Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tagga folk på facebook

Produkter
(logga in för att koppla)

PlawsWorth

Aktiv medlem
Har lite frågor angående facebook.

får man lägga upp bilder man själv tagit och tagga folk utan att bryta mot pul? om sedan någon person som inte har facebook hittar sig själv på facebook och är taggad med namn och vill bli bort tagen kan han lagligt sett kräva det eller har man som privatperson rätt att behålla det eller räcker det att ta bort taggen så det inte finns något namn med?

någon taggade mig på facebook, och jag kunde ta bort den taggen. vet inte dock om det alltid är så.

jag tycker det hör till god ton att fråga innan man taggar folk. Man kanske inte vill visa hur full man var på en fest om en blivande arbetsgivare kollar upp en till exempel.

nej såklart inte. men om man som i ditt ex super sig full kan det tyckas att man vet om vad man gör och måste ta sitt ansvar samt att vi lever i en värld av mobiltelefonkameror och sidor som facebook. man kan ju undvika att bli så full eller bli fotograferad men även det kan ju vara svårt.Intressanta är vad lagarna säger när folk börjar bli fåfängda och tar bort taggar osv och inte kan stå för sina handlingar.

Och visst är jag färgad i mitt svar så sett att jag har en viss egen ståndpunkt.

det är en väldig skillnad på att "inte kunna stå för vad man gjort" och att man inte vill att vem som helst som bara har ens namn på fem minuter kan få reda på precis vad som helst om en.

såklart. men om du då valt att inte vara med i facebook och ändå blir taggad och du finns med på bilder så leder iaf inte dessa taggar någonstans samt du kan inte hittas via sökmotorn. däremot har du valt att vara medlem i Facebook har du också godkänt användaravtalet. Det innebär att man får acceptera att bli taggad och gillar man inte det får man ta bort de taggar man inte gillar.

precis som att du får gilla läget om jag plåtar dej genom ett fönster när du naken kommer ut ur duschen, och sen publicerar (trycker i en tidning ) det med namn och adress.

att vara med i Lunarstorm/facebook/[insert dagsfärskt populäraste nätverk] är något som för de flesta är ett passivt val. Står man utanför så blir man inte bjuden på kalas.

för att återgå om PUL-frågan: så länge bilderna inte är kränkande får du lägga ut dem på nätet. Vad som är kränkande står skrivet i stjärnorna. TFF/YGL är långt mindre restriktiv än PUL

"Personuppgiftslagen (pul) är den svenska tillämpningen av EU-direktivet om dataskydd. Tanken är att skydda den personliga integriteten genom att begränsa användandet av personuppgifter, men lagen gäller bara dem som verkar i Sverige eller använder sig av utrustning som finns i Sverige.

Facebook och Flickr är inte svenska tjänster och därför kan de gå runt pul, till skillnad från exempelvis svenska Playahead. Det går med andra ord att ta en bild med sin kamera_mobil, ladda upp den på till exempel Facebook och tagga personerna på bilden, utan att först be dem om lov."
-http://ekonominyheterna.se/va/magasin/2007/45/storebror-ar-online/index.xml

sedan enligt Facebooks egen policy så som jag tolkar det så skall materialet inte vara kränkande som du säger eller kunna ligga till risk för brottslighet/folk utsättas för brottslighet bl.a. läste jag nu.Frågan är sedan om någon kan stå åtalsansvarig utanför EU.

Det är inget konstigt om folk fotograferar in i ens lägenhet det är inte olagligtmen kanske inte så trevligt men det hör inte till saken. Huruvida folk behöver facebook för bli bjudna på kalas är återigen deras eget val oavsett om det är passivt eller inte. du behöver inte använda en mobiltelefon, men visst du hamnar utanför men du gör ett val oavsett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar