Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta loss huvudet

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy Törnquist

Aktiv medlem
Någon som vet hur jag får loss mitt Cullmann-huvud från stativet? Det är ett par år sedan jag skruvade, eller vad jag nu gjorde, på det. Jag kommer inte ihåg.
 

Bilagor

  • IMG_0505.jpg
    IMG_0505.jpg
    19.8 KB · Visningar: 293
På de stativ jag micklat med sitter huvudet skruvat på stativet.
Ta tag med ena handen i stolpen och andra handen runt huvudet. Skruva loss huvudet motsols - alltså så som man skruvar ur en skruv, eller öppnar en vattenkran.
Den nedre ljusare delen hör till stativet så försök inte skruva loss den samtidigt

Petter ...
 
Okey. Jag trodde också att jag hade skruvat på det men det går inte hur mycket jag än försöker. Men då försöker jag skruva av den ljusa delen också. Så det kan vara därför. Tack för tipset.
 
Det är inte 3 st låsskruvar med en försänkt insex-skalle du kommer åt underifrån om du tittar närmare på dem? Det är så det brukar vara och tittar man inte noga kan det se ut som att det är andra änden av skruven man ser.
 
Tyvärr så är det inte så på mitt stativ. Det är verkligen botten på en skruv. Finns inget att skruva med.
Ursäkta bildkvalitén. Den är plåtad med min iPhone.
 

Bilagor

  • IMG_0507.jpg
    IMG_0507.jpg
    16.2 KB · Visningar: 186
Tyvärr så är det inte så på mitt stativ. Det är verkligen botten på en skruv. Finns inget att skruva med.
Ursäkta bildkvalitén. Den är plåtad med min iPhone.

Har du provat att fälla huvudet så att det kommer i 90 graders vinkel? Då får du liksom bättre tag och kan vrida hårdare.
Annars får du nog ta till lite grövre artilleri. Låt någon hålla stativet, och använd en polygrip för att vrida med. OBS! Lägg något mellan plygripens käftar och huvudet!
 
Tyvärr så är det inte så på mitt stativ. Det är verkligen botten på en skruv. Finns inget att skruva med.

Förmodligen ska skruvarna skruvas i underifrån, men någon har skruvat i dem från fel håll.

Hursomhelst så spelar det nog ingen roll för ditt problem att få bort kulleden.

Om du vågar så skulle du kunna prova att värma lite i skarven mellan kulleden och stativet. Ibland kan man få loss metalldelar som har kärvat ihop med hjälp av värmeutvidgning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.