Annons

Ta bort klisterkladd

Produkter
(logga in för att koppla)

popsnore

Medlem
Köpte en Canonet 28 nyligen. Var i jättebra skick och allt och man ska ju inte alls klaga. Men det är något kladd på baksidan från ett klistermärke som jag vill ha bort. Finns det någon superkur för att ta bort det? Vill ju inte att det kommer in någon fukt heller.
 
Medicinsk bensin. Finns på apoteket, och är menat just för att ta bort klister, fast då från plåster. 5-56 hade jag då aldrig smetat på kamerautrustning! Fotogen är ju ungefär som bensin, fast låggradigare, och därmed också fetare, det vill säga, det avdunstar kanske inte helt, utan lämnar i sig kladd efter sig.
Annars är också thinner (cellulosaförtunning) bra, men akta lacken! Den kan faktiskt lösas upp, och även så plastdetaljer.
 
5-56 fungerade alldeles utmärkt!

Nu hade jag tänkt ta bort lite fett och fingeravtryck från sökaren. Vad skulle ni rekommendera där?
 
popsnore skrev:
5-56 fungerade alldeles utmärkt!

Nu hade jag tänkt ta bort lite fett och fingeravtryck från sökaren. Vad skulle ni rekommendera där?
En mjuk linsduk och lite fuktig andedräkt hade jag använt. Det du ska titta genom känns för viktigt för att prova konstiga lösningsmedel, då nästan allt lämnar nån form av kludd kvar när det avdunstar.
 
Thinner på kameran låter helt vansinnigt! Bensin etc låter inte heller något bra.
Isopropanol is the shit. Finns på Apoteket. Löser inte upp färg och plast, men kan också späs ut med 50% vatten om man ändå är lite försiktig av sig. Rent och säkert.
 
Ytligare ett alternativ är lacknafta, har jag alltid till att göra rent cdfodral från diverse klistermärken.

/ Erik
 
Åsså finns det xylen och aceton - båda är sk. polära lösningsmedel och oerhört aggressiva mot plaster, lack och ytbehandling, men rent gör de - in på bara skinnet.

Lågviktig alkohol (metanol - etanol - isopropanol) och/eller kemiskt ren bensin är det enda jag skulle kunna tänka mig att använda på "dyrare" grejor. Helst ska det ju inte bli några avdunstningsrester heller, och då faller lacknafta, 5-56,och fotogen.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.