Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-75 vs Sigma 18-200

Produkter
(logga in för att koppla)

ulrikaz

Aktiv medlem
Hejsan,
jag skulle behöva lite råd inför en objektivinvestering till min Sony A100. Jag fotograferar en hel del hundar såväl ute i skog och mark som på utställningar i hallar med ganska dåligt ljus. Jag har funderingar på att ersätta Kit-objektivet. Har redan idag en Minolta AF 75-300 som jag är nöjd med. Är ganska ny på området men med stort intresse.

Min fundering är vilket av Tamron 28-75/2,8 och Sigmas superzoom 18-200 jag ska välja. Av det jag har förstått ska Tamron vara ett väldigt skarpt och bra objektiv så jag har länge funderat på det. Nu har jag blivit tveksam då det ju kan ha sina fördelar att slippa byta objektiv. Hur stor är skillnaden mellan dessa objektiv? Någon som kan ge mig ett råd?

Tack på förhand!
 
Det är två väldigt väsensskilda objektiv.

Tamron gluggen ger bra skärpa och tillåter foto i sämre ljus. I stället har den ett begränsat brännviddsomfång.

Sigma 18-200 är vad som brukar kallas en semesterglugg som funkar bra i bra ljus. Den köper man för att ha med på semestern eller så när man vill packa lätt och vara utrustad för olika situationer utan att ha allt för höga krav på de optiska egenskaperna. Visst får man ofta bra bilder men den klarar inte dom svårare ljussituationerna.

Men du har ju redan tele omfånget så köp du tamron gluggen eller en motsvarande. Den kommer att vara bra till hundarna och speciellt i utställningtssituationen.
 
Köp Tamron gluggen, det är den du behöver, ljuststyrkan.
Den är en grymt bra glugg för pengarna den kostar, jag är väldigt nöjd med min.
Sigma gluggen är nog inte vidare bra ens om man får den för 500:-.

/Magnus
 
Definitivt Tamron 28-75 f/2.8. Den är en pärla för sitt pris. Knivskarp i de situationer du kan blända ner den några steg men även bra skärpa fullt öppen enligt egna erfarenheter. Har använt den mycket till vimmelfoto bland annat.
 
Kan bara instämma. Tittade lite på dina hundbilder och här kommer 28-75:an bli mycket användbar. Sådana här bilder lyfts verkligen av krispig skärpa och det får du med Tamron gluggen.

Superzoomar med så stort omfång som 18-200 måste onekligen kompromissa med kvalitén. Du har som sagt redan ett tele som börjar på 75, så det vore perfekt att gå på 28-75:an och sedan komplettera med något vidvinkligt framöver.
 
Kan bara hålla med övriga talare. Tamron-gluggen är ett av mina favoritobjektiv. Skarpt, ganska litet och lätt och med bra ljusstyrka. Rekommenderas.

/Roland
 
Stort tack alla ni för synpunkter. Jag är nu helt övertygad om vad jag ska investera i och ser framemot att få utöka min kameraväska!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.