Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort ir-filter från digitalkamera och blockera synligt ljus istället

Produkter
(logga in för att koppla)

Curium

Aktiv medlem
Jag har läst lite varstans att man kan plocka bort filtret som sitter i digitala kameror som blockerar ir-ljus och istället sätta i ett filter som blockerar synligt ljus. Låter enkelt men hur gör man "i verkligheten"? Var kan man köpa grejerna man behöver? Finns det någon som kan göra det åt en? Är det någon här som har gjort det och kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Där fanns endel matnyttigt! Om man kan hitta hur man sätter dit ett filter som blockerar synligt ljus kan man ju köpa en billig kamera för ~1000:- på Tradera och leka med! :)
 
Life Pixel Infrared Conversion

Bl a Life Pixel i USA gör sådana ombyggnader.

Så här gör du om du vill skruva själv (och har extremt välstädat hemma så du inte får in damm bakom nya filtret...).
Du kan köpa filtret från Life Pixel. De erbjuder sig t o m att ta över montaget när användaren skruvat isär kameran men inte kan få ihop den igen...

Om du vill låta Life Pixel göra hela jobbet kostar det så här plus frakt fram och tillbaka till USA, tull och moms.

Du kan alternativt låta dem installera ett filter som släpper igenom både det synliga ljuset OCH det infraröda (men majoriteten av ombyggnaderna är till infrarödfotografering med det synliga ljuset blockerat).
Det verkar finnas flera olika IR-filter att välja på - "standard IR", "enhanced color IR" och "deep BW IR".

Du får det "gamla" filtret i retur ihop med den modifierade kameran och när du blir trött på infrarödfoto så skickar du kameran ToR USA igen och får den tillbakaombyggd. Också får du betala igen, naturligtvis.

Finessen med att bygga om kameror på det här viset är att man fotograferar IR med handhållna tider. Ljusmätningen görs med hjälp av histogrammet.

Life Pixel kan också justera kamerans autofokus så kameran fokuserar korrekt infrarödmässigt (det synliga ljuset och det infraröda bryts olika i optiken) - man ser m a o ett bakfokus när man tittar noga i SLR-sökaren men bilden kommer att bli korrekt fokuserad.
Autofokusjusteringen kostar USD 125 - 275 extra.
 
Tack så hemskt mycket för länkarna och informationen! :D

Nu vet jag vad jag ska göra om jag har för mycket pengar över.. :p Nej det blir nog att beställa filter och pilla själv när jag har råd att köpa en begagnad kamera och filter :)
 
cowboy skrev:
Finessen med att bygga om kameror på det här viset är att man fotograferar IR med handhållna tider.
En IR-bild som denna med oregisserbara rörliga och lättskrämda motiv tror jag är svår att åstadkomma med en "vanlig" (okonverterad) stativbunden kamera med ett IR-filter framför optiken.

Även med en konverterad kamera är ljusmätningen med hjälp av histogrammet ett besvärligt kapitel och färgerna blir lite hur som helst. Photoshopandet har gjorts enligt Life Pixels videoinstruktion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.