Annons

Tagna exponeringar med 5D mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

22365

Medlem
Hej! Jag hittar inget bra sätt att få fram antal exponeringar jag har tagit med min Canon 5D mark IV. Hade jag haft en Mark III så går att ladda ner Magic Latern.
Jag har firmware 1.3.3
Är det någon som vet??

Jag tar bort min fråga-.. hittat ett svar här på Fotosidan:);)
Jag trodde jag hittat ett svar... Shutter Count finns det visst ett program som heter.
Är det någon som provat det? Någon som har annan erfarenhet av hur man kopplar upp kameran mot detta program???

Senast ändrad:
Brukar använda den ibland, bara att ladda in en bild och trycka på knappen så kommer svar. Går det för långsamt med originalet så ladda in en mindre kopia så kommer det direkt.

Verkar vara rysk programvara eller kinesisk? Inte att rekommendera således...

det beror väl på hur man ser det...

Du har en gammal canon som tagit 136.491 bilder - det är kanske inte JÄTTEVIKTIG info för vare sig Kina, Ryssland, Iran eller Turkiet.

OM du dessutom tar en överexponerad bild på en solbelyst himmel, eller en kolsvart med linsen mot bordsskivan så riskerar du inte heller röja något skyddsobjekt om det nu skulle vara så att programmet skickar bilden till "mother russia"...

Betänk att de allra flesta svenskar - men ÄVEN POLISEN - flyger runt med kinesiska drönare dagligen och kartlägger sverige. Det har länge förvånat mig att polisen tillåts använda just DJI:s grejor. polisen kör även runt i KINESISKA bilar...

Jag tror inte man ska överdriva faran här....

Du har en gammal canon som tagit 136.491 bilder - det är kanske inte JÄTTEVIKTIG info för vare sig Kina, Ryssland, Iran eller Turkiet.

OM du dessutom tar en överexponerad bild på en solbelyst himmel, eller en kolsvart med linsen mot bordsskivan så riskerar du inte heller röja något skyddsobjekt om det nu skulle vara så att programmet skickar bilden till "mother russia"...

Betänk att de allra flesta svenskar - men ÄVEN POLISEN - flyger runt med kinesiska drönare dagligen och kartlägger sverige. Det har länge förvånat mig att polisen tillåts använda just DJI:s grejor. polisen kör även runt i KINESISKA bilar...

Så om jag tar en bild med en utfrätt himmel så kan man inget åstadkommas med en exe-fil som man ska köra på sin dator? Intressant information...

Det är din rättighet att installera rysk/ kinesisk programvara på din dator, be my guest 👍

Så om jag tar en bild med en utfrätt himmel så kan man inget åstadkommas med en exe-fil som man ska köra på sin dator? Intressant information...
Vad menar du att du kan utläsa ur Exif-datan...
Förutom att det är en gammal kamera. Berätta gärna mer vad det är för hemlig data du får ut, för jag förstår ingenting av vad du menar.

Vad menar du att du kan utläsa ur Exif-datan...
Förutom att det är en gammal kamera. Berätta gärna mer vad det är för hemlig data du får ut, för jag förstår ingenting av vad du menar.
Vi menar att det är förenat med onödiga risker att ladda ner och installera ett uppenbart ryskt/ kinesiskt program i sin dator. Det är ju knappast raketforskning att se att skiten är ryskt.... :cool:

Som nämnt är denna lösning säkrare:

Vi menar att det är förenat med onödiga risker att ladda ner och installera ett uppenbart ryskt/ kinesiskt program i sin dator. Det är ju knappast raketforskning att se att skiten är ryskt.... :cool:

Som nämnt är denna lösning säkrare:
Det är okänt om 5D IV ens sparar exponeringsräknare i metadatan. Åtminstone är det ingen som hittat det.

Man kan pröva att leta efter det själv i metadatan.

För Canons nyare kameror har man lagt exponeringsräknaren i två taggar
https://github.com/exiftool/exiftool/issues/299

Canon basic kan man pröva. Det fungerar lokalt och fungerar åtminstone med 250D, 90D, M5, M6 II, M50, M50 II, R100, RP, R, R6, R5.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto