Annons

Tamron 70-300mm

Produkter
(logga in för att koppla)

lundegard

Medlem
Jag har köpt ett tamron 70-300mm 4-5.6 i höstas. Det var ett väldigt billigt objektiv och jag var beredd på att det kanske inte skulle vara perfekt skärpa. Men nu har jag tagit en hel del bilder och jag tycker nästan inga får någon skärpa. Är objektivet känt för att ta oskarpa bilder eller beror det på mig? Kan det vara något fel på objektivet?
 
Ja, du kan ju visa en bild som du tycker blev "misslyckad" så ska vi se vad det kan bero på.
Ha gärna med exif också.
 
Hej ! Det är inte så konstigt-du har ju varken bildstabilisering eller autofokusmotor med det objektivet efter som din kamera saknar det !Har själv detta objektiv till min Pentax som har inbyggd AF-motor och bildstabilisering och jag lovar,det blir då ett helt annat objektiv-jag får skarpa bilder med detta objektiv,även på 300mm, fina färger och kan säga utan att ljuga att det är minst lika bra som Pentax orginal !Har den nya versionen med betäckning LD-DI
 
Dethär är en bild som jag tycker är något oskarp. En del bilder blir hyfsat skarpa, men en del blir mycket mer oskara än den här (har ingen på den här datorn). Någon som vet vad det kan bero på?
 

Bilagor

  • utställning 023.jpg
    utställning 023.jpg
    14.9 KB · Visningar: 350
Här är några bilder från tiden då jag ägde ett Tamron 70-300:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1055024.htm?set=mp

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1129468.htm?set=mp

Inga superexempel för att visa skärpan, men jag hade aldrig några större problem med det. Sedan kan man ju förstås lugnt påstå att det inte är i närheten av exempelvis mitt 400/5.6, men då är det också en helt annan prisklass vi pratar om.

Som första telezoom tycker jag att det gör ett acceptabelt jobb sett till dess extremt låga pris.

Edit: En jpg direkt ur kameran vore mycket intressant att se, om du kan ladda upp en sådan någonstans. Då slipper man problemet med att bilderna komprimeras så hårt som här i forumet. Det påverkar ju också bildens kvalitet minst sagt och gör det svårare att göra en korrekt bedömning.
 
Dethär är en bild som jag tycker är något oskarp. En del bilder blir hyfsat skarpa, men en del blir mycket mer oskara än den här (har ingen på den här datorn). Någon som vet vad det kan bero på?

liten bild, så det är svårt att se, men det ser ju inte oskarpt ut? Kan du precisera vart du ser oskärpan?
Har samma objektiv till min kamera och upplever det som fullt tillräckligt skarpt så här långt även om det finns de som påpekat att det funnits brister i skärpa på vissa bilder. Har för mig att det ska vara som skarpast på f8, men då ska man ju komma ihåg att blända ner också...
 
Det är inte jätteoskarpt, men jag tycker ändå inte min blick fastnar. Ögonen är lite suddiga och även resten av ansiktet tycker jag..
 
Det kan inte vara att fokus hamnat bara en aning fel? Finns det någon punkt i bilden som är (tillräckligt) skarp?
 
Jo, det kan det nog vara.. Men om ni tittar på bilden med kottarna då.. Där är kottarna helt suddiga, inga detaljer alls.. Kan det bero på att jag har zoomat in för mycket med för lång slutartid och skakat lite? Ser det ut som sån oskärpa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.