Annons

Ta kort på TV/skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Blazo

Ny medlem
Hej
Behöver tips om hur man kan ta bra bild på TV dvs. ta kort på program som går på TV.
Kameran jag har är en Nikon D40 och TV-n är en LCD 32''.

Vill lägga upp några bilder om hur jag upplever bilden på t.ex. Canal+

Vore tacksam för hjälp.
ps. jag är ganska ny med systemkamera..

Blazo

Denna bild är tagen med en fuji a205s för 4 årsedan, tog bara upp kameran tryckte ner avtryckaren halvvägs så att det blev fokus och knäppte av.

ingen mäster bild men en kul bild, tagen i P läget i befintligt ljus, och efter som du har en system så är det ju bara att pröva dig fram tills du får en bild du ä nöjd med.. fina med digitalt, du kan bränna av 100 bilder och det kostar inget gämfört om man skulle gjort det med filmrulle.

Bilden är för övrigt i från tv-spelet. gta vice city, en bug i spelet gjorde att när man körde i ett gupp med bilen och tryckte på knappen för att gå ur, så ställde sig gubben på sidan av bilen i luften ;)

Bilagor

• dscf0011.jpg
    dscf0011.jpg
    55.5 KB · Visningar: 438
På gamla tv-apparater måste man använda en slutartid längre än 1/25 för att få med hela bilden. Det krävs en portion tur också, så att bilden blir synkad med slutartiden.

Vet dock inte om moderna LCD- och Plasmaapparater släcker bilden mellan bildrutorna, troligen inte. Stämmer det så borde det vara enklare och man borde kunna använda betydligt kortare slutartid utan problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar