Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron 180/3.5 macro

Produkter
(logga in för att koppla)

magnus_nelson

Aktiv medlem
Jag är intresserad av att börja fota macro, främst insekter och annat småkryp.

Har någon här erfarenhet av Tamron 180/3.5 macro? Har varit inne lite på Tamrons 90 mm, men jag tror det kan vara bra att ha ett objektiv med lite längre brännvidd så att man inte skrämmer bort krypen när man ska fota.

Har läst en del recensioner, och det som folk anmärker mest på är att autofokusen är lite seg och högljudd. Hur upplever ni det?

Är också intresserad av byggkvalitén.

Har ni tips på något annat macroobjektiv? Prisgräns MAX 6000 kr.

Vet att Nikon antagligen kommer utannonsera en del nya objektiv på torsdag, men om det kommer något macro i närheten av 180 mm kommer det antagligen kosta betydligt mer än 6000 kr.
 
Bumpar tråden lite...

Har fått erbjudande om att köpa ett begagnat Tamron 180 (inkl. UV- och polarisationsfilter) för 4000 kr. Någon här som har testat objektivet?

Ska använda den med en Nikon D80.
 
Hej ! Jag har ett Tamron 180 mm till Canon EOS och är mycket nöjd med vad det presterar. Skärpan är lika bra som på 90mm-objektivet, vilket betyder att det inte kan bli mycket bättre. 4000 kronor låter billigt, så det är nog ett bra köp.
- Möjligen kan storleken och tyngden och det mycket korta skärpedjupet på nära håll vara något för dig att fundera över. Tamron 90 mm är smidigare och väldigt skarpt och vältecknande. Jag har alltså båda och vill inte vara utan något av dem.
 
Ja, det finns lite för- och nackdelar att jämföra. Tamron 180 ger ett längre arbetsavstånd än Sigma 150, dock är det ingen dramatiskt skillnad. Å andra sidan är Sigma 150 både billigare och lättare. Fördelen om jag köper Tamron 180 är att jag får med två filter också, som annars går på ca 1000 kr.

Har Tamron mellanringar och teleconvertrar? Om jag inte minns fel har väl Sigma AF-avgränsare? Det är något som Tamron saknar.
 
Det stämmer att tamrons 180mm inte har af-begränsare, vilket är en liten nackdel.

Jag beställde ett Tamron 180 3.5 för att jag vill ha den längre brännvidden, och ett Tamron 90 med 2x teleconverter ger förmodligen sämre bildkvalité än en Tamron 180. Skillnaden mellan Tamron 180 och Sigma 150 är nog minimal, men photozones recension av Sigmas 150 för Canon visade inga imponerade siffror. Den fungerade dock bättre till Nikon.
Jag får mitt objektiv på onsdag/torsdag, kan återkomma senare med åsikter.
 
Nu har jag lekt med mitt nya macro i ett par timmar, och är hittills mycket nöjd. Jag ångrar dock en sak, jag skulle ha köpt det när det fortfarande var sommar, men bättre sent än aldrig. Jag tycker objektivet presterar mycket bra, det är välbyggt och förutom bristen på af-limiter saknar jag ingenting. IF på macroobjektiv är mycket trevligt, och den långa brännvidden är definitivt värt de extra 2000kr jämfört med tamrons 90mm, då den fortfarande är rätt så ljusstark jämfört med 90mm med 2x teleconverter (f/3.5 vs f/5.6). Jag investerade också i några kenko mellanringar, vilket gav en mycket stor förbättring. Nästan ett måste om man lägger så mycket pengar (enligt mig) på ett macroobjektiv.

Om man ska hitta något att klaga på får det vara autofokusen, som verkar nästan pedantisk. Om den lyckas fokusera så blir det väldigt bra, men den är rätt så långsam. Det fungerar dock bättre när man är utanför macrogränsen och närmare oändlighetsfokusen, och det är väl ändå då man vill ha af. Autofokusen blir dessutom ännu långsammare med mellanringarna på, men eftersom oändlighet hamnar någonstanns vid 1.5 meter med alla ringar på så gör det egenligen inget.

Lägger upp två bilder som jag tog på ett tändstickhuvud, en utan mellanringar och en med. Märkte att jag har lite damm på sensorn, tyvärr, som kommer att åtgärdas snarast möjligt. Är rätt så oerfaren när det gäller macrofotografering och har inte köpt någon ringblixt än, så om fokusen ligger fel är det mig ni kan skylla på. Kan ta fler bilder om någon vill.

Bilderna finns på
http://www.telamon.se/100KM023
 
Jag har inte någon teleconverter att testa med tyvärr, men så fort jag får tillgång till en ska jag testa, vilket borde bli i helgen. Jag har fotat mycket frihand, och den är rätt så tung men jag tycker det fungerar bra. Jag har dock AS i min KM D7D, vilket kanske underlättar en del, men jag har kört med blixt så spelar kanske inte så stor roll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.