Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tappar skärpa i PS CS4 från Photomatix

Produkter
(logga in för att koppla)

Mantinieks

Aktiv medlem
Hej!

Har precis börjat mixtra med HDR bilder, använder Photomatix PRO 3 och PS CS4.
Problemet som jag har är att bilderna tappar ganska rejält i skärpa när jag importerar dem i PS.

Jag sparar ner bilderna i Jpeg från Photomatix.

Vad gör jag för fel?

Många tack på förhand!

//Niclas
 
Det finns ju rätt mkt inställningar i Photomatix, tror att details enhancement påverkar skärpan tex. Och så finns det där med att "aligna" bilderna om man tagit HDR på frihand tex, utan det kan jag tänka mig det blir väldigt oskarpt - och även där finns rätt mycket inställningar som kan röra till det. Kan du gå tillbaka till ursprungsinställningarna för att se om det blir skarpare då?
 
Problemet uppstår först när man tankar in bilden i PS, i Photomatix förhandsvisning är den helt skarp. Det är alltså mellan programmen som ngt händer.
//Nicls
 
Tar du in bilderna i Photomatix som råfiler eller i vilket format ligger bilderna i när du lägger upp dem i programmet?

Om du utgår från tiff eller jpg: är filerna skapade utifrån en eller fler separata ursprungsbilder?

Om du använder dig av fler separata exponeringar: hur har du ändrat exponeringen? har du ändrar ISO, bländare eller tid?

Varför jag undrar detta är att jag själv upplever att inte bilderna ser identiska ut med det man får upp i Photoshop. Jag får däremot ingen skärpeförändring utan det är mest brusegenskaperna som förändras (till det bättre...).

//L
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.