Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta flera exponeringar på insekter

Produkter
(logga in för att koppla)

Purusam

Aktiv medlem
Har just kollar runt lite på alla bilder
och en del insektsfoton står det att tex 13 exponeringar är gjorda och sedan sammanslagna. vilket blir väldigt vackert.(macrobilder)

Nu undrar jag hur detta går till ?

är det ett måste att ha stativ tex?

och fokus måste väl ändras för att få fokus på olika ställen av insekten ?.

ni får gärna förklara hur detta går till för en novis som jag

gärna i punktform lol :)

Du tar en serie bilder med fokuspunkten lagd på olika ställen av insekten - behöver inte vara efter en axel, men det underlättar. Därefter in med bilderna i ett redigeringsprogram och "måla fram" alla skarpa partier vartefter. Ett alternativ är att använda ett mikrofotograferingsprogram som lägger samman bildernas skarpa partier automatiskt.

Mja, ändrar man fokus ändras också skalan på bilden (eller vad det nu heter?). Så det går sådär att måla fram skarpa delar. Men programmet som nämns i tråden skalar om bilderna så de passar. Däremot är min erfarenhet att man får lappa en del i photoshop i efterhand i alla fall. http://en.wikipedia.org/wiki/CombineZM har lite länkar till sidor som kan ge lite vägledning.
Googla på tutorials om CombineZM så är du nog på banan direkt.

Min erfarenhet är att man behöver rätt mycket safemargin runt insekterna för att kunna kroppa det som blir fult, samt att skit på sensorn kommer att se ut som en streckprickad rad i den färdiga bilden.Ibland får spindeln 9 ben och 7 antenner, men det rättar man till efteråt i photoshop. I bland kan man pasta in delar av originalexponeringarna och göra fri transform så de passar, över de områden som inte blir så fina.

Sen kan det nästan vara lättare att flytta kameran än att vrida skärpan. En åksläde av nått slag är inte så dumt. Sen gäller det att spindeln sitter still.

Lycka till. Det är roligt.

okey

jag hittade två program:

1: CombineZM
2: Helicon Focus

Men det måste väl finnas fler program
betal eller gratis spelar ingen roll.
men vet ni av fler så skriv gärna dom i tråden.

Det går bra att göra i Photoshop fr.o.m. CS2.
När du tagit en massa bilder i olika fokusplan kan du göra så här:

• Läs in alla bilder som egna lager, File/Scripts/Load Files into Stack
• Markera alla lager
• Välj "Edit/Auto Align Layers, tryck ok.
• Lägg därefter en lagermask på varje lager och sudda bort de oskarpa delarna från varje bild.

Den här bilden är gjord på det sättet:

Bilagor

• Piano2_400px.jpg
    Piano2_400px.jpg
    75.9 KB · Visningar: 317
Jag använder combinezp, väldigt lättanvänt. Som sagt kan det bli problem, tex när två ben som inte ligger i samma skärpeplan korsar varandra. Här en bild av en flugas huvud, 8 exponeringar som jag lagt samman. Bilden är tagen genom en stereolupp och är därför inte av superkvalité.

Kolla på borsten på antennerna, det blev inte så snyggt. Men programmet är lättanvänt och gratis! :)

Bilagor

• aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg
    aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.jpg
    96 KB · Visningar: 282
Välj "Edit/Auto Align Layers, tryck ok.
Skalar photoshop om bilderna om storleken inte stämmer?

Pianot är rätt stort så skalan på bilderna kanske inte ändras så mycket. Men på insektnivå blir inte bilderna lika stora när man vrider på skärperatten (eller åker med kameran). Eller hur skall man förklara? Bilden är förståss lika stor, men insekten ändrar storlek.
Undrar om min fråga blev begriplig?

Skalar photoshop om bilderna om storleken inte stämmer?

Pianot är rätt stort så skalan på bilderna kanske inte ändras så mycket. Men på insektnivå blir inte bilderna lika stora när man vrider på skärperatten (eller åker med kameran). Eller hur skall man förklara? Bilden är förståss lika stor, men insekten ändrar storlek.
Undrar om min fråga blev begriplig?

Pianot är inte så stort och det är ganska stor skillnad i storlek mellan de olika bilderna. Auto Align Layers tar hand både placering och storlek.

Vilken sorts lagermask = ska jag lägga på varje lager och sudda bort de oskarpa delarna från varje bild

En vit lagermask på alla lager, använd sedan en mjuk pensel med svart färg och måla bort de oskarpa delarna från respektive lager. Det är lite pyssligt och om man missar här och där är det bara att måla fram med en vit penslel istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar