Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tax refund från New York?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joppe_72

Aktiv medlem
Någon som erfarenhet hur detta fungerar?
Ska till New York för lite foto inköp (ny kamera + objektiv).
Ofta tillkommer "sales tax", kan man få tillbaka denna på flygplatsen innan man lämnar landet?
Om så behöver man packa upp det man köpt för att tillsammans med kvitto styrka sitt inköp?
Eller får man en blankett från butiken i NYC (troligen B&H Photo) ?

Ja, du kan lyfta "sales tax" via tullen. Men då måste du automatiskt betala tull och svensk moms. Så väldigt få gör detta. Men det är klart, kan du lyfta svensk moms mot annat så är det ju en fördel. Enklast är nog om du anger dit egna momsnummer vid köp så slipper du blanda in tullen vid hemresan.

Jag har ingen firma att lyfta momsen.
Brukar det vara vanligt att få B&H att lyfta sales tax direkt i butiken?
Eller är det "omöjligt"/olagligt från butikens sida (är det värt att ställa frågan till B&H undrar jag)?

Nome Nescio skrev:
Ja, du kan lyfta "sales tax" via tullen.

Det tror jag inte på. Från BHs hemsida:

"We do not collect tax for orders shipped out of New York State. Purchases in our store are subject to an 8.375% local sales tax. This tax is not a VAT, and cannot be recovered by non-USA visitors when returning home."

Morr...
Jag fick iaf ett bra svar på min fråga.
Ska ju iofs handla rätt mycket, så det kanske kommer finnas utrymme för förhandling (=rabatt)?
Får se vad de säger när jag väl står i butiken.

Är man där ett längre tag så kanske man kan fixa sitt boende i New Jersey och beställa grejorna dit. New Jersey har ingen sales tax och om B&H skeppar dit tar de inte upp New York sales tax....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar