Annons

Tamron 17-50 vs Sigma 18-50mm???

Produkter
(logga in för att koppla)
janne_145 skrev:
avser även gamla 17-70 så det lär ju ändå knäcka =)
Visste inte att det har kommit ett nytt 17-70. Hur kan man skilja de åt, vad heter den nya.

Ska också tillägga att jag har ägt 17-70 och nu äger 18-50/2,8 macro.
 
Äger ett Tamron 17-50 och det är ruskigt skarpt,att det väsnas lite när man focuserar stör mig inte ett dugg,,,tänker inte ens på det/ Mika
 
Jag tycker att Signa 18-50/2.8 tar grymt bra bilder, lika bra som min Nikon 17-55/2.8 och 70-200/2.8 VR. Jag hade gamla versionen utan HSM så jag kan tyvärr inte uttala mig om hur den fungerar. Jag är dock inte jätterädd om mina fotoprylar. Kameran hänger ofta på axeln med glugg på, som får sig lite stötar ibland. De Signa/Tamron/Tokina-gluggar jag haft har tagit mycket med stryk (blifit fula men fungerat som de ska)av detta än Nikon-orginalen..

Bildmässigt kommer man mycket långt med 18-50. Jag tycker subjektivt att det ger bättre bilder än Tamrons 28-75/2.8 som jag också haft. Jag tycker inte att det har samma tendens till gulstick i bilderna som mina gamla Sigma 70-200/2.8 och 120-300/2.8. Jag tycker helt enkelt att det är en toppenglugg. Kanske något långsammare, mer högljudd och lite mindre pricksäker än Nikon och Canons dito, men det är riktigt mycket glugg för pengarna.

Men du har inga tankar på Canons 17-40/4 L..?
 
j3n5 skrev:
..men du har inga tankar på Canons 17-40/4 L..?

Tack för utförligt svar! Nja, har sneglat på 17-40L men valt bort det pga:

* Pris
* Kortare zoomomfång
* 40D huset jag har är ej vädertätat
* Sämre ljusstyrka
* Anpassat för fullformat

Tror att det är ett mkt bra objektiv. Men ovanstående punkter är anledningar som gjort att jag valt bort det till förmån för Sigma/Tamron 17-50mm.

Lutar väldigt mkt åt Sigma 18-50mm just nu. Kommer att handla på Scandinavianphoto så att det blir enkelt att utkräva eventuella garantiåtgärder.

Känner mig hyffsat påläst - men vad är HSM? Är motsvarande USM på Canons optik?
 
fredtiger skrev:
...känner mig hyffsat påläst - men vad är HSM? Är motsvarande USM på Canons optik?

Har kollat upp det nu. Gäller tydligen bara Nikonfattning. Det förklarar också varför jag missat det.

Tack för synpunkter. Kommer förmodligen att avsluta veckan med att inhandla en Sigma 18-50mm 2.8. Väntar på mitt 40D hus som just nu ligger i Danmark. Sedan blir det ut och testköra prylarna!!!
 
fredtiger skrev:
Tycker du att de är likvärdiga eller känns 18-50mm mer gediget? Bättre bilder?
Jag tycker att båda känns väldigt bra byggda. Däremot är 18-50 ett EX objektiv viket på Sigma-språk ska innebära lite bättre kvalité.

Bildmässigt har jag inte gjort några jämförande tester, men subjektivt känns 18-50 lite vassare. Men jag kanske bara inbillar mig :)

Båda två har "fusk" makro, där 17-70 vinner med förstoringsgraden 1:2,3 mot 1:3 för 18-50.

Anledningen till att jag bytte till 18-50 var den fasta 2,8 bländaren, nånting som jag saknade mycket på 17-70.

Innan jag köpte 18-50 testade jag även Tamrons 17-50 men valde bort det pga lite för högt ljud från AF-motorn (testat Canon modellen).

Har nu surfat lite grann och försökt hitta det nya Sigma 17-70 och det enda jag har hittat är att det har kommit en modell med HSM för Nikon, men optiskt ska det vara likadant som den förra. Om det är nån som vet något mer är jag nyfiken.
 
borealis skrev:
Jag tycker att båda känns väldigt bra byggda. Däremot är 18-50 ett EX objektiv viket på Sigma-språk ska innebära lite bättre kvalité.

Bildmässigt har jag inte gjort några jämförande tester, men subjektivt känns 18-50 lite vassare. Men jag kanske bara inbillar mig :)

Båda två har "fusk" makro, där 17-70 vinner med förstoringsgraden 1:2,3 mot 1:3 för 18-50.

Anledningen till att jag bytte till 18-50 var den fasta 2,8 bländaren, nånting som jag saknade mycket på 17-70.

Innan jag köpte 18-50 testade jag även Tamrons 17-50 men valde bort det pga lite för högt ljud från AF-motorn (testat Canon modellen).

Har nu surfat lite grann och försökt hitta det nya Sigma 17-70 och det enda jag har hittat är att det har kommit en modell med HSM för Nikon, men optiskt ska det vara likadant som den förra. Om det är nån som vet något mer är jag nyfiken.

Vad vill du veta om 17-70 hsm?
 
Intressant tråd att följa. Jag har beslutsångest mellan dom här två objektivet. Allt lutar åt sigman igentligen.

Det enda som hindrar mej är framfocuserings problemen man läst om på olika forum. Hur vanligt är detta igentligen? Trist att behöva byta ut objektivet det första man gör.
 
Har också varit i beslutsångest mellan dessa två objektiv till min Canon 10D. Bra omfång, bra ljusstyrka och trevligt pris. Ringde min lokala experthandel och frågade om de hade dessa objektiv, nej det hade de inte, men kunde ta hem. Två dagar senare hade de kommit, och jag gick dit med min kamera och fick prova båda grundligt, både inne och ute. Ganska lika objektiv, var bra skärpa på båda exemplaren (tittade bara i kameran med zoom). Första gången jag såg de båda olika modellerna live. De var ungefär lika tunga, båda andades kvalitet.Jag tyckte generellt att bilderna blev lite skarpare med Tamronen, samt att zoomringen gick åt det håll jag var van vid (Canon-hållet). Vidare så hade Tamronen 67 mm filtergänga vilket känns trevligare. Gillade också finishen bättre med Tamronen, Sigman hade någon konstig matt skrovlig yta som kändes billig. Jag valde Tamron 17-50, fick ge 400 mer än för Sigman, men det kändes rätt.
Tack för trevligt forum, har läst väldigt mycket här som jag tagit till mig, och hjälpt mig i finnandet av mitt nya objektiv! :)

Edit, stort tack till Expert Kalmar som är väldigt kundorienterade. Känns rätt att gynna lokala butiker, även om man får betala några få hundra mer. De tog även bort en irriterande smutsfläck på spegeln helt gratis.

Mvh Olof
 
Grattis till ett fint objektiv, har haft Tamrons 17-50 i 3 år och det sitter jämt på mitt hus grymt bra kööööp, Kul att sigman fick stryck av tamrons.....om man jämför bokhen, vilken har finast?
 
Grattar också.. Jag är grymt nöjd med mitt Tamron 17-50 jag fick inviga i helgen som var på min SonyA300á..... Grymt nöjd....!!

Skarpt... fina färger... Samt mycket bra i dåligt ljus...
 
Och själv valde jag Sigman, fick den levererad idag. Efter många testbilder kan jag bara säga att jag är mycket nöjd. Även om jag inte jämfört den mot Tamronen så är det ett otroligt lyft från kitobjektivet. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.