Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappat lusten...

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Vad gör man när man tapat lusten att plåta??
När man inte blir nöjd med det man gör (för dplug kvalitet).
Känner at man saknar tiden att experimentera.
Man vill plåta men hittar inte modellerna som skulle passa eller kan inte kommunicera detman vill ha..

Vad gör man när man tappat lusten att plåta???

Maverick28 skrev:
Lämpligtvis gör man ett länge uppehåll, eller söker nya motiv. Det finns ingen anledning att krampaktigt fortsätta om man inte tycker att det är kul eller det inte går bra. Kommer det inte av sig självt så får man söka inspiration på annat håll, eller helt enkelt lägga ner, åtminstone ett tag.

Yo

En mkt bra fråga!
Men det bästa och mest inspirerande man kan göra som fotograf är fota med mellanformat!

Testa!

Works for me, och jag tröttnar aldrig eller tappar inspiration!
Eller så kan du alltid som Martin nämner göra ett uppehåll.
/ Jim

Maverick28 skrev:

Skiter i det tills lusten återkommer...

Ett annat tips är att skaffa en ny fotorpyl att leka med. Har du en hemmastudioo så kan en ny blixt, en bakgrundsfond peppa till nya experiment.

Maverick28 skrev:
Vad gör man när man tapat lusten att plåta??
När man inte blir nöjd med det man gör (för dplug kvalitet).
Känner at man saknar tiden att experimentera.
Man vill plåta men hittar inte modellerna som skulle passa eller kan inte kommunicera detman vill ha..

Låter bli helt enkelt.
Är det inte kul så varför fortsätta?
Efter ett tag så kanske du får inspiration igen.
Sen kan ju vem som helst hamna i en svacka när som helst. Å då kan det ju bara bli bättre igen :)

Lägg undan kameran ett tag och ägna dig åt att titta på bilderna i tidningar och bildböcker.

Njut och fundera över vad du tycker om och inte.

Så småningom kommer suget och även idéer igen.

/Erik

Skaffar barn! Jösses vad det plåtas då, speciellt första månaderna. Tilläggas bör väl att man bör ha något fler anledningar till fortplantningen...

Jonas.. lägg undan kameran för ett tag och
ta upp den när du känner att det suger i fingrarna igen!

Tro mig, vi är många som känt likadant och det värsta man kan göra är att försöka tvinga fram motiven och lusten, eller ännu värre, börja fundera på att göra sig av med sina grejer.

Ta en julpaus och gör något annat skoj istället!

Stort tack vare dig så har jag fina saker i min väska och om jag kunde skulle jag skicka lite inspiration och motivation till dig!

Här är en till som lessnat, ser inga bilder alls nu. Jag har lagt undan kameran tills vidare. Jag lessnade för några år sedan också men då struntade jag i att fota och lusten kom tillbaka senare. Nu läser jag om foto och kollar bilder till en del men försöker göra annat, brodera är en grej jag gör istället.

Dålig kvalitet...
Modeller...
Kommunikation...

Det låter som en författare som fått skrivkramp.

Timeout och återhämtning är väl vanliga råd i ett sånt här sammanhang.
Jag tror inte på det.

Det finns inget som heter inspiration bara transpiration.

Höj kvaliteten.
Prata med modellerna.

Sen undrar jag vem som är målgruppen för bilderna.
Typ titta själv i datorn, fotosajter eller beställningsjobb etc.

Mvh J O

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto