Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tc 17e + 70-200 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Jag går i tankarna att köpa mig en 70-200 med konverter. Vilken tror ni är bäst sett till bildkvalite, TC 14E eller TC 17E. Ljusstyrkan och jämförande brännviddsförlängning är i nuläget ointressant. Det är endast vilken av de som presterar bäst bildresultat jag är ute efter. Finns det någon på forumet med erfarenhet av dessa två.

Jag har denna kombination (70-200 VR, 2.8). Har inte provat TC14, så jag har inget att jämföra med.
Men det intrycket jag har fått efter snack med Nikon representant är att TC17 är tillverkad med en mera modärn metod, därav det mindre formatet.
Funderade länge på att köpa ett 80-400 VR, 4.5-5.6) men ångrar inte 70-200, 2.8.
Nu får jag inte till 400mm med 70-200 + TC17, det blir "bara" 340mm. Men jag får liksom två objektiv i ett.
Ett super skarpt och snabbt 70-200 samt ett enligt mitt tycke att skarpt 119-340mm med TC17.

Jag är mycket nöjd!!

Jag har också ett 70-200 VR och är väldigt intresserad av en TC-17. Är det inte så att med brännviddsförlängningen på 1,5 så blir det närmare 500 mm. Eller det är kanske jag som tänker fel efter alla ägg? =)

Du tänker helt rätt. 200mm*1,7*1,5=510mm.

Jag har 70-200VR och TC17E II och kan säga att tillsammans med D200 så ger det mycket bra resultat och det bästa av allt är att det tack vare VR med lätthet går att handhålla.

Enligt specen på TC-17 II så skall bländaren bara påverkas med 1,5 gånger, men med 70-200/2,8 så är minsta bländaren 4,8 (Enligt D200) vilket är 1,7 gånger bländare (2,8 x 1,7 = 4,76). Borde inte bländaren bli 4,2 (2,8 x 1,5)? Eller är det jag som missat något?

Det slog mig just att det är 1,5 STEG och inte gånger bländartalet. Tankemiss av mig :)

paul innergård skrev:
Jag går i tankarna att köpa mig en 70-200 med konverter. Vilken tror ni är bäst sett till bildkvalite, TC 14E eller TC 17E. Ljusstyrkan och jämförande brännviddsförlängning är i nuläget ointressant. Det är endast vilken av de som presterar bäst bildresultat jag är ute efter. Finns det någon på forumet med erfarenhet av dessa två.

bildkvaliten beror 99% på objektivet, när du jämför 1,4 och 1,7:an,

skulle nöja mig med 1,4. AF-hastighet och VR-funktionallitet påverkas något mindre med den.

Re: Re: Tc 17e + 70-200 2,8

cmyk skrev:
bildkvaliten beror 99% på objektivet, när du jämför 1,4 och 1,7:an,

skulle nöja mig med 1,4. AF-hastighet och VR-funktionallitet påverkas något mindre med den.
Tack för ditt svar. Vid det här laget har jag hunnit köpa, testa och sälja av med min TC 17. Dessutom så har jag sålt av hela min Nikon.utrustning. Mina egna erfarenheter med TC 17 var att det var fullt möjligt att klippa skarpa bilder med den. Det var dock svårare med än utan konverter, och en viss synlig kvalitetsförlust tyckte jag mig kunna skönja. Af blev också påverkad vid större förflyttningar, men inom normala focusskift så var den faktiskt riktigt snabb även med konverter. Om jag fått välja om så hade det blivit en TC 14 istället då man förlorar mindre ljusstyrka.

Re: Re: Re: Tc 17e + 70-200 2,8

paul innergård skrev:
Tack för ditt svar. Vid det här laget har jag hunnit köpa, testa och sälja av med min TC 17. Dessutom så har jag sålt av hela min Nikon.utrustning. Mina egna erfarenheter med TC 17 var att det var fullt möjligt att klippa skarpa bilder med den. Det var dock svårare med än utan konverter, och en viss synlig kvalitetsförlust tyckte jag mig kunna skönja. Af blev också påverkad vid större förflyttningar, men inom normala focusskift så var den faktiskt riktigt snabb även med konverter. Om jag fått välja om så hade det blivit en TC 14 istället då man förlorar mindre ljusstyrka.

lycka till med dina nya Canon grejer..
var det canons unika AF-ON knapp som fick dig att byta?
=)

Kör också 70-200/2.8 + TC17 och är helnöjd.

Har inte testat TC14 eller 20. Tycker 17 blev en bra kompromiss...

/Per

Re: Re: Re: Re: Tc 17e + 70-200 2,8

cmyk skrev:
lycka till med dina nya Canon grejer..
var det canons unika AF-ON knapp som fick dig att byta?
=)
Jag har suktat rätt länge efter Canonprylar. Men Mark III plus det faktum att Nikons motsvarighet lär vänta på sig, var det som fick mig att ta steget. Måste också tillägga att TC 17 ihop med 70-200 ger mycket fina närbildsmöjligheter. Utsnitt 510 mm på en D200 och en närgräns på 1,5 m.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar