Annons

Tavlor - att fotografera tavlor

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_s_86

Avslutat medlemskap
Hej
Jag kommer eventuellt att få i uppdrag att fotografera lite tavlor och undrar hur jag ska göra detta på bästa sätt. De svårigheter jag upptäckt är reflektioner orsakade av glas framför tavlan, lack och direkt från oljan. Hur ska jag undvika detta och finns det något mer jag bör tänka på?

Min kamera är en Canon A70, således en digitalkamera.

Tackar för alla svar redan nu!

Eftersom du kör med digitalkamera så har du med en gång flera stora fördelar. Framförallt kan du testa dig fram med olika ljus och vinklar. Du kan till exempel använda ett par vanliga bygglampor eller andra någorlunda starka lampor som ljuskällor. Lämpligast är då att placera dessa på vars en sida om tavlan i ungefär 45 graders vinkel. En klassisk metod.

Själv har jag fotograferat av tavlor genom att använda ljuset från ett fönster och resultatet blev mycket bra.

Precis som nämnts ovan kan ett polarisationsfilter också vara bra att ha om det är glas framför tavlan, eller om det blir reflexer pga att tavlan är målad med oljefärg.

Återigen, du kör ju med digitalkamera, så testa dig fram. Det är faktiskt mycket enkelt. Lycka till.

/Joakim

Är det inte så att polarisationsfilter fungerar bäst då ljuset reflekteras i en sned vinkel? Fotograferar man tavlor gör man ju det gärna rakt framifrån.

När jag fotograferar blanka föremål händer det att jag fotograferar genom en svart skiva med hål för objektivet.

PerFogelberg skrev:
Är det inte så att polarisationsfilter fungerar bäst då ljuset reflekteras i en sned vinkel? Fotograferar man tavlor gör man ju det gärna rakt framifrån.

När jag fotograferar blanka föremål händer det att jag fotograferar genom en svart skiva med hål för objektivet.

Jepp!
Det ligger en hel del i detta.
Problemet man får med tex glasade tavlor är inte nödvändigtvis reflexer ifrån sin ljussättning (då har man ljussatt fel). Snarare är det så att man står och speglar sej själv i tavlan och allt man har bakom kameran speglas också in. Ljus bakgrund ger dassig återgivning av tavlas färger. Använd som Per skrev, en svart skiva, eller häng upp ett stort svart skynke. Pilla upp ett hål som är lagom stort, så du kan sticka ut gluggen igenom det. Et voilá, nu blir det bättre!

Pol-filter är kass till detta.

Ljussättning klassiskt reproljus eller, som kan vara snyggt på oljemålningar (för texturens skull) ett huvudljus lite från sidan och en lättning av skärm el annat ljus.

Använd blixt.

/Jacob vP

Bestämmer du dig för att använda lampor, så var observant på att fotolampor, bygglampor och liknande snabbt blir så varma att de lätt skadar en oljemålning om de står för nära.

/Magnus Öhnner

Jacob vP skrev:
Jepp!
Det ligger en hel del i detta.
Problemet man får med tex glasade tavlor är inte nödvändigtvis reflexer ifrån sin ljussättning (då har man ljussatt fel). Snarare är det så att man står och speglar sej själv i tavlan och allt man har bakom kameran speglas också in. Ljus bakgrund ger dassig återgivning av tavlas färger. Använd som Per skrev, en svart skiva, eller häng upp ett stort svart skynke. Pilla upp ett hål som är lagom stort, så du kan sticka ut gluggen igenom det. Et voilá, nu blir det bättre!

Pol-filter är kass till detta.

Ljussättning klassiskt reproljus eller, som kan vara snyggt på oljemålningar (för texturens skull) ett huvudljus lite från sidan och en lättning av skärm el annat ljus.

Använd blixt.

/Jacob vP

Kan inte annat än hålla med, detta är en mycket bra metod. Tyvärr är det ju så att man inte alltid kan varken flytta tavlorna eller hänga upp skynken och annat, och då kan polarisationsfilter fungera som en nödlösning. Men som sagt, ovan nämnda metod är helt klart bra.

/Joakim

Man borde ju kunna ta bilden då man står i en liten vinkel till tavlan (d.v.s. inte rakt framifrån) för att hitta en position med så lite reflexer och blänk som möjligt. Sedan kan man räta upp bilden i t.ex. Photoshop. Men denna metod kanske ger för mycket kvalitetsförlust?

Jag får tacka för alla svar! Kul att se att det finns så mycket hjälpsamma människor här. Extra roligt blir det om man ser vilka tider på dygnet som inläggen är skrivna! Jag ska pröva mig fram med de metoder ni beskrivit.

Om jag inte har glömt mina kunnskaper i vågrörelselära så är polarisationsfiltret värdelöst för att fotografera tavlor rakt framifrån.

För att ett polarisationsfilter ska fungera måste ljuset vara polariserat. Detta sker vid vissa vinklar när ljuset reflekteras mot en blank yta.

En lösning med polarisationsfilter vore att sätta ett filter framför lampan, och ställa in filtret på objektivet vinkelrätt mot lampans filter. Detta blockerar allt direktreflekterat ljus och det enda ljus som kommer igenom är sådant som reflekteras av pigmentet i tavlan.

Johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar