Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tankar..

Produkter
(logga in för att koppla)

gunte

Aktiv medlem
Läst någonstans..

Har mörkat ner den i Photoshop..Men kunde inte få till det andra..Håller på och lär mig Photoshop

Rent allmänt..

Är det inte bättre att lära sig kameran,tekniken och meningen med fotografering, trodde att det var något grundläggande..
mvh/gunte..

Jo jag håller med dig delvis men...
ibland är det så att man vill en helt annan sak när man tar bilden än när man står i mörkrummet digitalt eller vanligt
tror nog också att iom att det går snabbare att prova sig fram i PS så är det lätt att ändra sig och det "kostar" ju inget
knappt ens i tid och som säkert du också märkt så rullar tiden fort.... fortare.... fortast
jävlar var blev den veckan av??
men jag håller egentligen med dig
Man borde veta vad som krävs av sig själv och av kameran för att kunna åstadkomma en bra bild först.
SEN kan man fibbla bäst man vill

Marcus som lär sig både PS och analogt mörkrum men kameran och jag är polare så den gör som jag vill....
nästan och oftast
;)

gunte skrev:

Är det inte bättre att lära sig kameran,tekniken och meningen med fotografering, trodde att det var något grundläggande..
mvh/gunte..

Kanske inte är någon självklarhet idag för dom som inte fotat dia & insett att det man inte grejar vid fotograferingstillfället inte går att rädda, åtminstone inte om man ska projicera det.

Larsa

Rent allmänt Gunte,
Eftersom jag är en Photoshopfreak så har även jag några tankar.
Jag håller naturligtvis med dig om att man måste lära sig fotograferingens grunder. Så alla borde kanske ha en gammal hederlig analogkamera för att lära sig allt om bländare, tider olika brännvidder och förhållandet dom emellen och hur det påverkar den bild man tar.

Sen när det gäller Photoshop så ser jag det mera som mitt ”digitala” mörkrum och jag arbetar där med mina bilder ungefär på samma sätt som jag tidigare gjorde i mitt analoga. Fast med PS så har jag naturligtvis ännu mera verktyg för att få fram det ljus och den känsla jag vill ha i mina bilder.
Om man sen ser till alla inlägg och trådar på forumet…inte är det många som handlar bild, form och skapande.
Jag fotograferar fortfarande rätt mycket med mina gamla ”tanks”, Nikon F2:an och Canon F1:an, mycket beroende på att jag där samlat på mig en hel drös med olika gluggar av mycket hög kvalitet.
Mvh/Bernt

PS, här adressen till en text på nätet som många borde läsa!…och fundera över/DS.
http://www.kenrockwell.com/tech/7.htm

carlzon skrev:
.."här adressen till en text på nätet som många borde läsa! och fundera över"...

Tack för den länken Bernt :)
En underbar ironi där, som ömsint fångar mycket av vad man ibland erfar på fotosidan.se! Det verkar inte spela så stor roll vilken grad i helvetet man hamnar på :)))

Fin text, skrattade nästan på mig.

Dom glömde level 71 och 51, artist/amateur that poses as a measurbator... :D

Ang, photoshop dock.
Själv har jag märkt att jag använder photoshop, inte bara för att rätta upp nivåer, etc, men i första hand lära mig komponering, jag har blivit klart bättre på att komponera bilderna innan genom att se i photoshop hur den ska beskäras. Detta verktyg är inte att förglömma i det avseendet. Speciellt när man fotor digitalt och ändå måste in och göra en liten skärpning och levels.

Photoshop är ett bra verktyg som kan vara jäkligt kul att jobba i ibland. Dock tror jag inte man kommer så långt med bilderna om man inte lärt sig tekniken bakom att ta en bra bild redan innan man börjar pilla i PS. Eller kan man "rädda" usla gamla kompaktblixtbilder" helt i PS så de blir kanon? I så fall får ni gärna lära mig för såna har jag mängder av. Brukar fixa bort röda ögon på dem ibland samt ställa nivåer och sånt men de blir inga höjdarbilder för det...

Klart man måste lära sig kameran för att kunna ta bra fotografier väl?

Jag uppfattade Guntes fråga som att den inte handlade om att PS skulle vara fel, utan bara som om man kommer så långt där utan att kunna kameran först. Missuppfattade jag?
/Lotta (tränar fortfarande på att ta bra bilder med kamera, men använder PS som digitalt mörkrum elelr "lekrum" ibland)

lotelo skrev:
.."Klart man måste lära sig kameran för att kunna ta bra fotografier väl?"..

..och photoshop, och bromidpapperets innersta väsen, och objektivets betydelse för själen, och.. och..

Jag håller med Er, Lotta, Peter och Bernt.

OCH.. det börjar i allmänhet med var man befinner sig med kameran och hur man siktar - det vete attan om det inte också har att göra med att man besinnar sig, innan man trycker av.

Eller att man hittade en bättre position.

Ju längre jag hållit på med fotografi desto mer kokar det ihop till förmågan att "placera sig". Många bilder kunde ha mått bättre av att aldrig bli tagna.. än mindre visade, hur frestande motivet än varit att arbeta vidare med.

Inga tekniska hjälpmedel (kameratyp, program eller kemikalier) eller för den delen "utbildning/titel/rykte", hjälper mot en grundläggande "dåligt tagen" bild.

"SISO" gäller ("Shit In - Shit Out")

(På uppkäftigt humör idag..)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar