Annons

Ta bort saker i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Tweedy

Aktiv medlem
Jag undrar hur ni gör när ni tar bort saker i bilden? klonat har jag gjort hittils det är jobbigt och tar tid och blir aldrig bra tycker jag, healing brush funkar på småsaker nu menar jag en lampa eller något större hur gör ni då?

Det beror ju helt på hur bilden ser ut i övrigt... Men retusch tar i allmänhet tid, om man vill att det ska bli bra... Kan du lägga upp ett exempel så är det nog lättare att svara?

Det beror ju helt på hur bilden ser ut i övrigt... Men retusch tar i allmänhet tid, om man vill att det ska bli bra... Kan du lägga upp ett exempel så är det nog lättare att svara?

Okej visst kan jag lägga upp en bild men jag har haft detta problem flera gånger att jag inte gör det för det aldrig blir bra och sedan ser jag andra som fixar det på ett jättenaturligt och snyggt sätt, jag vill lära mig att göra det på ett bra sätt.

Denna är rätt lätt ändå en orange lampa med en vitbakgrund dock är det en bokhylla så det är avdelare som måste komma med.

HUr gör ni när ni tar bort större saker i en bild?
en kompis till mig tog bort ett stort kassaskåp i ett hörn med fönster, tapeter, hörn och parkettgolv hur får man allt det jämnt? Man kan inte sitta och klona allt det funkar ju inte, så hur gör ni?

Gott hantverk tar tid

Det faktum att även med goda kunskaper, tar gott hantverk tid, det är något som jag alltid har att hantera när jag ska utföra retuscher och tid/ kostnad för kund.Ett faktum man inte kan bortse från.
Allt ska ju gå så fort, och inte kräva övning, nu för tiden.
Att fylla i något, som faktiskt inte finns, kräver kunskap och känsla för ljus/färg/struktur.
Öva, och bli bra, öva mer och bli riktigt bra! :)
/ Mats G

Senast ändrad:
Det faktum att även med goda kunskaper, tar gott hantverk tid, det är något som jag alltid har att hantera när jag ska utföra retuscher och tid/ kostnad för kund.Ett faktum man inte kan bortse från.
Att fylla i något, som faktiskt inte finns, kräver kunskap och känsla för ljus/färg/struktur.
/ Mats G

Kunde inte sagt det bättre. Det kräver en viss blick, kunnande och påhittighet för att stora förändringar ska bli bra. Klonstämpeln är nog det minst använda verktyget hos mig, det finns mycket bättre metoder.

Kunde inte sagt det bättre. Det kräver en viss blick, kunnande och påhittighet för att stora förändringar ska bli bra. Klonstämpeln är nog det minst använda verktyget hos mig, det finns mycket bättre metoder.

Jag misstänkte det, som vilka då?
Jag vill ju lära mig och bli bättre :)

/ Mats G

Ja det är ju så kunder tror att man kan "fixa" bort allt i PS det kan man ju också men tiden.....

Kan tillägga igen, det viktiga är att det ser bra ut inte att det går snabbt för just nu sitter jag och klonar och använder healing brush som varken går snabbt eller bli bra, någon som vet en guide eller något?

Om du har CS5 så kan du använda Content aware fill. Markera det du vill ta bort med lasson och tyck delete. Det funkar ofta bra, men det är inte perfekt så klart.

Annars blir det mycket klonande och patchande. Eller kanske ännu hellre: beskär lite...

Björn

Om du har CS5 så kan du använda Content aware fill. Markera det du vill ta bort med lasson och tyck delete. Det funkar ofta bra, men det är inte perfekt så klart.

Annars blir det mycket klonande och patchande. Eller kanske ännu hellre: beskär lite...

Björn

Tack så mycket ska kolla upp hur det funkar ;)

Klona

Ibland finns element i bilden som förstör dynamiken, detaljer som kommit med pga objektivets vidvinkel etc. Dessa detaljer har inget egenvärde, att klona bort dem, för att förtydliga och öka bildens uttryck anser jag befogat. Bilden är ett samtal, att sortera bort ovidkommande surr är av vikt.
Kloningsverktyget fungerar bra när det gäller mindre detaljer, men när det kommer till större ytor finns ett arbetssättj ag tycker fungerar än bättre. Kopiera och smält samman med kloning och brus. Den behöver nödvändigtvis inte vara så stor som området som ska döljas. Kopiera, förstora det kopierade området, minska opacitet och använd magnetlassot eller förfina kant... klipp bort de delar som inte ska döljas, öka opacitet till 100% igen, justera nivå till ungefärlig nivå som omgivningen, slå samman lager, klona nu originalområdet med 7-20% opacitet efter behag, lägg på något brus, kanske 7%, brusreducera... kloningen kommer att var så gott som osynlig.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto