Annons

Ta bort ful rastrering från gammalt skannat foto

Produkter
(logga in för att koppla)

Thort

Medlem
Hej!

Jag har precis skannat ett gammalt foto. Fotot är från 70-talet och har en rastrerad yta. Man gjorde så ibland på den tiden.

Men, när jag skärper upp det skannade fotot får jag en ful rastrering på bilden. Hur gör jag i Photoshop CS4 för att ta bort rastreringen.

Här är fotot:

rastrerat_foto.jpg

Senast ändrad:
Du bör undersöka om scannern har en funktion för avrastrering/descreening. Om så är fallet så scanna om bilden med descreening påslagen. Ofta finns flera olika descreening-alternativ som är anpassade till vilken typ av tryck bilden är rastrerad för. Testa med olika inställningar för att se vilken som avlägsnar rastereffekten mest effektivt.

Vrida?

Det går också att testa att vrida bilden i scannern. Det KAN fungera, men är inte alltid ett säkert kort.

Högpass

Du kan också skärpa befintlig scanning med högpassfilter i lager med lagermask. Om du målar med en smal pensel kan det fungera.
/Garbis

Men det är väl inte ett raster, utan papprets gräng (ytans mönster) som är problemet i detta fall, då fungerar nog inte vanlig avrastrering.

En idé är att våtskanna bilden, vätskan borde fylla ut gränget så att den inte blir synlig i den skannade bilden. Det finns speciella oljor som man använder vid våtskanning, metoden är egentligen till för att fylla ut repor på negativ/diapositiv. Har länge tänkt att prova, men det har aldrig blivit av.

Någon som har testat våtskanning som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Nej tyvärr inte, och förstör inte våtscanning orginalet? Men är det en ytstruktur som ställer till det så fungerar det säkert ganska bra.

- Men om rastret är perfekt symmetriskt i sin natur så är det inga problem alls att ta bort det. Via en fft-rutin kan man ganska lätt ta bort upprepade mönster i en bild. Nu är det lite svårt att demonstrera i en så här liten bild, men man kan se hur effektivt det är även med så här låga precisioner...

Är det viktigt för dig, och det bara gäller en bild, så kan jag göra det. Det är nästan lättare än att försöka förklara principerna och pluginsen som behövs... :)

1: orginal
2: fft-filtrerad

Båda uppskalade till 200% med "nearest neighbour" för att bli så tydliga som möjligt.

Bilagor

• 1_original.jpg
    1_original.jpg
    86.7 KB · Visningar: 1,302
  • 2_fft.jpg
    2_fft.jpg
    76.6 KB · Visningar: 1,330
Nu har jag som sagt inte testat själv, men från vad jag har läst används vätskor (petroliumbaserade) som dunstar utan att lämna några rester. Det är dock möjligt att vätskan kan skada plastbaserade paper, så testa först med något oviktigt.

Om det är ett gammalt offset-tryck så är själva rastret problemet och då hjälper inte våtscanning m.m. Om man inte vill pilla i timtal i PS, kan man man avfokusera det värsta i scanningen och sedan lägga på oskarp mask med en ganska stor radie och mindre styrka. Bra kommer det dock aldrig att bli. Problemet är vanligt i grafiska världen eftersom bilden på nytt kommer att rastreras innan tryck. Då kan man få en hiskelig moiré.

Tack allihopa!

Det är intressant att höra alla era olika förslag.

Är det viktigt för dig, och det bara gäller en bild, så kan jag göra det. Det är nästan lättare än att försöka förklara principerna och pluginsen som behövs... :)
Av alla gamla foton som jag skannat är det bara detta som har en sådan här besvärligt gräng (ytmönster). Jag vore tacksam om du har möjlighet att hjälpa mig att få bort mönstret. Jag bifogar originalbilden i ett personligt meddelande till dig här från Fotosidan.

Det finns sofistikerade metoder (som Joakims)och så finns det snabba "ful-lösningar". Här är ett resultat av det senare. En gnutta gaussisk oskärpa och sedan USM med stor radie, och sedan en gång till med lite vassare skärpa.

Bilagor

• rastrerat_foto.jpg
    rastrerat_foto.jpg
    86.6 KB · Visningar: 1,276
Någon som har testat våtskanning som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Nu var det längesedan jag jobbade som scanneroperatör (jo, det fanns/finns ett sådant yrke:) och då använde vi alltid vätska mellan dia och glastrumman. Ibland även på båda sidor av diat. Det var en vätska som var framtagen för det ändamålet och den var ganska lättflyktig och lämnade inga spår efter att den dunstat.
Det gick till så att man tejpade fast diat med en ytterst tunn silvertejp (såg nästan kromad ut) och efter det la man ett par droppar i kanten och rullade ut diat med en gummirulle så att alla bubblor försvann. Alla repor som inte gått in i emulsionen försvann plus att man slapp Newtons ringar. Metoden borde gå att använda på påsiktsorginal också.

Scanna med 1200 dpi, dvs 4 ggr förstoring.
Använd brusreduceringsprogram som tex neatimage!
Förminska bilden i CS3 till "rätt" storlek
Skärp upp med Highpass filtret.

/Stefan

Om inte Thor misstycker så kör vi ett demo.

Översta bilden - ofiltrerad, man ser ytmönstringen ganska tydligt
Understa bilden - FFT-filtrerad.

Det bästa med att använda "rätt verktyg" i bildbehandling är att man inte tappar så mycket verklig bildinformation. T.ex så tycker jag att de tunna mellanlinjerna mellan linjerna i skjort-materialet framträder tydligare när det mönsterupprepade störningarna är subtraherade. Detta är svårt att göra med "utjämnande" tekniker.

FFT-fungerar även lysande till vanlig avrastrering av tryckt material.

Bilagor

• 3_original.jpg
    3_original.jpg
    74.6 KB · Visningar: 1,189
  • 4_filtered.jpg
    4_filtered.jpg
    66.1 KB · Visningar: 1,201
Överst på google hittade jag detta:
http://www.skeller.ch/ps/fft_action.php

Jag vet inte om länkarna till fft-filterna funkar, det är inte de pluginsen jag använder. Jag hittade en fungerande länk här:
http://www.3d4x.ch/index.php?xml=Swift's+Reality|Software|FFT+Photoshop+plugin+by+Alex+Chirokov

Dessa plugins kanske inte fungerar på 16-bit filer, men om inte så gör man en kopia av orginalet, omvandlar till 8 bitar och kör filtret och redigeringen man ska i detta dokument. Svaret efter iFFT är i gråton, vilket man löser genom att kopiera hela den gråtonade redigerade kopian och lägga in den ovanpå orginaldokumentet i ett lager i "luminosity blend"-läge.
Mycket nöje...! :)

Skulle gärna göra ett försök också om du inte misstycker. Är det bilden i den tidigare länken som är originalet, eller finns den i större storlek?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar