Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tacka eller inte tacka

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känns kul och tacksamt när någon har tagit sig tid att gå igenom och analysera ens bilder, så jag förstår att många har en vilja att tacka.

Jag själv brukar aldrig svara med bara ett tack. Däremot om någon har en konkret fråga så svarar jag på det och passar även på att tacka.

Annars brukar jag tacka genom att leta upp en bild (av den som kommenterat) som jag känner att jag kan ge meningsfull kritik på.

Jag själv förväntar mig inget tack eller gengäld av de bildskapare jag gett kommenrarer. Analysera bilder är ett bra sätt att träna ögat och hitta saker som fungerar respektive inte fungerar i bild. Det går sedan att tillämpa i mitt eget fotograferande. Jag gör det lika mycket för min egen skull som för bildskaparens.
 
Att tacka och eventuellt kommentera något av det som nämnts i kommentarerna är ett enkelt och trevligt sätt att visa att man läst och uppskattat kommentaren, tycker jag. Ungefär som att svara på mejl eller sms, även om avsändaren inte ställt någon fråga.
 
Att tacka och eventuellt kommentera något av det som nämnts i kommentarerna är ett enkelt och trevligt sätt att visa att man läst och uppskattat kommentaren, tycker jag. Ungefär som att svara på mejl eller sms, även om avsändaren inte ställt någon fråga.

Kunde inte ha formulerat det bättre så bara hålla med för det är just så jag känner och tänker i ämnet.
 
Jag brukar för det mesta både tacka för kommentaren genom att svara på den, och motkommentera. Ibland har jag också istället för att tacka använt "tummen upp"-funktionen som bekräftelse för att jag läst och uppskattar kommentaren. Den skall väl i huvudsak användas för extra givande kommentarer, men den kan väl användas lite friare också tycker jag. :)
 
Och jag gör i stort precis som Magnus :)

Det är ju bra att inte kommentarssvar räknas in i kommentarsstatistiken. På så sätt så gör ju inte tackandet något negativt för statistiken.
 
Lydig

I forumtråden "Mer bilder i poolerna än vad vi orkar kommentera" säger David Elmfeldt så här: "Vår officella inställning är att tacka genom att skriva en motkommentar. Det tacket tror vi är svårtslaget jämfört med ett "Tackar" som kommentar på en kommentar."

Jag är en lydig en jag, så jag följer rekommendationen att lägga min tid på att motkommentera istället för att tacka. Undantag gör jag förstås om en kommentar innehåller en direkt fråga riktad till mig. Den besvaras då antingen under kommentaren eller i den frågandes gästbok.
/Nonno
 
Besvarade kommentarer...

Apropå ämnet... Vet inte om jag gör fel eller nåt (är nybörjare här)... men, min fråga är: Jag har svarat på andras kommentarer (3 st), men fortfarande kan jag inget se under "Besvarade kommentarer (0)" på "Min sida". Gör jag något fel?
Jag brukar gå till kommentaren och sedan klicka på "Besvara"...
 
Apropå ämnet... Vet inte om jag gör fel eller nåt (är nybörjare här)... men, min fråga är: Jag har svarat på andras kommentarer (3 st), men fortfarande kan jag inget se under "Besvarade kommentarer (0)" på "Min sida". Gör jag något fel?
Jag brukar gå till kommentaren och sedan klicka på "Besvara"...

Det är inte så konstigt eftersom Besvarade kommentarer avser svar du fått på kommentarer du själv givit till andra. Din avgivna kommentar visas då ihop med svaret i den listan.
 
Nja, att tacka med en motkommentar brukar starta upp en form av KRIG. Bäst är att bara låta kommentatorerna hållas så vet dom inte riktigt om det var en bra kommentar eller inte.

Vem behöver kommentarer? Om ni inte själv gillar bilden, så lägg inte upp den på fotosidan!
 
Det där var väl en ovanligt korkad kommentar.

Man skulle kunna vända på det: Om ni inte vill ha kommentarer, ladda upp på Flickr!

Fotosidan är inte, och har aldrig varit, tänkt som något "familjealbum".
 
Nja, att tacka med en motkommentar brukar starta upp en form av KRIG. Bäst är att bara låta kommentatorerna hållas så vet dom inte riktigt om det var en bra kommentar eller inte.

Vem behöver kommentarer? Om ni inte själv gillar bilden, så lägg inte upp den på fotosidan!

Hur menar du? Jag skulle gärna vilja försöka förstå.

/Nonno
 
Hur menar du? Jag skulle gärna vilja försöka förstå.

/Nonno

Fotar du åt dig själv eller åt någon annan?

Om du fotar åt dig själv och blir nöjd med bilden så behöver man ju inte ha det bekräftat av andra.

Om du fotar åt någon annan och får betalt samt fortsatt förtroende så behövs det ju inga kommentarer.

Får du inte fortsatt förtroende så är det ju kritik så att det räcker.
 
Fotar du åt dig själv eller åt någon annan?

Om du fotar åt dig själv och blir nöjd med bilden så behöver man ju inte ha det bekräftat av andra.

Om du fotar åt någon annan och får betalt samt fortsatt förtroende så behövs det ju inga kommentarer.

Får du inte fortsatt förtroende så är det ju kritik så att det räcker.

Om man fotograferar åt sig själv och är nöjd - behöver man lägga upp bilden då?

Om man aldrig fotograferar mot betalning?

Fast mest undrande blev jag över det du skrev i första stycket och inte förklarade närmare. Jag klipper in det här nedan:

"Nja, att tacka med en motkommentar brukar starta upp en form av KRIG. Bäst är att bara låta kommentatorerna hållas så vet dom inte riktigt om det var en bra kommentar eller inte."

Krig? Hur menar du? Och i förhållande till den som kommenterat?
/Nonno
 
Om man fotograferar åt sig själv och är nöjd - behöver man lägga upp bilden då?

Om man aldrig fotograferar mot betalning?

Fast mest undrande blev jag över det du skrev i första stycket och inte förklarade närmare. Jag klipper in det här nedan:

"Nja, att tacka med en motkommentar brukar starta upp en form av KRIG. Bäst är att bara låta kommentatorerna hållas så vet dom inte riktigt om det var en bra kommentar eller inte."

Krig? Hur menar du? Och i förhållande till den som kommenterat?
/Nonno

Det händer väldigt ofta, enligt nedanstående närmare förklaring.

OM man publicerar en bild på en smal kvinnlig modell, så kommer det direkt mothugg om att modellen är för smal och att det är fel att främja eller lägga upp sådana bilder där modellen ser för idealisk ut.

När man inte hittar argument så oftast över i att ljuset är helt fel och att modellen har fel kläder på sig. Alltså mycket personlig moralbedömning istället för saklig kritik.

Oftast kommer kommentarerna från antingen tjockisar eller religösa som känner sig trampade på fötterna. Ok, jag har inget enmot varken tjockisar eller religösa men dom kan ju lägga lite band på sig.

Bildena blir alltså jävligt dåliga i jämförelse med vad dom själv ser i spegeln och fått sig itutat att vara "normalt".

Bemöter man kritiken så är kriget i full gång!
 
Ett tack på en kommentar tycker jag hör till gott uppförande. Någon har lagt ner tid på att kommentera, och då bör man tacka för detta.
De flesta gör det, vilket är kul.
Vissa gör det inte alls. Ja det är ju upp till var och en.
Vissa väljer att tacka vissa kommentatorer, vilket jag uppfattar som j*vligt tråkigt. Dom gånger det händer handlar det nästan uteslutet om etablerade och duktiga fotografer. Femtioelva smöriga beundrarkommentarer, och så några som faktiskt ger kritik. ALLA utom de som gett riktig kritik får ett tack. Ju duktigare fotograf desto viktigare med kritik kan man tycka, men vissa anser sig tydligen som fullärda.

Motkommentar - där är jag lite delad.
Ibland kan det kännas som att jag bara får ett "fin bild" som "tack" för min kommentar.
För det första ger det mig ingenting, och för det andra är det ju betydligt roligare om man får samma kommentar av någon som hittat bilden av en händelse.
Ger ju inte mer för det, men då vet man iaf säkert att kommentatorn tycker om bilden och inte bara känner sig tvingad att motkommentera.

En ordentlig (bra kritik) motkommentar är ju naturligtvis bra, men bör enligt mig även kompletteras med ett vanligt tack på kommentaren.


Krig? Ja det är ju bara bra, så länge kommentarerna "håller måttet".

Om jag är nöjd med bilden eller inte?
Bilder man själv tycker är dåliga, dom är ju bevisligen det och bör inte ta upp plats i poolerna.
Bilder man själv tycker är bra, behöver inte vara det. Bilder jag tog för fem år sedan tyckte jag var bra. Nu tycker jag inte det, för jag har fått kritik och blivit bättre.
Upp med det bästa, ta emot kritiken, och leverera bättre nästa gång.

Fina bilder ska inte läggas upp för att andra ska säga att dom är fina, dom ska upp för att andra ska säga att dom INTE är fina.
 
Fina bilder ska inte läggas upp för att andra ska säga att dom är fina, dom ska upp för att andra ska säga att dom INTE är fina.

Touché!

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

Max, jag håller absolut med dig om: "Om du fotar åt dig själv och blir nöjd med bilden så behöver man ju inte ha det bekräftat av andra.". Lägger man upp bilder i kritikpoolerna för att få bekräftelse så har man helt klart hamnat på fel sida. Anledningen att lägga upp bör och ska vara att man vill ha konstruktiv kritik för att utvecklas som fotograf.

Och då kommer man automatiskt in på biten med att ta kritik. Vissa klarar inte av att andra hittar "fel" i deras bilder (Självklart rent subjektivt, det finns inget egentligt "rätt" och "fel" inom fotografi, även om vissa vill påstå det), de tar det som påhopp. Personligen "älskar" jag att få en "darling" sågad på goda och konstruktiva grunder, jag reflekterar över bilden på nytt, inte sällan ser man bilden i ett nytt ljus efter en riktigt bra konstruktiv sågning. Men man behöver absolut inte hålla med, det är fortfarande bara tycke och smak vi pratar om! Och det är just det som är så viktigt att komma ihåg! Oavsett om någon skriver "Bilden är kass" så menar den personen egentligen "Jag tycker bilden är kass", och man ska inte ta åt sig allt för mycket vad en enda person tycker.

För mig innebär inte "att utvecklas" att man ska stöpas i en form och ta samma bilder som alla andra, tvärt om. Att utvecklas innebär för mig bland annat att försöka hitta en egen stil som även andra tycker är snygg. Negativ, men konstruktiv, kritik hjälper således utvecklingen genom att man lär sig vad andra inte tycker är snyggt. Men det innebär inte att man måste göra bilder exakt som de tycker att en bra bild ska göras, utan bara att det kan vara vettigt att även lyssna lite på vad andra tycker.

Nu blev det här inlägget flummigare än avsett..jag kom nyss hem (00:45 ungefär) efter att ha kämpat med att dra 600m coaxialkabel sedan 06:00 imorse, så man kan väl lugnt påstå att jag är lite trött :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.