Annons

Tacksam för råd...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bremholt

Ny medlem
Hej!

Helt säker på att jag inte är den första nybörjaren som är inne å ställer dumma frågor. Men men...

Är verkligen okunnig inom detta men e så sugen på att lära mig. Ska köpa mig en första kamera och är lite av en "allt eller inget" person. Är intresserad av att lära mig att fota porträtt, studio, detaljer, naturfoto och även fotboll. Ska även ut på en längre resa i Asien där den kommer med.

Har varit inne och kikat lite på andra trådar men känner mig lite förvirrad. Vore tacksam för råd angående vad jag borde satsa på för kamera och objektiv för att kunna göra det jag vill.

Har varit inne i en butik och deras råd var en D80 med 18-135VR eller en D90. Och att även köpa Tamrons macro 90/2,8 AFDISP. Åsikter?

Vad gäller budget så ska en kompis åka till Hong Kong om några veckor och han är rätt hyfsad på att pruta. Så jag hoppas att den prisskillanden gör att jag kan köpa lite "bättre och dyrare" än jag hade kunnat här i Sverige.

Tacksam för hjälp.

Varma hälsningar // Sophie

Om du ska till tropikerna och andra ställen med mycket fukt eller damm så kanske pentax system med vädertätade kamerahus och objektiv i de lägre prisklasserna skulle vara intressant.

Annars så finns ju fullgoda system från flera tillverkare, Sony, Canon, Nikon och även Olympus även om de använder en mindre typ av sensor.

Tamron 90/2.8 makro är ett bra val oavsätt system.

Personligen kan jag Canons system bäst, de har fina kamerahus i alla möjliga prisklasser
EOS 40D är ett riktigt fint kamerahus som säljs billigt eftersom ersättaren 50D kommit ut på marknaden, 40D är ett mycket bra köp i dagsläget.

Har varit inne i en butik och deras råd var en D80 med 18-135VR eller en D90. Och att även köpa Tamrons macro 90/2,8 AFDISP. Åsikter?

Vad gäller budget så ska en kompis åka till Hong Kong ...
Ska man handla i Sverige tycker jag D80 är ett av de bästa köpen -- priset har sänkts så mycket att kameran är extremt prisvärd. Hur priserna ser ut i Hongkong vet jag inte, men både D90 och till exempel Canons 50D är nya, väldigt bra kameror som jag inte tror gör någon besviken. Om båda ryms inom din budget -- känn på dem ordentligt i en butik och välj den som du gillar bäst.

När det gäller objektiv utöver kitzoomen kanske det är bättre att vänta tills du plåtat såpass mycket med den nya kameran att du faktiskt vet vad det är för objektiv du vill ha i första hand.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar