Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Technikdirekt fråga till er som handlat där

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag beställde ett objektiv därifrån i måndags och fick igår en förfrågan om att faxa eller skanna ID kort och kreditkortet jag betalade med och skicka till dom. Tycker det är konstigt då jag aldrig varit med om liknande förut.
Har ni fått samma konstiga förfrågan och hur har ni gjort?

BugEyes skrev:
Hej,

Jag beställde ett objektiv därifrån i måndags och fick igår en förfrågan om att faxa eller skanna ID kort och kreditkortet jag betalade med och skicka till dom. Tycker det är konstigt då jag aldrig varit med om liknande förut.
Har ni fått samma konstiga förfrågan och hur har ni gjort?
Jag har inte handlat från Technikdirekt, men vet av tidigare trådar att deras betalningsrutiner är sådana.
Kolla in köpvillkor på deras hemsida, jag tror det nämns där.

Jag köpte en scanner därifrån (för ca 6 mån sedan) och behövde inte faxa något kreditkort eller ID-handlingar så det finner jag lite märkligt. Jag betalade på deras sajt och fick varorna på posten 4 dagar senare. Funkade toppen!
Ring och snacka med dom.

/Jesper

Hej,
Har själv handlat där och fått samma (likadant) mail från dem. Jag tror att de kräver detta då du handlar för över ett visst belopp. Andra gången jag köpte från dem (ungefär samma belopp som första gången) behövdes inte denna procedur, så de sparar väl uppgifterna. Jag la körkortet och visakortet på scannern, sparade ut det som jpg och mailade till dem.

Mvh Johnny

Det är standard på många Internetshoppar. Jag tror till och med att det står i FAQ:en på sidan. Jag har handlat av dem ofta och brukar faxa mina uppgifter samtidigt som jag lägger ordern för att spara tid.

visa +körkort

Hej,

Har handlat ett objektiv där, fick också scanna körkort + visakort och skickade det som email sen gick köpet igenom.

Tänk på att dölja de sista 3 siffrorna på ditt kort, det höjer säkerheten. Står beskrivet på deras hemsida.

Sen har jag hört att när man väl gjort ett köp bevarar de uppgifterna så du behöver bara göra det en gång.

/Ante

Hej

Har handlat ifrån dom 2 ggr, båda gångerna objektiv. Har fått skicka ID + visakortsnr. båda gångerna.

//Agneta

Tack,

Nu har jag scannat korten och skickat som jpeg. Strök en del av siffrorna i kortnumret så att ingen ska kunna nyttja det.

BugEyes skrev:
Tack,

Nu har jag scannat korten och skickat som jpeg. Strök en del av siffrorna i kortnumret så att ingen ska kunna nyttja det.

Strök en del av siffrorna?
Varför?...bli inte förvånad om det kommer en förfrågan om att du ska skicka om...det är ju bara dom sista 3 siffrorna som du inte ska visa...dom som är på baksidan och fungerar som kontrollsiffror.

Man skickar in bild på Visa/körkort 1 gång...mer behövs inte...dom sparar det i sin databas...likaså på BH i NYC

[Edit]
För alla psykiatriker här på fs...så är mitt inlägg INTE ett påhopp...bara en undran om dom godtar att man suddar ut några siffror...kanske bara en kolla på namnet dom gör?

Senast ändrad:
De vill bara veta att man inte handlar på någon annans kort. Jag har beställt därifrån ca 5 gånger nu, och en gång så frågade de efter körkort + kontokort. Det var när jag beställde i ett namn, och betalade med ett kort som står i ett annat namn.

Priset har det inte att göra med. Den gången gick det på ungefär 4000kr, och nu sist (när jag beställde i ännu ett nytt namn) så gick det på lite över 10.000kr utan att de frågade om ID.

Och företaget är seriöst, så det är inget att vara orolig över.

//Johan

Dom skrev att man kunde stryka upp till 2 block om 4 siffror på kortet så det gjorde jag. Får se om dom gnäller på det eller inte. Tycker inte det känns bekvämt att skicka runt kopior på mina ID handlingar och kreditkort.

Idag hade det kommit två saker med posten, det ena var objektivet och det andra var rabattcheckarna från Canon. Har varit på posten och hämtat paketet samt tagit några bilder för att testa tt det funkar som det ska, det verkar det göra och skärpan är kanon.
Jag hade beställt motljusskyddet också med det var restat, i stället låg det ett meddelande att det skickas senare portofritt. Det uppskattar jag så jag slapp vänta länge på gluggen bara för att skyddet inte fins inne.
Nu ska jag försöka komma igenom cashback byråkratin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar