ANNONS
Annons

Tappat förtroende för SanDisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
I mina ögon (innan jag haft någon större egen erfarenhet) har jag alltid sett SanDisk som det främsta märket för Minneskort. Det är en uppfattning jag fått överlag när jag läst runt och jämfört och dom har på något vis gett mig ett väldigt seriöst intryck, speciellt Extreme varianterna av SD.

Nu har jag fått 2 olika fototillfällen havererade pga minneskortet, jag tvivlar på att det är handhavandes fel. Hur som hellst, när man fotar och sen hemma i datorn upptäcker att bilderna inte finns på kortet eller helt enkelt inte fungerar under några omständigheter. Detta har hänt vid 2 tillfällen, med olika Sandisk kort. Det ena ett 8 gigs extreme och det andra ett 4 gigs.

Spelar ingen roll egentligen vad folk säger för gott, min erfarenhet är inte bra. Hade detta vart tillfällen då jag fotat åt en verksamhet eller kanske ett bröllopp så hade det verkligen vart katastrofalt. Nu finns ju tack och lov bra program som man kan återskapa bilderna med, men jag vill ha kort som fungerar från början.

Jag vill byta märke, men vad finns det för bra korttillverkare som håller hög kvalite och standard ?

Tack för er tid.
Ni får gärna säga vad ni har för erfarenhet, är det ofta era kort havererar ?
Börjar verkligen fundera på backup tankarna direkt efter ett fototillfälle, och andra sidan kan ju kortet vara kasst redan innan backupen. 2 minnesslot är ju bra men nu har jag ju köpt d700 tänker inte byta till d3 för en sådan sak.

//A

Minnen havererar helt enkelt. Lexar är väl annars ett dyrt och borde väl vara ett bra minne. Själv har jag haft ett RiData 8gb som havererat medan mina gamla Extreme IV tuggar på. Men det flesta är nog rätt lika.

Men att SanDisk skulle vara bräckligare än ngn annan har jag svårt att tro. Fast visst skulle jag haft ett haverat Sandisk så skulle jag inte köpt ngt mer i första taget, precis som jag numera väljer bort Ridata även fast det har livstidsgaranti...

Lexar skulle jag ge en chans. Å sedan kontinuerligt byta gamla minnen efter en två/tre årsperiod kanske för att helt vara på den säkra sidan.

En liten fråga som kan vara av betydelse.

När du "tömmer" dina kort, formaterar du dem, eller använder du funktionen för att "radera alla bilder"?
Ska inte göra en lång teknisk utläggning om detta.
Men det minskar riskerna för pronlem med minneskorten om man formaterar dem när det ska tömmas.

Apropå det där med livstidsgaranti som hela tiden används som argument för en hållbar produkt. Är det min livstid som fotograf som avses, eller är det kortets egen livstid? Om det är som jag tror, det senare alternativet, innebär det alltså att tillverkaren lämnar garanti tills den dag kortet inte längre fungerar. Oavsett om det är ett år eller en minut. Smart.

Eller har jag fel?

Jag tar oftast bort bilder i datorn, men formaterar med jämna mellanrum.
Jag tycker personligen inte att ett kort skall haverera rent garantimässigt för att jag inte formaterar. Men jag VET att kortet har blivit obrukbart ibland när jag tagit bort bilder i datorn och ej formaterat. Givetvis löst sig när jag formaterat kortet.

Köpt det på Teknikmagasinet och Cyberphoto, borde vara orginal.
Tar heldre ett kort som håller en livstid med 2 års garanti än tvärt om.
Givetvis havererar kort, men jag vill inte ha SanDisk nå mer.

Blir väl kanske Lexar

Jag tror helt enkelt att du haft otur. Mina Sandisk har alltid fungerat fläckfritt. Köpte nyligen ett Transcend till min dotter och det strulade omgående. Fick det utbytt mot ett Sandisk som det inte varit några problem med.

Kan nämna som en parentes att Sandisks medföljande program för bildräddning fungerar utmärkt. Jag hade råkat radera bilder från mitt kort som jag i efterhand ångrade. Det var inga problem att lokalisera och plocka tillbaka de bilderna med det medföljande programmet. Kändes kanon eftersom det var ett par bilder på en äldre man (en bekant) som jag lyckats fånga i ett perfekt ögonblick. Han stod i varmt kvällsljus och vinkade från sin balkong, i ett hus från sekelskiftet. Jag hade grämt ihjäl mig ifall de bilderna gått förlorade.

Även om vi andra ger dig förslag på andra märken på minneskort så tror jag inte du minskar riskerna för kortstrul. Sandisk är normalt sett mycket pålitliga.

Jag använder flera olika märken och fotar massor.

Vad jag kommit fram till är att om man använder kameran som minneskortläsare slipper man inkompatibilitetsproblemen. Och det är logiskt.

Dvs det är samma utrustning som skriver, läser, raderar bilderna. Jag formatterar aldrig mina kort. Aldrig.

Kan det vara enklare? Jag har fått kritik för denna ståndpunkt men jag har inte haft en enda kortkrasch på flera år.

Tur?

Vad jag kommit fram till är att om man använder kameran som minneskortläsare slipper man inkompatibilitetsproblemen. Och det är logiskt.

.. Jag formatterar aldrig mina kort. Aldrig.

...
Tur?
En viss tur har du allt haft.
Jag glömde att skriva en sak ang. formattering.
Det är att formatering i kameran som gäller.
Att formatera i kameran minskar riskerna för problem.
Det finns mer än en fotograf som fått bilder förstörda för att de "raderat" istället för att "formatera".

Visst, risken är kanske inte överdrivet stor.
Men personligen förstår jag inte varför man tar den över huvud taget.

Själv använder jag minneskortsläsare för att överföra bilder till datorn, då det går fortare.
Allt annat, dvs att radera enskilda bilder, och formatering gör jag i kameran.

En viss tur har du allt haft.
Jag glömde att skriva en sak ang. formattering.
Det är att formatering i kameran som gäller.
Att formatera i kameran minskar riskerna för problem.
Det finns mer än en fotograf som fått bilder förstörda för att de "raderat" istället för att "formatera".

Visst, risken är kanske inte överdrivet stor.
Men personligen förstår jag inte varför man tar den över huvud taget.

Själv använder jag minneskortsläsare för att överföra bilder till datorn, då det går fortare.
Allt annat, dvs att radera enskilda bilder, och formatering gör jag i kameran.

Ok. Men jag tycker det är viktigare att inte förlora bilder än hög hastighet vid överföringen.

Precis som tidigare...jag inbjuder till en jämförelse.

Jag kan knappast vara den enda som jobbar som ovan.

Ok. Men jag tycker det är viktigare att inte förlora bilder än hög hastighet vid överföringen.
Att läsa via kortläsare skapar ingen ökad risk för förlorade bilder.

Precis som tidigare...jag inbjuder till en jämförelse.

Jag kan knappast vara den enda som jobbar som ovan.
Du är långt ifrån den ende.
Men det förändrar inte det faktum att formattering i kameran är ett bättre/mindre riksfyllt sätt att tömma kortet med hjälp av "radering".

Varför skulle formatering vara bättre än radering? Överför bilderna via kortläsare, raderar sedan bilderna i kameran. Inga förstörda bilder, än...

Men som sagt, jag är mest intresserad av min första frågeställning.

Att läsa via kortläsare skapar ingen ökad risk för förlorade bilder.

Jag vill hävda motsatsen. Vad har din minneskortsläsare för diskoperativ? Samma som kamerans? Vad händer vid läsfel?

Du är långt ifrån den ende.
Men det förändrar inte det faktum att formattering i kameran är ett bättre/mindre riksfyllt sätt att tömma kortet med hjälp av "radering".

Jag formatterar inte mina kort men om jag skulle göra det så skulle jag givetvis göra det i kameran. Och jag förlorar aldrig några bilder.

Prova några månader och återkom.

Jag har noll förlorade bilder på 40-50000 överförda 2007-11 tills nu.

Jag har iaf skrivit till SanDisk om mitt missnöje och om problemet.
Vi får se vad dom skriver tillbaka.
Jag tänker åtminstonde inte använda mina kort mer, hoppas sandisk har förståelse.

Saxat från diverse länkar.

* Don't use the computer's software to erase your memory card; always use the camera. That way your card will remain as compatible as possible with your digicam.
* When you're on the go and haven't had time to back up all of your pictures, use the "erase all" function on your digital camera. This allows you to recover deleted pictures with recovery software in an emergency.
* You only need to use the "format" function on your camera every few months. This reformats the card completely providing you with a "clean slate," but also prevents data recovery in an emergency.

A Top Formatting Tip

A camera technician specializing in Fuji cameras, shared this tip a our Q & A Forum: A new memory card should ALWAYS be formatted BEFORE use, in it's parent camera. I have experience many card errors- from my clients- when I enquire IF they had ever formatted the card, the answer was in the negative. After formatting, the same clients never came back with card problems.

Apropå det där med livstidsgaranti som hela tiden används som argument för en hållbar produkt. Är det min livstid som fotograf som avses, eller är det kortets egen livstid? Om det är som jag tror, det senare alternativet, innebär det alltså att tillverkaren lämnar garanti tills den dag kortet inte längre fungerar. Oavsett om det är ett år eller en minut. Smart.

Eller har jag fel?

Min rent personliga uppfattning är att det enda som med hedern i behåll kan åsyftas är innehavarens livstid.

Men det som oftast menas med "livstids garanti", och som ändå verkar ha fått någotsånär acceptans, är väl produktens egna beräknade livslängd. Det är ju dock något som tillverkaren själv räknar fram så man vet ju inte vad det kan vara värt. En annan variant är att om produkten går sönder får man en ny. _En_ gång, sedan är "livstiden" över.

Men jag blir inte ett dugg förvånad om de kör med din variant, det har jag väntat på länge...

Formatera alltid i kameran

Överför gärna ifrån datorn - så länge du har Linux på den iaf, windows och då speciellt Vista är inte att lite på - då måste du formatera i kameran efter överföringen för att vara säker.

Var lite extra vaksam för just sandik ultra III kort då dessa har problem i vissa kameror - ultra II och Ultra IV är säkrare.

Vill du har riktigt bra kort så skall du ha kort med bättre skydd och SLC flash - då heter tillverkarna:
http://www.siliconsystems.com/
http://www.cactus-tech.com/
Dessa kort är MYCKET driftsäkra och har väldigt lång livslängd - tyvärr är de då rejält dyra.

RiData och Transcend vill jag verkligen varna för - de är inte pålitliga prylar de säljer...

otur

Du har nok hatt otur. Jeg har brukt SanDisk i forskjellige utgaver til mine Nikon-kameraer i mange år uten problem. Nikon og Kingston-kort, derimot, har for meg i hovedsak bestått av problemer.....

När jag för några år sedan sålde kameror, så berättade en av leverantörerna av minnesmedia (kommer inte ihåg vilken) att det bara finns två tillverkare av minneskort i hela världen. Det borde ju betyda att det inte spelar ngn större roll vilket märke på kort man köper, då risken att de kommer från samma fabrik i alla fall.

Jag har alltid kört sandisk och har aldrig tappat en bild pga kortet trots mängder med bilder. För att undvika problem formatera alltid kortet i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar