ANNONS
Annons

Tamron 90/2.8 vs Sigma macro

Produkter
(logga in för att koppla)
lostartist skrev:
mjo det är lite saftigt... Jag tycker sigmas 105 med soligor mellanringar låter som det bästa.

Köp mitt Tamron 90/2.8 så köper jag ett Sigma 180 ;)

Tror värdet sjunker långsammare på värstingarna som man väl får säga att 150 och 180 är.

// Jocke

Joakim A skrev:
Köp mitt Tamron 90/2.8 så köper jag ett Sigma 180 ;)

Tror värdet sjunker långsammare på värstingarna som man väl får säga att 150 och 180 är.

// Jocke

Hehe jag tycker det faktis är jävligt skönt att du står själv för 50 procent av annonserna på fotosidan :).

lostartist skrev:
Hehe jag tycker det faktis är jävligt skönt att du står själv för 50 procent av annonserna på fotosidan :).

Haha, nåja, nu tar vi väl i ;) Har iof varit ett hektiskt annonserande/bytande den senaste tiden. Snart är jag förhoppningsvis nöjd och då slipper ni mig iaf på annonsmarknaden ;) Men sen återstår ju att klå KG, Wallung, Jim H, Jesper mfl på antalet postade inlägg *haha*

// Jocke

Vill bara slå ett slag för sigmas 150 mm macro!
Grymt skön att jobba med. Plåtade lite närbilder på min tålmodige kisse igår och noterade att skärpan är helt underbar. Har haft det snart en vecka och har inte hittat några direkta svagheter ännu.

För att citera mig själv från en annan tråd:

"Blev kär direkt när jag var och klämde på det på expert fridhemsplan. Fick ett bra pris då det var sista exet de hade hemma.
Tidningen Foto kommer testa detta objektiv inom de närmaste månaderna, men har svårt att tänka mig annat än "toppklass" ;-)
Hursomhelst är jag väldigt nöjd så här långt.

Det lilla jag hunnit testa:

+ Snabb AF (avsevärt snabbare än tamrons 90mm, i alla fall vad jag minns då det var ett tag sedan jag testade det).
+ kompakt (intern fokusering)
+ Mkt fin "oskärpa" utanför skärpedjupet
+ Rejäl kraftig konstruktion
+ Till skillnad mot canons 100mm ingår motljusskydd samt ett avtagbart stativfäste
+ FTM
+ Liten bildvinkel gör att man inte får med så mkt av bakgrunden
+ Skarp
+ Skön känsla vid manuell fokus

- ganska tung
- repkänsligt motljusskydd (som alla sigma EX-objektiv)
- för att undvika skakningsoskärpa behövs en hel del ljus alt. stativ

Nu längtar jag till våren, då insekter och blommor börjar titta fram."

/PG

är det möjligt att handhålla 105an eller 150 när man skjuter sländor osv, eller är stativ ett måste ? Finns det några bra macrostaiv som är riktigt låga och lätta också ?

biggelito skrev:
är det möjligt att handhålla 105an eller 150 när man skjuter sländor osv, eller är stativ ett måste ? Finns det några bra macrostaiv som är riktigt låga och lätta också ?

Beror på bländare och iso-inställning, vilket ljus som råder osv. men i fullt dagsljus är det inga problem att handhålla.
Stabil har ett läckert macrostativ:

www.stabil.nu

/PG

Joakim A skrev:
Har fotat ett par kort med mitt nya Tamron nu, men vet inte varför jag inte riktigt faller för det.

Kikar nu på Sigma-varianterna med inre fokusering. Ska även skaffa 1,4 x konverter så Sigma faller sig därför naturligt.

Hur är det med hastigheten mellan ett Tamron och ett Sigma? 150:an och 180:an har ju HSM, så de är snabbare antar jag, men hur är det 90/2.8:an vs 105:an? Kortare än 105 får det absolut inte vara.

// Jocke

Provade Tamron 90 och Sigma 105 på min Pentax för någon vecka sedan. Tamnron var något snabbare (snabb) men missade oftare helt att hitta focus vid stora växlingar i focusavstånd och dåligt ljus.

sagan skrev:
FOTO har lovat testa sigma 150/2.8 snart.

Kim/ som oxå är nyfiken på objektivet.
Oj! En extremt intressant historia för mig som letar ett makro. Det ser ut som ett väldigt sympatiskt mellantele. Hyfsat billigt är det med.
Finns det nån test på nätet? Har sökt lite men det verkar lite tomt.
Är det helt nytt?

Bent C. skrev:
Om jag nu förstått testet rätt tycker jag att Canons 100/2,8 är klart bättre än Sigmat (jämförelsebilden). I så fall synd, Sigmat verkade väldigt intressant prismässigt.

Jag har iofs inte testat canons, men upplever sigmat som mkt skarpt. Ska försöka lägga upp några 100% crop i morgon kväll om jag hinner.
Tror inte man ska hänga upp sig allt för mkt på en enstaka test. Jag valde sigmat trots att jag sett detta test innan. Prismässigt är sigmat ngt dyrare än canons 100mm (dock tillkommer stativfäste och motljusskydd).

/PG

gameburg skrev:
Jag har iofs inte testat canons, men upplever sigmat som mkt skarpt. Ska försöka lägga upp några 100% crop i morgon kväll om jag hinner.
Tror inte man ska hänga upp sig allt för mkt på en enstaka test. Jag valde sigmat trots att jag sett detta test innan. Prismässigt är sigmat ngt dyrare än canons 100mm (dock tillkommer stativfäste och motljusskydd).

/PG

Ingår inte stativfäste och motljusskydd i de 6000+ för Sigmorna?

// Jocke

gameburg skrev:

/PG

Jag håller med om att man inte ska döma ut Sigmat baserat på detta test.

Skulle du kunna testfota något "standardiserat" med ditt 150? Jag kan då fota samma sak med Canons och då borde man kunna jämföra. Spegeluppfällning, iso 100, f 2,8?

Map motljusskydd är det obegripligt att Canon inte skickar med det, klart plus för Sigma. Stativfäste på ett 100/2,8 känns väldigt överflödigt, och förmodligen inte speciellt smart att använda (kameran bör väl oftast vara tyngre än 100/2,8 och då vill då jag hellre fästa stativet i kameran).

Joakim A skrev:
Ingår inte stativfäste och motljusskydd i de 6000+ för Sigmorna?

// Jocke

Sorry lite otydlig:

Sigma 150mm (inkl. motljusskydd+fäste) ca 6000;-
Canon 100mm (exkl. motljusskydd+fäste kostar ca 2200kr) ca 5700;-

/PG

Bent C. skrev:
Jag håller med om att man inte ska döma ut Sigmat baserat på detta test.

Skulle du kunna testfota något "standardiserat" med ditt 150? Jag kan då fota samma sak med Canons och då borde man kunna jämföra. Spegeluppfällning, iso 100, f 2,8?

Map motljusskydd är det obegripligt att Canon inte skickar med det, klart plus för Sigma. Stativfäste på ett 100/2,8 känns väldigt överflödigt, och förmodligen inte speciellt smart att använda (kameran bör väl oftast vara tyngre än 100/2,8 och då vill då jag hellre fästa stativet i kameran).

Har du ngt bra förslag på "standardiserat"?
Alla inställningar i övrigt bör också vara samma jpg, skärpa, kontrast osv. Dessutom likadana kameror, kör själv 10D, annars är testet helt ointressant tyvärr.

Ang stativfäste har du helt rätt i att det är oviktigt om det sitter på kamerahuset eller objektivet, men det skall sitta i tyngdpunkten och den brukar hamna några cm framför kamerahuset (på objektivet). Föredrar själv fäste på objektivet. Fästet går också att ta bort om man skulle känna sig obekväm med det, tycker dock att det känns skönare att vila fäste i handflatan och bara ha fingertopparna på objektivet vid fokusering.

/PG

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar