Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta kort på åskan

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Hej!

Jag undrar hur fasen man lyckas ta kort på åskan/blixtar egentligen? Jag har stativ och fjärrutlösare (för det verkar man ska ha?) och undrar nu hur tusan jag ska göra? :) Här brukar det inte komma många åt gången heller..

MVH

Backa ett steg och scrolla ned 10 cm så står det där ;)

Men kort sagt, stativ, fjärrutlösare och lång lång slutartid, så lång som över huvud taget är möjlig. Den enda chansen att fånga blixten är att slutaren är öppen när blixten slår ned, alltså måste slutaren vara öppen så stor del av tiden som möjligt.

Själv brukar jag sätta kameran i bulb-läge (M) och va beredd med sladd-fjärren när jag har på känn att det ska lysa till, sen får man stå där o hoppas på det bästa..

Samma här. Ville inte köra med bulb. Dessutom regnade det så utomhus gick inte.
D90 28-80 f/22 13 Sekunder. 400 bilder och EN bild med blixt på. Satte kameran på stativet.
I o m jag inte har någon fjärrutlösare så körde jag med självutlösaren och 9 bilder per tryck.

Bilagor

• DSC_7228-HDR-1.jpg
    DSC_7228-HDR-1.jpg
    18.4 KB · Visningar: 1,054
Samma här. Ville inte köra med bulb. Dessutom regnade det så utomhus gick inte.
D90 28-80 f/22 13 Sekunder. 400 bilder och EN bild med blixt på. Satte kameran på stativet.
I o m jag inte har någon fjärrutlösare så körde jag med självutlösaren och 9 bilder per tryck.

Har själv nikon D 90 men jag har alldrig haft turen att fånga bilden. Det är bra fångat :)

mvh .Avetar

Att köra med bulb tycker jag inte låter som någon särskilt bra idé så länge det är slutartider på under 30 sekunder. Då måste man ju själv hålla reda på slutartiden, annars är allt samma som om man ställer in tiden på kameran.

Att köra med bulb tycker jag inte låter som någon särskilt bra idé så länge det är slutartider på under 30 sekunder. Då måste man ju själv hålla reda på slutartiden, annars är allt samma som om man ställer in tiden på kameran.

Lite känsla får man väl ha :)
Man får tänka lite på hur länge man håller in slutaren naturligtvis, dessutom är det inte så känsligt längre med hastigheten om det handlar om 15-30sek, lyser det upp så släpper man strax därpå bara - inte så att man står och håller in i flera minuter bara för att det aldrig blixtrar.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar