Annons

Ta bort skit inne i linsen själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Har ett Sigma 8mm fisheye och det har alltid gett en liten suddig fläck på bilderna, syns bara mot blå jämn himmel, alltid trott det var en liten extra fettig skitfläck som satt nånstans som skulle gå bort med lite mer gnuggning men det har ju inte gått bort fast jag gnuggat genom åren. Men så igår såg jag vad det var, en liten liten vit prick inne i objektivet nånstans på nån linsyta, ett dammkorn el nåt, om jag slår lite lätt på objektivet så flyttar det inte på sig tyvärr, mer åverkan vill jag inte göra, men då till frågan skulle man kunna demontera objektivet själv och få ihop det och få det funka igen tror ni? Skulle liksom bara vilja få bort ytterhöljet så skulle man kanske kunna blåsa bort kornet med tryckluft, tror ni det går, eller är det så att tar man bort höljet trillar alla linser ur eller sitter de ihop i nån sorts ställning el liknande inuti?

Det är inte värt typ tusen spänn att få det gjort då kan jag fortsätta leva med fläcken men om jag kan göra det själv vore det värt det kanske.
 
hehe, det är väl lika enkelt som att själv meka med sin bilmotor när man inte kan, finns ju uppenbarligen vissa risker. Skruvar du i gluggen finns risk att linserna inte är centrerade sen, och att du inte lyckas skruva ihop den, och tryckluften kanske bara flyttar dammkornet, alternativt blåser upp nya, alternativt att det sitter fast ändå. Men klart, syns det på bilderna så kanske du ändå borde försöka. men synd på optiken om det går fel. Finns ju nedskruvningsmanual på nätet både på youtube och med bilder på en sida, men då gäller det Canon, inte Sigma, och alla objektiv är väl olika uppbyggda, så det låter som ett riskprojekt.
 
Snabbt svarat! Jo, men jag har ändå lagat många fel på bilen fast jag inte är bilmekaniker. Så det handlar väl om hur hög grad risktagandet är. Därför man vill sondera terrängen lite innan så man vet om det är lätt, svårt eller jättesvårt. Och hur skadat reparationsobjektet kan bli, om bilen/linsen inte är i körbart skick efter operationen så...
Utan att sett nåt isärtaget objektiv nån gång kunde man tänka sig att linserna låg i sina plaströr liksom, då borde centreringen av dom inte va nåt problem?

Tack för tips, ska söka på youtube då.
 
Haha! Avskräckt. Hitta en film då nåt snille skruva isär sitt zoom (http://www.youtube.com/watch?v=G9y-Bt-gv90)
och det innehöll ju tusental delar. Nu innehåller väl ett fisheye inte hälften så mycket men ändå. Nja, tror jag struntar i det efter allt. :)

Lite annat kul: http://www.youtube.com/watch?v=X7_wL0ZZi6k&feature=related

Vad jobb med att göra ett objektiv! Men på slutet ser man hur linserna ligger i rör, men det verkar lite jobbigt att göra det där i motsatt ordning, och hålla damm borta... å nja.
 
Senast ändrad:
Mina tips är:

1. Använd bara verktyg av högsta klass, en sönderskruvad skruv är ingen skruv och går sedan inte att få bort, inte ens för en verkstad. Du har bara en chans. Försök inte ens om skrivmejlsen inte passar som handsken i skruven. Många snygga verktygssatser ser väldigt tjusiga ut, ne är rena skiten.

2. Dokumentera så att du har en chans att sätta ihop igen, ta bilder gör ritningar ta mått och notera.

3. Lägg ut som han på filmen, ett stort vitt papper, A3, vik upp kanterna så att de små skruvarna inte kan rulla ner på golvet. Har nman jordgol så är ma utan skruv, saknar man en enda skruv som är en mm lång så är man utan objektivet.

4. Se till att du inte behöver städa av bordet när det skall ätas middag. Utan att du kan hålla på ett par kvällar.

5. Att få lös linser kräver att du tillverkar verktyg för att skruva bort de stora ringarna med små spår. Man kan använda bitar av bågfilblad som man slipar till exakt rätt mått, de utgör då ett "vred".

6. Gör inte som på filmen, att använda tång för att ta skruvar och muttrar där du saknar verktyg, du förstör mer än gör nytta.

Det är således en viss investering innan mna skall ge sig på sådant här. Kanske billigare med ett nytt objektiv än en bra verktygsuppsättning.

Jag har själv haft isär objektiv av den typ som filmen visar, och lyckats sätta ihop, men ett helt liv med mikroplock av denna typ ger ju en viss refarenhet.
Jag började med mopedmotorn, och far insåg att nu blir det att köpa en ny moppe åt pojken, men jag fick ihop den.

Just nu ligger en D40 i tusen delar, och skall ihop framöver. jag fann felet.

Jag inser oxo att det finna andra som är väldigt duktiga på sina saker, sitt jobb, sin hobby etc.

(Jag sade inte att det finns andra som är dåliga på att plocka isär objektiv, det var du som tänkte det)
 
Mer damm eller lämna in den!

chansen att klara detta utan mer dammproblem är väl ganska liten? Varför inte ta hjälp så att det blir helt OK? Visst det kostar men det gör ett misslyckande också.

Mina tips är:

1. Använd bara verktyg av högsta klass, en sönderskruvad skruv är ingen skruv och går sedan inte att få bort, inte ens för en verkstad. Du har bara en chans. Försök inte ens om skrivmejlsen inte passar som handsken i skruven. Många snygga verktygssatser ser väldigt tjusiga ut, ne är rena skiten.

2. Dokumentera så att du har en chans att sätta ihop igen, ta bilder gör ritningar ta mått och notera.

3. Lägg ut som han på filmen, ett stort vitt papper, A3, vik upp kanterna så att de små skruvarna inte kan rulla ner på golvet. Har nman jordgol så är ma utan skruv, saknar man en enda skruv som är en mm lång så är man utan objektivet.

4. Se till att du inte behöver städa av bordet när det skall ätas middag. Utan att du kan hålla på ett par kvällar.

5. Att få lös linser kräver att du tillverkar verktyg för att skruva bort de stora ringarna med små spår. Man kan använda bitar av bågfilblad som man slipar till exakt rätt mått, de utgör då ett "vred".

6. Gör inte som på filmen, att använda tång för att ta skruvar och muttrar där du saknar verktyg, du förstör mer än gör nytta.

Det är således en viss investering innan mna skall ge sig på sådant här. Kanske billigare med ett nytt objektiv än en bra verktygsuppsättning.

Jag har själv haft isär objektiv av den typ som filmen visar, och lyckats sätta ihop, men ett helt liv med mikroplock av denna typ ger ju en viss refarenhet.
Jag började med mopedmotorn, och far insåg att nu blir det att köpa en ny moppe åt pojken, men jag fick ihop den.

Just nu ligger en D40 i tusen delar, och skall ihop framöver. jag fann felet.

Jag inser oxo att det finna andra som är väldigt duktiga på sina saker, sitt jobb, sin hobby etc.

(Jag sade inte att det finns andra som är dåliga på att plocka isär objektiv, det var du som tänkte det)
 
Med risk att idiot förklara mig;
Du är säker på att det inte är skit på sensorn då? Om bilderna är tagna med små bländare så framträder skit på sensorn markant på blå himmel.

Ett dammkorn i objektivet ger oftast inte så mycket sämre bildkvalité som man kan tro.

Ta kort på ett vitt papper, 10 cm ifrån (med annat objektiv) på f22-32 med manuell fokus på oändligheten.
 
Med risk att idiot förklara mig;
Du är säker på att det inte är skit på sensorn då? Om bilderna är tagna med små bländare så framträder skit på sensorn markant på blå himmel.

Ett dammkorn i objektivet ger oftast inte så mycket sämre bildkvalité som man kan tro.

Ta kort på ett vitt papper, 10 cm ifrån (med annat objektiv) på f22-32 med manuell fokus på oändligheten.

+1 håller med dig, skit på sensorn. Ett dammkorn inne i objektivet syns inte på bilderna. Och hade det gjort det så hade det syns även om det inte var taget upp mot den blå himmeln
 
Sorry guys men ni har tyvärr fel, jag närde oxå tanken att det var på sensorn men så dök fläcken upp exakt på samma ställe med min nya kamera, dessutom motsvarar läget på den vita partikeln med var fläcken hamnar. Fläcken är som typ 5% mörkare och blir som en lillfingernagel stor beroende på bländare, har inte riktigt testat men på större bländare försvinner den men på 8-11 som jag använder syns den, men bara mot en jämn yta som en himmel, tyvärr är ju himlen oftast uppåt och jag kan inte vända kameran upp å ner på stativet.
 
Har ni tips på en bra och billig verkstad för det här i stockholmstrakten - ner mot säg Linköping kanske? I sörmland om man säger så.
 
Men så igår såg jag vad det var, en liten liten vit prick inne i objektivet nånstans på nån linsyta, ett dammkorn el nåt, om jag slår lite lätt på objektivet så flyttar det inte på sig tyvärr
Är du säker på att det är ett föremål? Det slog mig att det skulle kunna vara en liten blåsa i glaset, eller en repa kanske. Då är det ingen större mening att ta isär det, speciellt inte med tanke på de risker det innebär.
 
Säker å säker... nästan säker, det är en väldigt liten rund vit dutt som en partikel, men man vet ju inte å andra sidan hur glasen förminskar och deformerar.
 
Säker å säker... nästan säker, det är en väldigt liten rund vit dutt som en partikel, men man vet ju inte å andra sidan hur glasen förminskar och deformerar.

Hej !

Jag skulle inte ta isär linsen, inte pga att det blir grejer över eller dyl, ( största problemet brukar vara att vända linserna rätt, inte alls självklart) utan att få det rent.

det är massor med ytor som förstrar- förminskar osv.

Pröva och lys med någon liten skarp ficklampa och försök se var/hur fläcken är. Är den bakom första eller sista så försök.
 
Svårt att se men som det ser ut som och som andra exempel som visats här så består väl ett fisheye först närmast kameran av några mindre linser i ett rör som rör sig fram å tillbaka och sen framför det ett eller två stora tjocka glasbitar sammanfogade kanske, jag skulle tippa på att det här gramset sitter frampå den rörliga mindre rördelens glasbitar, det verkar mest logiska stället ev skit skulle kunna hamna på inne i ett objektiv. Eftersom det rör sig där måste det finnas utrymme för rörelsen och därmed även utrymme för inkommande skit el flagor från tillverkningen, har svårt att tänka mig att det trängt in efterhand eftersom det inte är ett zoom och ganska tätt, enda stället det kan komma in i är bakifrån och sen ska det då trilla runt till framtill nånstans, verkar mindre troligt.
 
Sådär, var på clasohlson och köpte deras bästa finmekanikskruvsats och mycket riktigt som nån skrev tidigare är bra verktyg a och o och i detta fallet så fast jag hade minsta storleken med tre nollor 000 så var ju vissa skruvar ännu mindre. Så besviken skruvade jag alla fall loss den stora ringen bak och lyfter för å titta ner för att se om man kunde få loss rördelen alla fall och långt långt nere fanns en rödfärgad skruv som kanske kanske hade kunnat lossa röret men oxå nåt helt annat eller fått gluggen att sammanfalla i tusen beståndsdelar så jag beslöt att nu var det dags att ge upp, för jag vill ju gärna fotografera lite i sommar och inte i vinter. Men jag kunde inte riktigt ge upp än så jag körde ner lite tryckluft där nere vid skruven med tanke att nån luftstråle kanske kunde få fart på partikeln men nej, den sitter kvar på exakt samma ställe. Nu var det ändå dags att ge upp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.