Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Tamron SP 150-600mm VC
- Trådstartare J O Härnström
- Start datum
akterspegel
Aktiv medlem
Jag såg det förut, prisjakt sade att dom hade men dom själva sade att dom inte hade, jag knep ett sigma 50 1,4 art såfort någon hade det i lager (fotokungen) härom veckan och dom hade bara ett ex, kanske var så nu också fast jag hann inte denna gången..
djungel
Aktiv medlem
Det blev ett antal timmars fotograferande med mitt nya Tamron idag. Även om det är två kilogram optik man skall svänga omkring med så kändes det helt ok. Jag kan bara jämföra med mitt tidigare 55-300 objektiv och allt kändes bättre. Bättre skärpa, snabbare fokus och bättre räckvidd. Tyvärr lever inte min D5100 riktigt upp till kraven för fågelfoto så även om en del bilder blev mycket bra så hann inte kameran fokusera i tillräcklig hastighet.
pdahlen
Aktiv medlem
Fick mitt till Nikon för en vecka sedan, har samlat mina bilder i dropbox, de är förminskade till 1024.
Första intryck:
-Den är riktigt välbyggd och allt känns som en Nikon
-Manuell fokus fungerar fint, bra ring
-Väldigt lite justering från 0 i AF på både D7000 och D7100 så AF sitter nominellt som den ska
-Rolig att använda, har fotograferat motiv som är allt från 2m till 1 mil bort
-Skärpan kan bli riktigt bra, har en koltrast jag fotograferat på 40m avstånd och någon mås på långt håll och ögat har fin skärpa, så det ser ut att kunna ge otroligt bra skärpa.
- Otrolig bildstabilisering, har fotograferat med 1/80 och 600mm och fått skarpa bilder
Det enda negativa som jag håller på att förstå är att ibland så blir bilderna inte med den knivskarpa skärpan, om det beror på stundtal fel fokus eller jag kör med för stora bländareöpppningar eller vad, det vet jag inte än, men det klarnar nog när man tagit mer
Jag har tagit många bilder nu på 600mm och skärpedjupet är ju inte så stort, så det är möjligt att man pressar för mycket att köra på största öppningarna, ska testa att använda f/10 eller liknade istället.
https://www.dropbox.com/sh/jfl7hrmujo1brir/AAAhbxyWAOUgTSofnjldqe-ca
Första intryck:
-Den är riktigt välbyggd och allt känns som en Nikon
-Manuell fokus fungerar fint, bra ring
-Väldigt lite justering från 0 i AF på både D7000 och D7100 så AF sitter nominellt som den ska
-Rolig att använda, har fotograferat motiv som är allt från 2m till 1 mil bort
-Skärpan kan bli riktigt bra, har en koltrast jag fotograferat på 40m avstånd och någon mås på långt håll och ögat har fin skärpa, så det ser ut att kunna ge otroligt bra skärpa.
- Otrolig bildstabilisering, har fotograferat med 1/80 och 600mm och fått skarpa bilder
Det enda negativa som jag håller på att förstå är att ibland så blir bilderna inte med den knivskarpa skärpan, om det beror på stundtal fel fokus eller jag kör med för stora bländareöpppningar eller vad, det vet jag inte än, men det klarnar nog när man tagit mer
Jag har tagit många bilder nu på 600mm och skärpedjupet är ju inte så stort, så det är möjligt att man pressar för mycket att köra på största öppningarna, ska testa att använda f/10 eller liknade istället.
https://www.dropbox.com/sh/jfl7hrmujo1brir/AAAhbxyWAOUgTSofnjldqe-ca
Mr Davidson
Aktiv medlem
MangeNikon
Aktiv medlem
Nöjd med mitt objektiv. Men igår hände något som oroade mig. Tog en serie bilder och tog en promenad. Sedan när jag skulle fota igen så stod det i kamerans display att "det saknas objektiv i kameran" trots att jag hade objektivet i kameran. Skruvade av objektivet och satte dit det igen då fungerar allt utmärkt igen. Fungerar bra ett tag för att sedan få samma meddelande. Startar då om kamran och då fungerar det igen. Kör med en Nikon d5300. Någon som upplevt samma problem?
ducedo
Aktiv medlem
Troligtvis inte relaterat men eftersom du nämner det så råkade jag igår ut för att mitt autofokus plötsligt la av. Testade att ändra fokusavstånd och autofokus på objektivet utan resultat. Löstes istället genom att slå över till manuellt läge på kameran och sedan tillbaka till automatiskt igen. Har inte noterat det tidigare eller efter så möjligt att det bara blivit något temporärt fel. Säkert inget att oroa sig för.
MangeNikon
Aktiv medlem
Troligtvis inte relaterat men eftersom du nämner det så råkade jag igår ut för att mitt autofokus plötsligt la av. Testade att ändra fokusavstånd och autofokus på objektivet utan resultat. Löstes istället genom att slå över till manuellt läge på kameran och sedan tillbaka till automatiskt igen. Har inte noterat det tidigare eller efter så möjligt att det bara blivit något temporärt fel. Säkert inget att oroa sig för.
Mitt problem händer rätt sällan, men ändå irriterande. Men i övrigt så fungerar objektivet lysande. Har nu mailat både Nikons kundtjänst och Tamrons. Hoppas på svar. Kanske en ny firmware. Min kamera D5300 är en ganska ny modell och det finns inga nya firmwares till den än.
Mirc
Aktiv medlem
Autofokusen låser sig
Har en nikon d7100. När motiv rör sig snabbt mot kameran så hänger sig autofokusen och fungerar överhuvudtaget inte om man inte antingen fokuserar manuellt ett par gånger eller slår av kameran. Det händer inte alla gånger utan kanske 1/10 dock oftare om motivet flyger i närområdet på objektivet 0-15m. Har pratat med Kameraservice i Kungsör som servar Tamron. de har bara haft detta problem på canons kameror ..tills nu det finns en firmwareuppdatering till objektivet om jag förstod dem rätt dock skulle detta inte behövas till Nikon trodde man iaf. De bad mig skicka in objektivet, så det får väl bli så.
Har en nikon d7100. När motiv rör sig snabbt mot kameran så hänger sig autofokusen och fungerar överhuvudtaget inte om man inte antingen fokuserar manuellt ett par gånger eller slår av kameran. Det händer inte alla gånger utan kanske 1/10 dock oftare om motivet flyger i närområdet på objektivet 0-15m. Har pratat med Kameraservice i Kungsör som servar Tamron. de har bara haft detta problem på canons kameror ..tills nu det finns en firmwareuppdatering till objektivet om jag förstod dem rätt dock skulle detta inte behövas till Nikon trodde man iaf. De bad mig skicka in objektivet, så det får väl bli så.
pdahlen
Aktiv medlem
Vilken typ av AF hade du då, Mirc? Har också D7100 och AF-C och 9 dynamiskt har jag testat rörligt med. Nu har jag inte testat såmycket i AF-C utan mest AF-S men inga konstigheter än, mer än att AF kan pipa till och indikera rätt fokus fastän det är suddigt i sökaren på mittenpunktenmed af-S och en punkt. Får kolla mer på detta
MangeNikon
Aktiv medlem
Nöjd med mitt objektiv. Men igår hände något som oroade mig. Tog en serie bilder och tog en promenad. Sedan när jag skulle fota igen så stod det i kamerans display att "det saknas objektiv i kameran" trots att jag hade objektivet i kameran. Skruvade av objektivet och satte dit det igen då fungerar allt utmärkt igen. Fungerar bra ett tag för att sedan få samma meddelande. Startar då om kamran och då fungerar det igen. Kör med en Nikon d5300. Någon som upplevt samma problem?
Har nu använt objektivet i flera dagar och problemet har inte uppstått mer. Var nog nog bara ett tillfälligt fel. Kanske var jag slarvig när jag monterade objektivet den dagen därav felmeddelande.
MangeNikon
Aktiv medlem
Nu har jag använt objektivitet mycket under gårdagen då jag fotade ett par hundra foton på Kolmårdens Djurpark. Till en början så hade jag på tok för lång exponeringstid, så bilderna blev oskarpa, men märkte rätt fort att detta objektiv hanteras med snabbare exponeringstider handhållet. När jag fått in "snitsen" satt skärpan grymt bra. Alla bilder tog jag handhållet och skärpan var lätt att hitta i bilderna. Använde mest bländare f/8 till f/11.
Det negativa är att objektivet kärvar i mellan åt. Samma problem som tidigare. Kameran vill ibland inte känna igen objektivet och det står: "inget objektiv monterat i kameran". Kanske har jag smuts, så gjort rent kontakterna idag. Tillstår att problemet sällan uppstår och är lätt åtgärdat genom att montera av och på objektivet igen. Ibland vill inte kameran, men fokuserar bara om så går det utmärkt igen.
Här några exempel från gårdagen:
Det negativa är att objektivet kärvar i mellan åt. Samma problem som tidigare. Kameran vill ibland inte känna igen objektivet och det står: "inget objektiv monterat i kameran". Kanske har jag smuts, så gjort rent kontakterna idag. Tillstår att problemet sällan uppstår och är lätt åtgärdat genom att montera av och på objektivet igen. Ibland vill inte kameran, men fokuserar bara om så går det utmärkt igen.
Här några exempel från gårdagen:
Bilagor
mansod
Medlem
AF hänger sig
Det verkar som att AF hänger sig då och då för Nikon användare. Jag råkar ut för det relativt ofta med min D7100, nästan dagligen. Det enda som verkar hjälpa är att lossa objektivet och montera det igen.
Annars är jag nöjd.
https://farm6.staticflickr.com/5564/14675275101_76aa6b981d_o.jpg
Har nu använt objektivet i flera dagar och problemet har inte uppstått mer. Var nog nog bara ett tillfälligt fel. Kanske var jag slarvig när jag monterade objektivet den dagen därav felmeddelande.
Det verkar som att AF hänger sig då och då för Nikon användare. Jag råkar ut för det relativt ofta med min D7100, nästan dagligen. Det enda som verkar hjälpa är att lossa objektivet och montera det igen.
Annars är jag nöjd.
https://farm6.staticflickr.com/5564/14675275101_76aa6b981d_o.jpg
professorb
Aktiv medlem
Kanske lite väl långsökt men någon som testat med teleconverter?
Nikons 1.4 och 2.0 passar inte rent mekaniskt. Tamron har ett rektangulärt hål mot kameran som inte är kompatibelt. Det finns visst vissa som provat med Canonversionen men det har jag ingen förstahandsinformation om.