Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

TC och mellanring - spelar ordningen någon roll?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt-re

Aktiv medlem
Om jag vill sätta på en 14 mm mellanring OCH en 1.4X TC på ett objektiv - vilken skall man sätta närmast kameran för bästa resultat? Eller spelar det ingen roll? Teorier, idéer och gissningar mottas med samma glädje så länge du säger vad dit uttalande är... :)

Om du vill öka förstoringen, vilket jag antar är syftet, då skall TC sitta närmast kamerahuset. Och det påståendet grundar jag på Olle Bjernulfs utmärkta artikel om makrofotografering i senaste numret av tidningen Foto. Därför stämmer det säkert!
//Curt

Om jag vill sätta på en 14 mm mellanring OCH en 1.4X TC på ett objektiv - vilken skall man sätta närmast kameran för bästa resultat? Eller spelar det ingen roll? Teorier, idéer och gissningar mottas med samma glädje så länge du säger vad dit uttalande är... :)

Skulle tro, men detta är bara ett antagande, att om du vill ha så hög optisk kvalitet som möjligt skall TC sitta närmast objektivet. Rätta mig gärna om jag har fel. Som sagt är det bara ett antagande baserat på andra iakttagelser och egna funderingar.

Har dock aldrig brytt mig om att prova då jag inte har behövt och tror att det slutliga resultatet inte blir så bra.

/FW

Tackar för infon - nej, det kanske inte blir superbra, men väl värt att försöka iaf - MP-E65 är lite väl dyr för att bara leka och 1:1 räcker inte riktigt så man kan ju alltid testa iaf!!

Tack för tipsen - skall köpa med en mellanring och se hur det blir!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto