Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamronobjektiv till Nikon D3000? HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

eeebba

Medlem
Hejsan!

Jag funderar på att köpa ett väldigt billigt tamronobjektiv till min kamera.
Jag har inte råd att lägga ut 5000kr för ett objektiv men vill ändå ha ett "roligare" objektiv än ett vanligt 18-55! :) Som exempel så skulle jag vilja fota hopptävlingar, hästar i hagar, porträtt, motorcyklar i hög hastighet osv

Det jag har kollat på är då detta --> http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=2792233 alltså ett "Tamron 18-200/3,5-6,3 A14 Nikon".

och även detta --> hittade även detta; http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=2184353.

Någon som vet hur bilderna blir med detta objektivet, passar det ens till min D3000 eller om jag borde vänta ännu längre med att köpa ett objektiv?

Mvh Ebba!
 
Senast ändrad:
Ändra på frågan i stället.
Vad är det för typ av bilder Du vill kunna ta?!
Är det porträtt Du är intresserad av?!
Makro?
Ett tele är ju alltid roligt.
Ett Nikon 70-300 hittar Du begagnat för 1500-1800:-.

Ser ingen poäng med att köpa gluggar utan att man ens vet vad man behöver?!
Du kanske kan låna av någon för att testa innan Du köper?

Lycka till

/Peter
 
Hej!

Jag vill ha det för att fota tex hopptävlingar i sommar, hästar i hagar osv, men ändå kunna använda det till porträtt och liknande :)
 
Då verkar ju inte ett 70-300 så helt fel.
Jag var själv nöjd med mitt Nikon 70-300. Gissar att Sigma och Tamron har motsvarande objektiv.
Försök att hitta ett med VR/bildstabilisering.
Ingen av "dina" förslag har väl det? (är inte helt säker).

Jag uppgraderade själv till ett 70-200 2,8 eftersom jag behövde ljusstyrkan. Kör Du utomhus ser jag inte att Du behöver mer än "standardzoom" om Du har en begränsad budget.

/Peter
 
Då verkar ju inte ett 70-300 så helt fel.
Jag var själv nöjd med mitt Nikon 70-300. Gissar att Sigma och Tamron har motsvarande objektiv.
Försök att hitta ett med VR/bildstabilisering.
Ingen av "dina" förslag har väl det? (är inte helt säker).

Jag uppgraderade själv till ett 70-200 2,8 eftersom jag behövde ljusstyrkan. Kör Du utomhus ser jag inte att Du behöver mer än "standardzoom" om Du har en begränsad budget.

/Peter

Ja jag tyckte att det verkade bäst! Det här hittade jag, Tamron AF Di 70-300/4-5,6 Nikon och Tamron 18-200/3,5-6,3 A14 Nikon, men det stod inget om VR, dock har jag ju VR i kamerahuset.. Räcker det tror du?
 
VR i huset??! Du menar kanske AF, autofokus?
Nu kan jag inte just den modellen men VR brukar sitta i objektiven.
Det heter någonting annat för Sigma resp. Tamron.
Tamrons heter "VC" (Vibration Control) och Sigmas heter "OS" (Optical Stabilization), har jag för mig.
 
VR i huset??! Du menar kanske AF, autofokus?
Nu kan jag inte just den modellen men VR brukar sitta i objektiven.
Det heter någonting annat för Sigma resp. Tamron.
Tamrons heter "VC" (Vibration Control) och Sigmas heter "OS" (Optical Stabilization), har jag för mig.

Ja dom sa det i butiken när jag köpte den, att den fanns med eller utan VR så då köpte jag med VR.. Men dom sa också att jag inte kan köpa vanliga AF objektiv utan måste köpa AF-S objektiv! Bara för att den saknade någonting i huset som de dyrare kamerorna brukar ha, tror att det är inbyggd autofokusmotor eller nånting sådant.
 
VR i huset??! Du menar kanske AF, autofokus?
Nu kan jag inte just den modellen men VR brukar sitta i objektiven.
Det heter någonting annat för Sigma resp. Tamron.
Tamrons heter "VC" (Vibration Control) och Sigmas heter "OS" (Optical Stabilization), har jag för mig.
VR sitter i objektiven enbart om det gäller Canon eller Nikon - för alla andra DSLR-kameratillverkare så sitter det i kamerahuset, som bekant (?)
 
Ja dom sa det i butiken när jag köpte den, att den fanns med eller utan VR så då köpte jag med VR.. Men dom sa också att jag inte kan köpa vanliga AF objektiv utan måste köpa AF-S objektiv! Bara för att den saknade någonting i huset som de dyrare kamerorna brukar ha, tror att det är inbyggd autofokusmotor eller nånting sådant.
Det blir lätt lite förvirrat när bodknoddarna håller på och mässar. Du har ingen stabilisering i ditt kamerahus (inga Nikonhus har detta - se mitt inlägg ovan). Vill du ha stabilisering måste du alltså välja objektiv som har detta inbyggt (de bättre av dessa är vanligen rätt dyra).

Du har också rätt i att din Nikon-modell saknar fokusmotor, så objektivet måste även vara försett med fokusmotor (vilket i stort sett utesluter användning av alla äldre, billiga men bra objektiv för annat än manuell fokusering - vilket är tämligen hopplöst med dessa instegskameror).
 
Din Nikon har bildstabiliseringen i objektivet inte kamerahuset som näms, så har de i butiken sagt det ha de nog varit ute och cyklat!

Angående Tamron objektivet så har jag själv stora syster 28-300 på min Pentax( med stabilisering i huset) ;-) och det funkar mycket bra, kör det till det mesta och är nöjd, vill Du ha mera vidvinkel än vad 28 +cropfaktorn på kameran ger men inte behöver 300mm tele så är det 18-200 Du nämner bra.

Vill Du fota inomhus är det ju trevligt med ett ljusstarkae objektiv f2,8 men det kostar, så billigare är att öka ISO värdet så blir slutartiderna acceptabelt korta ändå till det du vill fota, visst lite brus i dem men hellre lite charmigt brus än ingen bild alls!!

Det är iaf min inställning men den delas inte av alla här på forumet men bara Du själv är nöjd med bilderna så är det OK ;-)
 
Det blir lätt lite förvirrat när bodknoddarna håller på och mässar. Du har ingen stabilisering i ditt kamerahus (inga Nikonhus har detta - se mitt inlägg ovan). Vill du ha stabilisering måste du alltså välja objektiv som har detta inbyggt (de bättre av dessa är vanligen rätt dyra).

Du har också rätt i att din Nikon-modell saknar fokusmotor, så objektivet måste även vara försett med fokusmotor (vilket i stort sett utesluter användning av alla äldre, billiga men bra objektiv för annat än manuell fokusering - vilket är tämligen hopplöst med dessa instegskameror).

Ja gud ja, jag är helt borta nu!

Nej jag förstod att jag inte har det i kamerahuset, det har jag alltså bara i mitt 18-55 objektiv? Men vad har VR'et för betydelse om jag köper ett tamronobjektiv? Jag är inte riktigt med på noterna just nu känner jag. Tycker ändå att jag har läst på lite men icke! Det behövs ännu mera påläsning! :)
 
Din Nikon har bildstabiliseringen i objektivet inte kamerahuset som näms, så har de i butiken sagt det ha de nog varit ute och cyklat!

Angående Tamron objektivet så har jag själv stora syster 28-300 på min Pentax( med stabilisering i huset) ;-) och det funkar mycket bra, kör det till det mesta och är nöjd, vill Du ha mera vidvinkel än vad 28 +cropfaktorn på kameran ger men inte behöver 300mm tele så är det 18-200 Du nämner bra.

Vill Du fota inomhus är det ju trevligt med ett ljusstarkae objektiv f2,8 men det kostar, så billigare är att öka ISO värdet så blir slutartiderna acceptabelt korta ändå till det du vill fota, visst lite brus i dem men hellre lite charmigt brus än ingen bild alls!!

Det är iaf min inställning men den delas inte av alla här på forumet men bara Du själv är nöjd med bilderna så är det OK ;-)

Okej, tack! :) Men hur blir det då om jag köper ett tamronobjektiv och inte har VR eller inbyggt AF? Vilken djungel det här är! Det är nästan bättre o ta ett lån och köpa det dyraste jag kan hitta känns det som... suck. svåårt! :)
 
Jaha, så då är det absolut inte VR i tamrons objektiv? :/
Naäe-jo...
Tamron kallar sitt in-lens antiskaksystem för VC. Det är Nikon som kallar sitt för VR.
Canon kallar sitt för IS.
Betyder väl Vibration Correction, Vibration reduction resp. Image Stabilization, gissar jag. Allt för att förvirra alla stackars kamerakonsumenter...

SSS betyder Super Steady Shot, och är numera omdöpt till SSI = Super Steady Inside, och är Sonys beteckning på sitt system. De har alltså sitt antiskaksystem inbyggt i kamerahuset, vilket förstås ger fördelen att samtliga objektiv blir stabiliserade (ger en VÄLDIG kostnadsreduktion ifall man samlar på sig många objektiv).

Men nu kanske jag har kommit utanför ditt intresseområde. Skulle du vilja veta vad alla övriga tillverkare kallar sina system, så får du väl återkomma.
 
Okej, tack! :) Men hur blir det då om jag köper ett tamronobjektiv och inte har VR eller inbyggt AF? Vilken djungel det här är! Det är nästan bättre o ta ett lån och köpa det dyraste jag kan hitta känns det som... suck. svåårt! :)

Kikade lite och detta verkar som en bra kompromiss http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18270pzdni har VR och AF motor i objektivet, visst en knapp tusing över din budget men verkar vettigt för Dina behov.

Visst är det en djungel men en härlig djungel att utforska om man gillar prylar såklart ;-)
 
Naäe-jo...
Tamron kallar sitt in-lens antiskaksystem för VC. Det är Nikon som kallar sitt för VR.
Canon kallar sitt för IS.
Betyder väl Vibration Correction, Vibration reduction resp. Image Stabilization, gissar jag. Allt för att förvirra alla stackars kamerakonsumenter...

SSS betyder Super Steady Shot, och är numera omdöpt till SSI = Super Steady Inside, och är Sonys beteckning på sitt system. De har alltså sitt antiskaksystem inbyggt i kamerahuset, vilket förstås ger fördelen att samtliga objektiv blir stabiliserade (ger en VÄLDIG kostnadsreduktion ifall man samlar på sig många objektiv).

Men nu kanske jag har kommit utanför ditt intresseområde. Skulle du vilja veta vad alla övriga tillverkare kallar sina system, så får du väl återkomma.

Oj vad många olika det finns, men tack jag tror det räcker med dem! :)
Det jag egentligen undrar är om du vet om detta objektivet har det, Tamron 18-200/3,5-6,3 A14 Nikon det står liksom ingenstans om varken VR eller VC, ska jag ta det som att NEJ tamron har inte VC på det objektivet då? (bäst är väl att fråga i butiken såklart, men jag tycker att det borde stå någonstans..)

Hur blir bilderna utan anti skak system i varken kameran eller objektivet?
 
Kikade lite och detta verkar som en bra kompromiss http://www.cyberphoto.se/info.php?article=18270pzdni har VR och AF motor i objektivet, visst en knapp tusing över din budget men verkar vettigt för Dina behov.

Visst är det en djungel men en härlig djungel att utforska om man gillar prylar såklart ;-)

Hihi tack så mycket! Ska kika på det! (y) Jo det är ju superroligt, fast när man blir så sjukt förvirrad så vill man helst bara lägga sig ner och skrika av frustration haha!
 
Okej, tack! :) Men hur blir det då om jag köper ett tamronobjektiv och inte har VR eller inbyggt AF? Vilken djungel det här är! Det är nästan bättre o ta ett lån och köpa det dyraste jag kan hitta känns det som... suck. svåårt! :)
OK, det ska nog gå att skapa ordning i kaoset... :)

Till den kamera du har rekommenderar jag att du INTE köper något objektiv som saknar inbyggd autofokusmotor, vare sig det är ett Nikon, Tamron eller någon annan tredjeprtstillverkare. Utan AF-motor så blir det bara manuell fokusering - dvs flertalet av dina bilder kommer att bli mer eller mindre oskarpa, vill jag påstå. Inte ens erfarna fotografer gör särskilt bra ifrån sig vid manuell fotografering med sökarna i dessa billiga kameror.

Stabilisering behövs inte utomhus i bra ljus, men det blir snabbt MYCKET värdefullt vid dåligt ljus, ifall man inte vill släpa med sig ett stativ. Då ger stabilisering ofta användbara bilder, istället för kassa.

Inomhus innebär i detta sammanhang normalt dåligt ljus. Där kan du i och för sig också köra med blixt, men det är mycket svårare (svårt att behålla atmosfären).


Vill du ha ett stabiliserat objektiv så väljer du ett som det står VR på ifall det är tillverkat av Nikon, och VC ifall det är tillverkat av Tamron. Hoppas att det hela inte längre verkar lika svårt? Annars får du fråga igen!
 
Senast ändrad:
OK, det ska nog gå att skapa ordning i kaoset... :)

Till den kamera du har rekommenderar jag att du INTE köper något objektiv som saknar inbyggd autofokusmotor, vare sig det är ett Nikon, Tamron eller någon annan tredjeprtstillverkare. Utan AF-motor så blir det bara manuell fokusering - dvs flertalet av dina bilder kommer att bli mer eller mindre oskarpa, vill jag påstå. Inte ens erfarna fotografer gör särskilt bra ifrån sig vid manuell fotografering med sökarna i dessa billiga kameror.

Stabilisering behövs inte utomhus i bra ljus, men det blir snabbt MYCKET värdefullt vid dåligt ljus, ifall man inte vill släpa med sig ett stativ. Då ger stabilisering ofta användbara bilder, istället för kassa.

Inomhus innebär i detta sammanhan normalt dåligt ljus. Där kan du i och för sig också köra med blixt, men det är mycket svårare (svårt att behålla atmosfären).


Vill du ha ett stabiliserat objektiv så väljer du ett som det står VR på ifall det är tillverkat av Nikon, och VC ifall det är tillverkat av Tamron. Hoppas att det hela inte längre verkar lika svårt? Annars får du fråga igen!

Tack nu är jag med igen! :) Alltså blir det extremt jobbigt att stå och själv försöka fokusera på ett hopptävling där hästarna bara flyger fram över hindrerna, med en kamera utan autofokus! Men nu ska vi se här, heter autofokuset något annat på tamron objektiv? Eller är det samma som nikons benämning AF-S? Haha du kommer aldrig kunna komma ifrån din dator känns det som! Sorry ;)
 
Oj vad många olika det finns, men tack jag tror det räcker med dem! :)
Det jag egentligen undrar är om du vet om detta objektivet har det, Tamron 18-200/3,5-6,3 A14 Nikon det står liksom ingenstans om varken VR eller VC, ska jag ta det som att NEJ tamron har inte VC på det objektivet då? (bäst är väl att fråga i butiken såklart, men jag tycker att det borde stå någonstans..)

Hur blir bilderna utan anti skak system i varken kameran eller objektivet?
Ja, står det inte VC på Tamron-objektivet, så saknar det stabilisering. Detta billiga 18.200 mm är ändå inte särskilt bra. Däremot är det Tamron 18-270 mm som kustbo tipsade om riktigt bra, ett av de allra bästa superzoomobjektiven överhuvudtaget. Det har också stabilisering. Det högre priset beror alltså dels på betydligt bättre optik, dels på att det har stabilisering.

Vid bra ljus (normalt utomhus på dagtid) har du inget behov av stabilisering (funktionsmässigt spelar det ingen större roll ifall stabiliseringen sitter i objektivet eller i kamerahuset). Där du behöver stabilisering är vid dåligt ljus, när du måste använda långa slutartider för att få någon bild. Skillnaden blir alltså att du med stabilisering kan plåta i betydligt sämre ljus ifall du har stabilisering. Utan stabilisering blir bilderna oskarpa under dessa förhållanden.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.