Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron AF 28-75/2,8 XR DI

Produkter
(logga in för att koppla)
Begreppet "makro" är ganska luddigt. I objektivsammanhang så påstår en del att det inte är "äkta" makro om det inte ger en förstoringsgrad på 1:1 eller mer, men det är egentligen inte sant. Det finns inte definierat någonstans att det ska vara 1:1 för att få kallas makro. Sen är denna siffra ganska ointressant om man inte vet hur stor sensorn är. 1:1 på en kompaktkamera med sensor stor som en lillfingernagel ger ju helt vansinnigt närgånga bilder jämfört med på en systemkamera.

Tamron 28-75 ger 1:3,9 i största förstoringsgrad, vilket räcker för ganska närgångna bilder, men det är en bit till det man får med ett "riktigt" makroobjektiv.
 
Macro används väl mest för att man som användare skall förstå att optiken har sjysst närgräns. Förr i tiden då kamerorna saknade af så gick många macroobjektiv endast ner till skala 1:2. För egen del drar jag gränsen där. Minst skala 1:2 för att jag skall uppleva gluggen som ett äkta macro, annars är det bara en optik med sjysst närgräns. Med DSLR så blir ju ofta utsnittet betydligt större än den faktiska förstoringsgraden. Om optiken ger typ skala 1:3,9 som i Tamronens fall, så blir ändå det färdiga utsnittet betydligt tightare. Själv tycker jag det vara en fördel med cropfaktor just i macrosammanhang.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.