lostartist
Aktiv medlem
vilket får du stativfäste med ?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lostartist skrev:
vilket får du stativfäste med ?
lostartist skrev:
mjo det är lite saftigt... Jag tycker sigmas 105 med soligor mellanringar låter som det bästa.
Joakim A skrev:
Köp mitt Tamron 90/2.8 så köper jag ett Sigma 180
Tror värdet sjunker långsammare på värstingarna som man väl får säga att 150 och 180 är.
// Jocke
lostartist skrev:
Hehe jag tycker det faktis är jävligt skönt att du står själv för 50 procent av annonserna på fotosidan .
Joakim A skrev:
Canon 100/2.8 HSM klår allt säger de visa..
Kostar dock lite mer.
// Jocke
biggelito skrev:
är det möjligt att handhålla 105an eller 150 när man skjuter sländor osv, eller är stativ ett måste ? Finns det några bra macrostaiv som är riktigt låga och lätta också ?
Joakim A skrev:
Har fotat ett par kort med mitt nya Tamron nu, men vet inte varför jag inte riktigt faller för det.
Kikar nu på Sigma-varianterna med inre fokusering. Ska även skaffa 1,4 x konverter så Sigma faller sig därför naturligt.
Hur är det med hastigheten mellan ett Tamron och ett Sigma? 150:an och 180:an har ju HSM, så de är snabbare antar jag, men hur är det 90/2.8:an vs 105:an? Kortare än 105 får det absolut inte vara.
// Jocke
Oj! En extremt intressant historia för mig som letar ett makro. Det ser ut som ett väldigt sympatiskt mellantele. Hyfsat billigt är det med.sagan skrev:
FOTO har lovat testa sigma 150/2.8 snart.
Kim/ som oxå är nyfiken på objektivet.
Linmajon skrev:
Oj! En extremt intressant historia för mig som letar ett makro. Det ser ut som ett väldigt sympatiskt mellantele. Hyfsat billigt är det med.
Finns det nån test på nätet? Har sökt lite men det verkar lite tomt.
Är det helt nytt?
gameburg skrev:
Det enda jag hittat:
http://www.pbase.com/cedric_g/sigma_150mm_f28_ex_hsm_macro_11
/PG
Objektivet kom i höstas och till sverige ngn gång vid årsskiftet.
Bent C. skrev:
Om jag nu förstått testet rätt tycker jag att Canons 100/2,8 är klart bättre än Sigmat (jämförelsebilden). I så fall synd, Sigmat verkade väldigt intressant prismässigt.
gameburg skrev:
Jag har iofs inte testat canons, men upplever sigmat som mkt skarpt. Ska försöka lägga upp några 100% crop i morgon kväll om jag hinner.
Tror inte man ska hänga upp sig allt för mkt på en enstaka test. Jag valde sigmat trots att jag sett detta test innan. Prismässigt är sigmat ngt dyrare än canons 100mm (dock tillkommer stativfäste och motljusskydd).
/PG
gameburg skrev:
Jag har iofs inte testat canons, men upplever sigmat som mkt skarpt. Ska försöka lägga upp några 100% crop i morgon kväll om jag hinner.
Tror inte man ska hänga upp sig allt för mkt på en enstaka test. Jag valde sigmat trots att jag sett detta test innan. Prismässigt är sigmat ngt dyrare än canons 100mm (dock tillkommer stativfäste och motljusskydd).
/PG
Joakim A skrev:
Ingår inte stativfäste och motljusskydd i de 6000+ för Sigmorna?
// Jocke
gameburg skrev:
Sorry lite otydlig:
Sigma 150mm (inkl. motljusskydd+fäste) ca 6000;-
Canon 100mm (exkl. motljusskydd+fäste kostar ca 2200kr) ca 5700;-
/PG
Bent C. skrev:
Jag håller med om att man inte ska döma ut Sigmat baserat på detta test.
Skulle du kunna testfota något "standardiserat" med ditt 150? Jag kan då fota samma sak med Canons och då borde man kunna jämföra. Spegeluppfällning, iso 100, f 2,8?
Map motljusskydd är det obegripligt att Canon inte skickar med det, klart plus för Sigma. Stativfäste på ett 100/2,8 känns väldigt överflödigt, och förmodligen inte speciellt smart att använda (kameran bör väl oftast vara tyngre än 100/2,8 och då vill då jag hellre fästa stativet i kameran).