Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Tanzania, Kenya eller Sydafrika
- Trådstartare Xaphia5
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
I Sydafrika är det lätt att åka på safari på egen hand -- hyr en bil och åk till Kruger. Billigt, enkelt och väldigt trevligt. Om du bestämmer dig för det kan du PMa mig, så ska du få lite konkreta råd och tips.
Ska man åka på en arrangerad safari med chaufför, guide osv tycker jag man ska välja Botswana, där vildmarken är unikt oexploaterad.
November är en alldeles utmärkt tid. Mycket talar för att jag själv kommer att vara i t ex Kruger just då För femtielfte gången.
Ska man åka på en arrangerad safari med chaufför, guide osv tycker jag man ska välja Botswana, där vildmarken är unikt oexploaterad.
November är en alldeles utmärkt tid. Mycket talar för att jag själv kommer att vara i t ex Kruger just då För femtielfte gången.
Xaphia5
Aktiv medlem
I Sydafrika är det lätt att åka på safari på egen hand -- hyr en bil och åk till Kruger. Billigt, enkelt och väldigt trevligt. Om du bestämmer dig för det kan du PMa mig, så ska du få lite konkreta råd och tips.
Hej!
Det låter väldigt intressant då jag är mycket för att göra saker på egen hand. Kommer nog att vilja ha mer info men först undrar jag...
Går det att ordna längre vistelser inom parken själv? Med övernattningar tex?
Har ju sett att det går att övernatta i tex. tält, låter ju underbart!
Ser i din profil att du har ett 100-400, "klarar" man sig med det, sitter inne på ett själv nämligen? Men är inne på att fixa ett 300/2.8 alt. 400/5.6, allt beroende på ekonomi så klart.
Ska även ta mig en titt på Botswana.
Kanske slutar med att vi skakar hand långt inne i Kruger under november
ErlandH
Aktiv medlem
Man kan stanna i princip hur länge som helst i Kruger. Nationalparken är gigantiskt stor och man kan bo på speciella campingplatser eller stugbyar, kostar några hundringar per natt. Vill man tälta "i det vilda", dvs på platser som inte är inhägnade och där hyenorna kan nosa på tältduken under natten, ska man åka till Botswana.
Personligen tycker jag Botswana är helt outstanding när det gäller safari. Men Kruger är utmärkt för en nybörjare, sen kan man trappa upp med de tyngre grejerna i Botswana när man blivit beroende. ;-)
När det gäller utrustningen tycker jag att 100-400 är ett mycket bättre alternativ än de fasta telen du nämner. Flexibiliteten är helt nödvändig. Det jag ibland saknar är ännu längre brännvidd.
Komplettera med ett andra hus med normalzoom (eller en bra kompaktkamera). Man hinner inte alltid byta objektiv.
För övrigt finns det några intressanta äldre trådar här i forumet där safariresor diskuteras.
Personligen tycker jag Botswana är helt outstanding när det gäller safari. Men Kruger är utmärkt för en nybörjare, sen kan man trappa upp med de tyngre grejerna i Botswana när man blivit beroende. ;-)
När det gäller utrustningen tycker jag att 100-400 är ett mycket bättre alternativ än de fasta telen du nämner. Flexibiliteten är helt nödvändig. Det jag ibland saknar är ännu längre brännvidd.
Komplettera med ett andra hus med normalzoom (eller en bra kompaktkamera). Man hinner inte alltid byta objektiv.
För övrigt finns det några intressanta äldre trådar här i forumet där safariresor diskuteras.
sneffy
Aktiv medlem
Nu är ju inte jag någon expert men vart och när du skall åka beror mycket på vad du vill se. De stora hjordarna flyttar exempelvis på sig efter var gräset är grönast.
Skulle du hamna i Tanzania skulle jag rekommendera Serengeti för hela slanten eller kanske ett besök i Ngorongorokratern för att få uppleva safarins olika sidor. Resten av parkerna uppskattade jag inte så mycket. I Serengeti körde vi timtals utan att se andra bilar och det var mycket svårare att se djur men det var väldigt stilla och allt kändes äkta. I andra mindre parker blir det lite mer djurparkskänsla och så fort någon såg ett kattdjur samlades 5-10-15-20 bilar (då åkte jag ändå lågsäsong tror jag; slutet av jan) upp på bara några minuter. Djuren var inte rädda för bilarna utan låg kvar mitt på vägen så ta med vidvinkel..
Att ensam hamna mitt i en elefanthjord på runt 100 elefanter eller att när solen går ner få se en mindre elefanthjord jaga bort en flock lejon som kommit nära var för mig nästan magiska upplevelser.
Det jag använde mest var vidvinkel och 70-200 (x 1,6) ibland med 1,4 ext. Flera gånger saknade jag längre brännvidder men inte så mycket som jag trodde på förhand och mest när jag ville fota fåglar. Om du inte kör själv skulle jag betala de extra kronorna för att vara max 2-3 personer i bilen och det är nog viktigaste tipset jag kan ge dig.
Skulle du hamna i Tanzania skulle jag rekommendera Serengeti för hela slanten eller kanske ett besök i Ngorongorokratern för att få uppleva safarins olika sidor. Resten av parkerna uppskattade jag inte så mycket. I Serengeti körde vi timtals utan att se andra bilar och det var mycket svårare att se djur men det var väldigt stilla och allt kändes äkta. I andra mindre parker blir det lite mer djurparkskänsla och så fort någon såg ett kattdjur samlades 5-10-15-20 bilar (då åkte jag ändå lågsäsong tror jag; slutet av jan) upp på bara några minuter. Djuren var inte rädda för bilarna utan låg kvar mitt på vägen så ta med vidvinkel..
Att ensam hamna mitt i en elefanthjord på runt 100 elefanter eller att när solen går ner få se en mindre elefanthjord jaga bort en flock lejon som kommit nära var för mig nästan magiska upplevelser.
Det jag använde mest var vidvinkel och 70-200 (x 1,6) ibland med 1,4 ext. Flera gånger saknade jag längre brännvidder men inte så mycket som jag trodde på förhand och mest när jag ville fota fåglar. Om du inte kör själv skulle jag betala de extra kronorna för att vara max 2-3 personer i bilen och det är nog viktigaste tipset jag kan ge dig.
Billingen
Aktiv medlem
Efter en förstagångsvistelse i Sydafrika kan jag bara varmt rekommendera landet, och inte minst Kruger NP!
Oavsett vart du åker så rekommenderar jag att du tecknar dig för åtminstone en guidad safari och gärna någon bushwalk. Guiderna är oerhört kunniga, du kommer att lära dig en hel del och garanterat få se mycket mer än vad du gör på egen hand.
Det finns gott om länkar på nätet till nationalparkerna, där du kan läsa om rutiner, regler, priser osv. Du ska vara medveten om att det inte alls är som i svenska nationalparker där man kan röra sig och tälta så gott som helt fritt i skydd av allemansrätten. Din vistelse i afrikanska nationalparker är tämligen strängt reglerad och styrd. Där finns också gott om faciliteter i form av rastställen, lodger, campingplatser med butiker och restauranger, aktiviteter och arrangemang m.m.
Du kan nog oavsett vilket land du väljer se fram emot en fantastisk resa med många fina upplevelser och fotoögonblick!
/Björn
P.S. Jag har nyss lagt upp lite bilder från Sydafrika i albumen Djur och fåglar, samt När och fjärran, ifall du är nyfiken på vad du kan få se där.
Oavsett vart du åker så rekommenderar jag att du tecknar dig för åtminstone en guidad safari och gärna någon bushwalk. Guiderna är oerhört kunniga, du kommer att lära dig en hel del och garanterat få se mycket mer än vad du gör på egen hand.
Det finns gott om länkar på nätet till nationalparkerna, där du kan läsa om rutiner, regler, priser osv. Du ska vara medveten om att det inte alls är som i svenska nationalparker där man kan röra sig och tälta så gott som helt fritt i skydd av allemansrätten. Din vistelse i afrikanska nationalparker är tämligen strängt reglerad och styrd. Där finns också gott om faciliteter i form av rastställen, lodger, campingplatser med butiker och restauranger, aktiviteter och arrangemang m.m.
Du kan nog oavsett vilket land du väljer se fram emot en fantastisk resa med många fina upplevelser och fotoögonblick!
/Björn
P.S. Jag har nyss lagt upp lite bilder från Sydafrika i albumen Djur och fåglar, samt När och fjärran, ifall du är nyfiken på vad du kan få se där.
ErlandH
Aktiv medlem
Ett utmärkt råd. Min erfarenhet är iofs inte att man ser så mycket mer, men man kan lära sig en hel del och det är ett bra sätt att snabbt få lite lokalkännedom när man är i en ny del av Kruger.Efter en förstagångsvistelse i Sydafrika kan jag bara varmt rekommendera landet, och inte minst Kruger NP!
sneffy
Aktiv medlem
Som nämnts och något jag glömde skriva är att en vandringstur med en parkvakt i någon av de nationalparkerna som tillåter det är en häftig upplevelse. Dels att du inte har någon plåt som skyddar dig och dels att du ofta kan få ett bättre fotoperspektiv men det beror ju på vad du vill fota också.
Lucanus
Aktiv medlem
Jag har varit i Sydafrika i över ett halvår och kan bara rekommendera. Kruger är självklarhet men jag kan varmt rekommendera Pilanesberg. I Kruger är landskapet mycket platt med undantag för södra delar, så du kan se bara djur längst vägar du färdas på. I Pilansberg är terrängen kuperat med vackra kullar därifrån kan du få underbar utsikt över stora delar av parken och det blir fantastiska bilder. Det finns många fina utsiktställe runt om i hela parken. Kika gärna på några av mina bilder http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=247564
ErlandH
Aktiv medlem
Pilanesberg är imho okej för en helgutflykt, men inte för någon längre safari. Hluhluwe är också trevlig, om man råkar befinna sig i området kring Durban. Men båda känns, delvis pga sin storlek, mer "konstgjorda", som djurparker -- något jag inte alls upplever i Kruger eller t ex Kgalagadi.Jag har varit i Sydafrika i över ett halvår och kan bara rekommendera. Kruger är självklarhet men jag kan varmt rekommendera Pilanesberg.
Lucanus
Aktiv medlem
Pilanesberg är imho okej för en helgutflykt, men inte för någon längre safari. Hluhluwe är också trevlig, om man råkar befinna sig i området kring Durban. Men båda känns, delvis pga sin storlek, mer "konstgjorda", som djurparker -- något jag inte alls upplever i Kruger eller t ex Kgalagadi.
Det beror på vad man vill göra där. Vill man egna sig åt att fotografera djur och natur så vågar jag säga att Pilansberg trots att den är liten slår Kruger på många sätt, och det säger jag efter att jag har tillbringat flera tiotal dagar i båda (och många andra) parker. Vill man bara köra runt i parken då är det sant att man hinner med det på en helg. Vid min senaste besök i Sydafrika tillbringade jag 6 dagar i Pilansberg och kunde gärna stanna längre, foto handlar om tålamod och väntan.
ErlandH
Aktiv medlem
Om det bara är bra bilder det handlar om kanske Borås djurpark är ett bättre (och definitivt billigare) alternativ. ;-)Det beror på vad man vill göra där. Vill man egna sig åt att fotografera djur och natur så vågar jag säga att Pilansberg trots att den är liten slår Kruger på många sätt...
Iofs ska jag kanske tillägga en liten brasklapp: jag har bara varit i Pilanesberg tre-fyra gånger och det är nog över tio år sedan sist. Fast vad jag vet har parken inte blivit mycket större eller "vildare" sen dess.
I Kruger, å andra sidan, har jag nog tillbringat sammanlagt nästan ett år sedan sekelskiftet.
Lucanus
Aktiv medlem
Jag tänker inte argumentera mer om Pilanesberg är lämplig att besöka, istället vill jag ge flera tips och råd. Om du bestämmer dig att resa till Sydafrika för att besöka parker där så finns det en mycket bra bok: "Atlas of National Parks and Reserves of South Africa" författare Mariëlle Renssen, ISBN 978-1-86809-842-2. Jag tror inte att du kan få tag på den i någon bokhandel i Sverige men det kanske går att beställa via nätet. Annars finns den att köpa i bokhandel på J-burgs flygplats och säkert andra bokhandlare i landet.
Angående andra intressanta resemål i RSA, Kgalagadi Transfrontier Park i nordvästra delen av landet - Kalahari öken med sin speciella fauna och flora. Fantastiska vyer med röd sand och blå himmel, man har svårt att sluta fotografera det när man sätter igång. Och djur finns där också utom elefanter förstås. Men lejon, leopard, antiloper, noshörningar, surikater, giraffer etc.
Drakensbergen i östra delen med möjlighet att fjällvandra.
I öster finns det också Hluhluwe-iMfolozi Park. Där man kan göra fantastiska utflykter till fots i små grupper eskorterade med två parkvakter, det brukar också vara övernattning under bar himmel vid lägereld (något man aldrig glömmer).
Jag ger gärna mer konkreta råd eller svarar på frågor om du kontaktar mig.
//Stanislav
Angående andra intressanta resemål i RSA, Kgalagadi Transfrontier Park i nordvästra delen av landet - Kalahari öken med sin speciella fauna och flora. Fantastiska vyer med röd sand och blå himmel, man har svårt att sluta fotografera det när man sätter igång. Och djur finns där också utom elefanter förstås. Men lejon, leopard, antiloper, noshörningar, surikater, giraffer etc.
Drakensbergen i östra delen med möjlighet att fjällvandra.
I öster finns det också Hluhluwe-iMfolozi Park. Där man kan göra fantastiska utflykter till fots i små grupper eskorterade med två parkvakter, det brukar också vara övernattning under bar himmel vid lägereld (något man aldrig glömmer).
Jag ger gärna mer konkreta råd eller svarar på frågor om du kontaktar mig.
//Stanislav
ErlandH
Aktiv medlem
Det är ingen som säger att Pilanesberg inte är "lämplig att besöka". Bara att det är något helt annat än Kruger och kanske inte den park som man ska ha överst på listan när man planerar en safari i Sydafrika.
Sist jag kollade fanns boken i Vagabonds bokhandel på Götgatan i Stockholm. Fast det är ju enklare (och förmodligen billigare) att beställa på nätet. Men jag är tveksam till att det är värt att lägga pengar på den för en tillfällig besökare i Sydafrika.
Kgalagadi är fantastisk, faktiskt min favorit bland Sydafrikas nationalparker. Man ska dock veta att vägarna är usla. Det går att åka dit i en vanlig bil (iaf sist jag var där, i våras) men jag skulle rekommendera ett lite tuffare fordon, typ stadsjeep. För vissa camper (de absolut trevligaste, imho) är en riktig fyrhjulsdriven bil nödvändig. (Fast finns det verkligen noshörning i Kgalagadi?)
Sist jag kollade fanns boken i Vagabonds bokhandel på Götgatan i Stockholm. Fast det är ju enklare (och förmodligen billigare) att beställa på nätet. Men jag är tveksam till att det är värt att lägga pengar på den för en tillfällig besökare i Sydafrika.
Kgalagadi är fantastisk, faktiskt min favorit bland Sydafrikas nationalparker. Man ska dock veta att vägarna är usla. Det går att åka dit i en vanlig bil (iaf sist jag var där, i våras) men jag skulle rekommendera ett lite tuffare fordon, typ stadsjeep. För vissa camper (de absolut trevligaste, imho) är en riktig fyrhjulsdriven bil nödvändig. (Fast finns det verkligen noshörning i Kgalagadi?)
Lucanus
Aktiv medlem
Det är ingen som säger att Pilanesberg inte är "lämplig att besöka". Bara att det är något helt annat än Kruger och kanske inte den park som man ska ha överst på listan när man planerar en safari i Sydafrika.
Noshörning är inte ett naturligt inslag i Kgalagadi men det finns ett mindre hjord i Polenstwe Pan.
Lucanus
Aktiv medlem
Angående hur långt tele man behöver, hur nära brukar ni vara de olika djuren?
Olle
Man kan ta en hel del bilder direkt från bilen och då klarar du dig bra med 300mm. Om du har längre brännvid och tänker fotografera från bilen då är det bra med stabilisator. Antiloper, elefanter och andra "vanligare" djur kommer man att se på ganska nära håll men de mer sällsynta eller skygga djur (t.ex. leopard) kan man inte alltid komma så nära och då kan det vara bra med längre brännvidd än 300 eller bra tele+konverter. Fina bilder kan man också ta med vidvinkel då får man in mycket av omgivande naturen. Ett praktiskt råd om du har flera objektiv med och måste göra byte, förvara objektiven i separata plastpåsar i kameraväskan. Det är ganska dammigt i Afrika och det fina dammet kan tränga in överallt. Jag brukar inte fotografera med zoomar och byter objektiv ganska flitigt på safari och klarade mig bra. Så är man bara lite försiktig och förvar fotoutrustningen på rätt sätt så fungerar det OK. Annars gjorde jag en speciell bönpåse som jag satte i den öppna sidorutan på bilen under kamera eller objektivet, fast en ihåpvikt tröja eller jacka duger också.
sneffy
Aktiv medlem
Det beror så mycket på var du är någonstans och hur "tama" djuren är. Ibland ligger lejonen på eller alldeles bredvid vägen och flyttar inte på sig ens om du tutar. Om man bortser från dessa situationer (som inte alls är ovanliga på de safari många av oss åker på) så är mina erfarenheter från Serengeti:
Elefanter, giraffer, bufflar, gnuer, antilopper etc: Vidvinkel upp till 300 mm
Kattdjur: Oftast 300-600 mm
Fåglar: Oftast 400 och uppåt
Noshörning: 500mm och uppåt
Det var några exempel som visar brännvidder på det sättet som jag fotar. Glömt inte bort vidvinkel till landskapsbilder och stora hjordar eller när de stora djuren kommer nära. Om du kollar på mina bilder ser du några bilder från Serengeti, allt är fotat med 70-200 på en EOS 40D (x1,6). Någon är kanske fotad med 1.4 ext, är lite osäker. Skall bli kul att se om de andra håller med.
Elefanter, giraffer, bufflar, gnuer, antilopper etc: Vidvinkel upp till 300 mm
Kattdjur: Oftast 300-600 mm
Fåglar: Oftast 400 och uppåt
Noshörning: 500mm och uppåt
Det var några exempel som visar brännvidder på det sättet som jag fotar. Glömt inte bort vidvinkel till landskapsbilder och stora hjordar eller när de stora djuren kommer nära. Om du kollar på mina bilder ser du några bilder från Serengeti, allt är fotat med 70-200 på en EOS 40D (x1,6). Någon är kanske fotad med 1.4 ext, är lite osäker. Skall bli kul att se om de andra håller med.
ErlandH
Aktiv medlem
När jag är på safari sitter mitt 100-400 som "normalobjektiv" på den ena kameran och används mest på högsta brännvidden. Men, som redan påpekats, det är inte ovanligt att t ex lejon och hyenor faktiskt kommer fram och nosar på bilen eller helt oberörda ligger kvar när man sakta rullar förbi på någon meters håll.Angående hur långt tele man behöver, hur nära brukar ni vara de olika djuren?
Intressant. Det har jag aldrig hört talas om förut. Vit eller svart? När introducerades de?Noshörning är inte ett naturligt inslag i Kgalagadi men det finns ett mindre hjord i Polenstwe Pan.
Edit: Har sökt på nätet men hittar faktiskt ingen info alls om detta!?
Senast ändrad: