Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Ser bra ut, vissa av fågelbilderna är dock lite väl överskärpta i efterbehandlingen. Lyckas man komma riktigt nära sitt motiv och man har fullt solljus så verkar resultatet dock bli bra.

Det är bara med proffs objektiv man kan cropa en bild till < 50-75% och få bra skärpa o detaljer. Hmm tyvärr gäller nog fortfarande ..man får vad man betalar för :-(

Får se till helgen vad objektivet klarar av i normalt svenskt väder och om bilderna går att "cropa" med någorlunda resultat.

Ser bra ut, vissa av fågelbilderna är dock lite väl överskärpta i efterbehandlingen. Lyckas man komma riktigt nära sitt motiv och man har fullt solljus så verkar resultatet dock bli bra.

Det är bara med proffs objektiv man kan cropa en bild till < 50-75% och få bra skärpa o detaljer. Hmm tyvärr gäller nog fortfarande ..man får vad man betalar för :-(

Får se till helgen vad objektivet klarar av i normalt svenskt väder och om bilderna går att "cropa" med någorlunda resultat.
Exakt. Och så är ju ett mål med 600mm på sin APS-C sensor att inte behöva croppa lika mkt och ofta som med sin 300a.
:)

Exakt. Och så är ju ett mål med 600mm på sin APS-C sensor att inte behöva croppa lika mkt och ofta som med sin 300a.
:)

Nja, det var ju inte därför jag köpte objektivet :)
Tyvärr tror jag efter mina stapplande försök med detta objektiv att man skall försöka eftersträva att fylla ut hela bildytan.( gäller iofs alltid )
Det är därför jag inte riktigt vet om jag skall behålla det, ett lite tajt utsnitt med canon 100-400 ligger nog inte långt efter under bra förhållanden. Jag hoppas att det inte är så..för jag gillar verkligen omfånget på detta objektiv. Ett större och tyngre objektiv utan någon markant förbättrad IQ är dock inte rätt för mig. I övrigt är det ett prisvärt objektiv.

Problem

Någon som har problem med AF med AI servo/ AI Focus på ett 7D eller 60D hus..dvs att det i princip inte funkar alls med följande fokus ?

Har 7D och för mig fungerar följande fokus upp till 200 sen verkar den lägga av men har kanske å göra med dåligt ljus...gråväder..den riktiga skärpan saknas oxå men testar vidare...

Kör du med en eller flera fokuspunkter då? När du är över 200mm är det omöjligt att fokusera eller det tar bara lång tid att hitta fokus?

Om du frågar mig så använder jag i stort sett alltid en fokuspunkt och över 200 har jag hittills inte upplevt att den har svårt att hitta fokus....däremot måste jag söka på nytt manuellt med avtryckaren..

Har 7D och för mig fungerar följande fokus upp till 200 sen verkar den lägga av men har kanske å göra med dåligt ljus...gråväder..den riktiga skärpan saknas oxå men testar vidare...

Ok. Ringde precis en kompis som hade liknande problem. Enligt honom så var det ett känt fel. Tamron hade tydligen kallat tillbaka andra sändningen (därav dålig tillgång i butiker) pga att de var något produktionsfel på objektiven men om det gällde samma problem eller något annat fel vet jag inte. Helt klart är dock att det inte funkar bra på 60D och 600D, på 5D mark 3 går det betydligt bättre.

Vad trött man blir, sist jag jag gick utanför Canon sortimentet var det samma visa. Hype->Nyfiken->Spänd->Klarsynt->Besviken->Trött->Returpost-> Väntan- > Pengarna på kontot igen.

Inget mer test för mig, det blir retur på leksaken. Hoppas det ordnar sig för dig.

Senast ändrad:
Ok. Ringde precis en kompis som hade liknande problem. Enligt honom så var det ett känt fel. Tamron hade tydligen kallat tillbaka andra sändningen (därav dålig tillgång i butiker) pga att de var något produktionsfel på objektiven men om det gällde samma problem eller något annat fel vet jag inte. Helt klart är dock att det inte funkar bra på 60D och 600D, på 5D mark 3 går det betydligt bättre.

Vad trött man blir, sist jag jag gick utanför Canon sortimentet var det samma visa. Hype->Nyfiken->Spänd->Klarsynt->Besviken->Trött->Returpost-> Väntan- > Pengarna på kontot igen.

Inget mer test för mig, det blir retur på leksaken. Hoppas det ordnar sig för dig.

Finns det någon officiell information från Tamron om detta produktionsfel?

Finns det någon officiell information från Tamron om detta produktionsfel?

Det vet jag faktiskt inte. Hittade inget på deras hemsida. I mitt fall var det tredje parts information och om den stämmer eller ej kan jag inte tyvärr inte verifiera. Kan vara skitsnack, ryckte eller äkta (vilket rykte ibland blir tyvärr tenderar att bli) . Oavsett vilket så är det nog något fel på min kopia eller mitt kamerahus..eller bara så enkelt att AF på 60D inte klarar av så ljussvaga objektiv för följande fokus.

I övrigt så är det ett prisvärt objektiv som säker gör många glada.

Testade mitt med 60d AIservo, verkar fungera. Dock om man gör ett för stort skutt som t.ex. från en husvägg till en skog som ligger mkt längre bort så tappar den. Dock så följer den med om man sveper längs marken, och på byggnader där fokushoppet i avstånd inte blir för stort, även på 600mm följde fokus med.

Testade mitt med 60d AIservo, verkar fungera. Dock om man gör ett för stort skutt som t.ex. från en husvägg till en skog som ligger mkt längre bort så tappar den. Dock så följer den med om man sveper längs marken, och på byggnader där fokushoppet i avstånd inte blir för stort, även på 600mm följde fokus med.

Då fick jag ett dåligt ex, vilket kanske även förklarar en del annat. Mitt klarade inte en lätt skrittande häst (typ snabbt gående människa)med fokus på ryttaren i skånsk vinter/vår ljus. Första bilden blev bra sen gick det betydligt sämre. Ta gärna en bildserie på något som rör sig lagom fort (ex långsam cyklist) på största bländare i normalt dagsljus om du har tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar