Annons

Ta bort ful rastrering från gammalt skannat foto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag provade med NeatImage också, får likartat resultat som Stefan ovan. Man får balansera mellan att lämna kvar lite av rastreringen eller tappa detaljer i skjortan och få plastansikte. Jag tror man kan komma en liten bit till om man maskar lite och kör mer än ett pass med olika inställningar, t.ex. en agressivare för fönsterkarmen och en snällare för resten där det kan få vara mer struktur kvar.

Men nu måste jag se färdig dagens Bondfilm, har snart tuggat igenom boxen med filmer jag blev lurad att köpa med kvällstidningen för några år sedan. :)

Hej
Testa med det här tricket.
Det lärde vi våra kunder som hade färgkopiatorer och som ville kopiera olika typer av bilder.
Då gjorde man så här. Man tog ett helt blankt genomskinlig OH-film och la på glaset därefter så la man på bilden man skulle kopiera.
Då fick man bort nästan alla typer av effekter som kunde uppkomma utan OH-filmen.
Värt att testa. Har själv inte testat det på en scanner.

MVH
Robban J

Jodå, det fungerar till viss del. Men det är i verkligheten samma sak som en gaussian blur eller ett alldeles för starkt AA-filter på en kamerasensor...

Man lägger en diffusering ovanpå rastreringen, så att rastret inte skapar aliasing-effekter när man kombinerar det mot mönstret man läser med (som ju oftast är fyrkantigt, 90º). Man tar alltså bort aliasing-effekter som kan vara nog så störande, men egentligen precis lika mycket bild-detaljering som raster. Fördelen med FFT är att man kan ta bort raster utan att förlora speciellt mycket verkliga bild-detaljer.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto