Annons

Ta flera exponeringar med 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Numse

Aktiv medlem
Jag vill börja skapa egna HDR bilder och vill veta om det finns någon funktion på 7D där man kan ställa in kameran att ta t.ex. 10 exponeringar i följd. Idag när jag testade att göra det manuellt så ändrade jag slutartid i flera steg, men trots att kameran står stadigt på stativ så ändras ju position lite lite när man pillar på kameran. Jag har en fjärrutlösare och vill kunna trycka en gång och få flera förinställda exponeringar. Går det?

En fråga till som är lite lättare. Hur ändrar man bildtagningsläge (en bild eller flera i följd, eller efter en viss tid) samt fokuseringsläge?

Jag är ny med systemkamera =)
 
Jag är ny med systemkamera =)

Då tycker jag du skall lägga ett par timmar på att läsa igenom manualen till kameran. Där hittar du svar på dina frågor. Att läsa manualen med kameran i hand och testa sig fram är utmärkt för att lära sig hur den fungerar.
 
Nu har jag lagt två timmar på manualen och läst/skummat i princip allt, utom videoinspelning och de sista kapitlen om rengöring e.t.c, och det enda jag hittar är AEB, vilket inte känns rätt... jag vill ju att kameran skall ta i olika exponeringssteg med hjälp av slutartid och inte en Automatisk exponeringsvariation. Dessutom går det väl bara att få tre bilder med AEB.

Frågan angående matningsmetod hittade jag svar på fort.
 
Nu har jag lagt två timmar på manualen och läst/skummat i princip allt, utom videoinspelning och de sista kapitlen om rengöring e.t.c, och det enda jag hittar är AEB, vilket inte känns rätt... jag vill ju att kameran skall ta i olika exponeringssteg med hjälp av slutartid och inte en Automatisk exponeringsvariation. Dessutom går det väl bara att få tre bilder med AEB.

Frågan angående matningsmetod hittade jag svar på fort.

Är det via automatik en normal, under och överexponerad bild du vill ta för att göra HDR av, är AEB precis vad du ska använda. Kameran tar då 3 bilder med olika lång slutartid. Tre bilder funkar utmärkt i de flesta fall, ibland kanske man vill ha fem, det kan man med vissa Nikon-modeller, men inte med Canon vad jag vet. Vill du ha mer än tre exponeringar får du ändra slutartiden själv, men om du har ett bra stativ och är lätt på handen bör det vara minimalt som du kan röra kameran mellan exponeringarna.

Med en sekunds googlande hittade jag den här åt dej.

http://paintbylight.blogspot.se/2012/04/how-to-setup-canon-7d-to-take-hdr-shots.html
 
Senast ändrad:
Jaså, AEB använder sig av slutartiden? Jag trodde det var något digitalt "hej nu höjer vi och sänker exponeringen med hjälp av levels". Då är det iaf precis det jag vill ha. Dock så hade det suttit fint med fler än 3 exponeringar...

Jag testade att göra det manuellt igår men trots att jag var snabb plus att det var vindstilla så lyckades molnen röra sig så det blev helt olika bilder.. :/

Tack för länken, ska läsa den.
 
Jaså, AEB använder sig av slutartiden? Jag trodde det var något digitalt "hej nu höjer vi och sänker exponeringen med hjälp av levels". Då är det iaf precis det jag vill ha. Dock så hade det suttit fint med fler än 3 exponeringar...

Jag testade att göra det manuellt igår men trots att jag var snabb plus att det var vindstilla så lyckades molnen röra sig så det blev helt olika bilder.. :/

Tack för länken, ska läsa den.

Nej nej, exponeringen görs via slutartiden i AEB-läget. Inte lätt att veta när man är ny på det hela. :)

Och visst, moln som flyttar sej kan vara en nackdel såklart. Om du ändå tar fler exponeringar kan du välja att inte slå samman alla, men ändå använda de extra exponeringarna som lager i Photoshop och med justeringslager och så välja hur mycket du villa ha med av dem. Har själv gjort så ibland vid natt-HDR när himlar tenderar att brusa lite väl mycket, så tar man med lite av den normalexponerade himlen istället där det går.

Lycka till med testandet. :)
 
Exponeringsvariationen sker med "den andra" variabeln. Använder du Av ställer du bländaren och kameran justerar slutartiden. I Tv är det tvärtom.
 
Nej nej, exponeringen görs via slutartiden i AEB-läget. Inte lätt att veta när man är ny på det hela. :)

Och visst, moln som flyttar sej kan vara en nackdel såklart. Om du ändå tar fler exponeringar kan du välja att inte slå samman alla, men ändå använda de extra exponeringarna som lager i Photoshop och med justeringslager och så välja hur mycket du villa ha med av dem. Har själv gjort så ibland vid natt-HDR när himlar tenderar att brusa lite väl mycket, så tar man med lite av den normalexponerade himlen istället där det går.

Lycka till med testandet. :)

Nej inte lätt att veta :) och tyvärr stod det inte så detaljerat i manualen.

Exakt, det funkar det också, men det optimala hade varit att kameran tog flera exponeringar vid mer eller mindre exakt samma tillfälle. Tyvärr går det ju bara med 3 på 7D då... men i de flesta fall så bör det vara nog.

Tack för hjälpen!
 
Exponeringsvariationen sker med "den andra" variabeln. Använder du Av ställer du bländaren och kameran justerar slutartiden. I Tv är det tvärtom.

Givetvis, det skulle jag ha nämnt för att inte skapa förvirring. Men nu ska han plåta HDR och då är det slutartiden och inte bländaren som man ändrar vilket Joakim redan verkade ha koll på.
 
Nej inte lätt att veta :) och tyvärr stod det inte så detaljerat i manualen.

Exakt, det funkar det också, men det optimala hade varit att kameran tog flera exponeringar vid mer eller mindre exakt samma tillfälle. Tyvärr går det ju bara med 3 på 7D då... men i de flesta fall så bör det vara nog.

Tack för hjälpen!

Som Anders påpekade så ändrar AEB motsvarigheten till vad man har kameran inställd på, t.ex. AV och TV. Du verkade dock ha koll på det vilket det var, därför nämnde jag det inte, hoppas du inte blev nåt mer förvirrad av vad jag skrev. :)

Och jovisst hade det varit bra om kameran tagit fler exponeringar automatiskt, det håller jag med om, men men, man får använda vad man har och i de flesta fall är det tillräckligt även om t.ex. fem exponeringar hade varit bra att ha.
 
Om du har en bärbar dator med EOS Utility installerat kan du ju köra "tethered" och ändra slutartiden via datorn. Det hjälper ju förstås inte mot moln som rör sig plus att det kanske är jobbigt att släpa med sig laptopen, men du slipper ju pilla på kameran och riskera att flytta positionen. En tanke bara...
 
Det kanske var såhär du gjorde, om inte så får du tipset här: sätt kameran på timer, då tar den tre bilder snabbt i rad utan fördröjning. Borde även funka genom att hålla in "skjutknappen" på fjärren.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Sätt den på AEB och -2 steg mellan.
Sätt kameran på Timer
sätt kameran på Av-läget och välj bländare och ISO.
Sätt Exp kompensation så den står på 0, -2 och -4 (-4 kommer du inte kunna se, men den kommer fota där ändå)
Tryck av
Ändra exp komp till +2, +4 och +6. Du kommer bara kunna se +2.
Tryck av
.

Nu har du 6 exponeringar med -2 steg mellan varje och endast handpåläggning en enda gång, Dvs när du skiftar exp. komp.

/Stefan
 
Tack alla för era tips. Jag gick igenom manualen och kameran noga igår kväll och det var ju inga konstigheter. Relativt enkelt att ta 5 exponeringar faktiskt, krävdes inte många tryck i menyn och bara en handpåläggning.

Jag testade även att komponera ihop de exponeringar jag tog i helgen på "frihand" (med stativ men manuell justering av slutartid). Testade CS5 och photomatix. cs5 var mer i min smak. Ghostingen i molnen ordnades upp relativt bra faktiskt, men de är fortfarande lite mer fluffiga än ifall exponeringarna hade tagits med kortare tidintervall.

BILD
 
Det blev ju riktigt bra, jag får lov att själv släpa med mig stativet ut på nästa skidtur ut i skärgården, behövs nog mer än en exponering för att få till en lite mer dramatisk himmel i mina vinterbilder...
 
Tack alla för era tips. Jag gick igenom manualen och kameran noga igår kväll och det var ju inga konstigheter. Relativt enkelt att ta 5 exponeringar faktiskt, krävdes inte många tryck i menyn och bara en handpåläggning.

Jag testade även att komponera ihop de exponeringar jag tog i helgen på "frihand" (med stativ men manuell justering av slutartid). Testade CS5 och photomatix. cs5 var mer i min smak. Ghostingen i molnen ordnades upp relativt bra faktiskt, men de är fortfarande lite mer fluffiga än ifall exponeringarna hade tagits med kortare tidintervall.

BILD

Tycker det där blev riktigt bra. :)
 
Kollade lite själv och kom på att jag kan ta 9 exponeringar braketing på min D800.
Bara ställa på stativ med 2 sekunders timer och bang :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.