är så pass stor att oskärpecirkeln är större än diffraktionscirkeln (slarvigt uttryck, jag vet). Det är ju så att oavsett kamerastorlek är fotonerna lika stora. En liten kamera drabbas alltså av diffraktionsbegränsningar tidigare än en stor.
Ja, det kan man säga, eftersom den fysiska bländaröppningen är mindre vid ett visst bländartal med den mindre kameran (sensorn då alltså).
Jag fattar inte riktigt hur man får ihop en 10 megapixelkamera på en platt mobiltelefon - diffraktionsbegränsningen borde slå till så fort man bländar ner det minsta...
Det gör man inte. En mobil med så hög upplösning är säkerligen bara ett marknadsföringsknep, och du kommer aldrig någonsin att kunna använda alla dessa bildpunkter.
Redan en enkel kompaktkamera med 1/2,5" stor (liten) sensor är diffraktionsbegränsad till något som motsvarar ungefär 6 miljoner bildpunkter vid f/2,8, om jag räknat rätt. Det är inte alla kompakter som har den ljusstyrkan ens.
Sen är ju diffraktionen våglängdsberoende, så man kanske kan vinna ett uns i det högre våglängdsregistret även när rött har börjat kludda ihop för länge sen.
--------------------------------
Hoho, Lennart, är du där? Om någon kan detta, så är det herr Nilsson