Annons

ta med filmer utomlands

Produkter
(logga in för att koppla)

indefinitely

Aktiv medlem
Jag ska åka utomlands i sommar och funderar på hur jag ska göra med mina filmer. Har läst att man inte ska ha dem i handbagaget eftersom det röntgas... Är det okej att lägga dem i väskan som man checkar in?
 
Det är helt ok att göra det.

På vägen hem skulle jag inte våga det eftersom det finns en liten men existerande risk att dem kommer bort.

Många (och jag) tar filmer genom scannern utan att resultatet blivit påverkat,,

En av fördelarna med att fota digitalt eftersom man slipper oroa sig:)

Trevlig resa!
Mvh Niclas.
 
Stoppa för allt i världen inte filmerna i check-in bagaget, det utsätts för väldigt mycket kraftigare röntgenstrålning än handbagaget. Stoppa filmerna i handbagaget istället och sluta oroa dig.
 
Lungt.

Hejsan. I januari reste jag i Brasilien och Argentina och flög sammanlagt uppemot 10 flygningar allt som allt hemifrån Sverige och runt där, hade med mig 30-40 dia, iso100 och sv/v neg film, ingenting hände med dem. Jag hade dem i handbagaget, mest ifall min rygga skulle slarvas bort.
Jag har hört att det är värre med digitalt?! Minneskortet kan väl bli avmagnitiserat av röntgen? Har hört vissa fall där det hänt, stoppa i fickan.
Vet andra som haft med sig iso1600 film genom flera röntgen utan problem.

Mvh Dennis
 
Japp, jag har också haft 800 och 1600-film i handbagaget. I det incheckade bagaget ska du aldrig lägga något värdefullt eller känsligt. I vissa fall kan stråldosen vara hög och väskorna misshandlas hårt. Optik och film i handbagaget, eller en fotoväst om handbagaget är fullt. Det finns massor av trådar om du söker på flyga eller röntgen.

/Pontus
 
Instämmer!

Instämmer som sagt med tidigare talare. Ha de viktiga grejerna i handbagaget och absolut inte i din incheckade väska. Efter 4:a resor till USA så vet jag hur illa väskor och deras innehåll kan fara när de behandlas av flygplatspersonalen.

Ett annat tips om man inte är så stark, eller har väldigt mkt fotogrejer med sig, är att sätta även handbagaget på bagagevagnen vid incheckningen så ser de inte att de är tungt. Råkade nämligen ut för problem när jag skulle till Madeira och incheckningspersonalen såg på hur jag bar min väska att den vägde mer än vad reglementet medgav. Fick bråka en lång stund med dem innan de gav sig =)
 
indefinitely skrev:
Jag ska åka utomlands i sommar och funderar på hur jag ska göra med mina filmer. Har läst att man inte ska ha dem i handbagaget eftersom det röntgas... Är det okej att lägga dem i väskan som man checkar in?

Allt bagage röntgas.
Det incheckade utsätts för en mycket mera skadlig strålning/dos..

Ta med de oframkallade filmerna i handbagaget.
Det är iaf vad t ex LFV rekommenderar.
 
Blypåse

Jag är nyligen hemkommen från Kuba, och innan resan gjorde jag lite research på just detta med strålning eftersom det var mycket viktiga bilder jag skulle ta (och att det är i princip omöjligt att få tag på velvia och astia i 120-format där).

Bästa alternativet är givetvis att köpa och framkalla filmen på plats om man har möjlighet att göra det. Men om man måste ta med film så är det så att risken med slöjning på filmen varierar beroende på vilka flygplater som du ska landa på. Efter 11 sept. har många stora flygplater valt att höja strålningen för att lättare upptäcka otillåtna saker etc.

Det bästa alternativet är en blypåse som man om man ber riktigt snällt kan få inspekterad manuellt, men man ska undvika att köra blypåsen genom röntgen eftersom många röntgenapparater automatiskt höjer strålningen för att kunna lysa igenom blypåsen.

Men som sagt var, be snällt om manuell inspektion och säger de att filmen går att röntga, förklara för dem att du ska pressa filmen till iso 1600 eller liknande så går det oftast vägen, det gick bra för mig, och jag använde ändå 120-film som är lite känsligare än 135.
 
Jag ska åka till Mallorca, kanske är det lika bra att köpa film och sånt där nere då? Antar att dom borde ha ett okej utbud...
 
du behöven nog inte oroa dig särskilt mycket om du använder 135-film och flyger direkt till mallis, de flygplatser som har höjd stråldos förutom amerikanska flygplater är heathrow, prestwick, schipol, hongkong, singapore, bankock etc. dvs. storstadsflygplatser där risken för terrordåd är högre.
Jag antar att mallorca har ett ganska så stort utbud av film (dock kanske mest "turistfilm" typ kodak gold etc.) eftersom det är ett välkänt turistmål men om du använder en ovanlig typ av film så kan det vara svårare.
Dock ska du vara försiktig med att lämna in film på plats, vet kompisar som har lämnat in och inte fått tillbaka filmen i tid, så kör på en timme i sådant fall.

Men om du köper film i sverige och en blypåse kan du garanterat vara lugn, och även utan blypåse tror jag inte du behöver oroa dig om du inte kör med känsligare film än 400iso.

Mvh
/Simon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.