Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 28-75/2,8 vs Sigma 24-70/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

stromdal

Aktiv medlem
Jag skall köpa min första digitala systemkamera, en EOS 350D, men vill inte köpa med det kit-objektiv som finns. Jag vill ha ett bättre objektiv och funderar på vilket objektiv som är bättre för mig. Jag vill ha ett "standard-zoom" med möjlighet för macrofotografering. De två objektiv jag har tittat på är

Sigma 24-70/2.8 EX DG Macro
samt
Tamron 28-75/2,8 XR Di

Är det någon som har båda, eventuellt har testat båda? Någon som har sett jämförande tester mellan de två?

Mvh
/Tord Strømdal
 
Förvirringen ökar

Jo, kanske är det Sigmas 18-50 jag vill ha?

Jag är helt ny på SLR, så jag har egentligen ingen koll alls :) All hjälp, tips och råd mottages med tack.

Det enda jag vet är att Canons kit-objektiv har fått kyliga recensioner och att objektiven från Tamron och Sigma har fått mycket bra recensioner. Framför allt är det den höga ljusstyrkan över hela området som attraherar.

Nu står det då mellan

Sigma EX 18-50/2,8 DC (4795;-)
vs
Sigma 24-70/2.8 EX DG Macro (3995;-)
vs
Tamron 28-75/2,8 XR Di (4044;-)

(Priserna från Cyberphoto)

Jag ÄR bekymrad över att inte få tillräckligt mycket vidvinkel, så 18-50 objektivet kanske är ett bättre val, men det är egentligen lite för dyrt för mig...
 
Senast ändrad:
Jag kommer beställa från Technikdirekt.de, och hittar där tre objektiv i den klass som jag tror jag vill ha:

* Tamron XR 2,8/28-75 DI - 3.128,16 kr
* Sigma EX 2,8/24-60 DG - 3.568,49 kr
* Sigma EX 2,8/18-50 DC - 4.302,37 kr

Tamron'en är det billigaste objektivet och det objektiv som många människor på fotosidan rekommenderar, men det är även det objektiv med minst vidvinkel. What to do...

Är Sigma EX 2,8/24-60 DG samma som Sigma EX 2,8/24-60 DG Macro, eller finns det två utgåvor av samma objektiv? Vad är i sådana fall skilnaden?

Hur bra är Sigma EX 2,8/18-50 på macrofotografering? Den verkar vara det smartaste (men dyraste) valet som tillsammans med en 60-200 zoom täcker hela skalan. Eller? Jag är som sagt ny på detta och vill gärna ha tips och råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.