Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta bort en person i ett foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

scrapparlotta

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ta bort en person i bakgrunden på ett foto jag har.....men hur gör jag? Jag har
Adobe Photoshop Elements 8.0.....kan jag göra det i det programmet?? Hur i så fall?

Tänkte jag skulle försöka få in fotot här, men jag fixar inte ens det....

ok....hoppas jag får med bilden här nu då....annars lägger jag upp det i mitt album.

Bilagor

• DSC_3912 nr2 kopiera.jpg
    DSC_3912 nr2 kopiera.jpg
    61.3 KB · Visningar: 3,426
snabbfix 2.

med justerade nivår/levels

samt gjorde jag våld på bilden, genom att räta upp den och beskära den lite.

bara ett förslag, inget sågande av din bild :)

// Gustav

Bilagor

• DSC_3912 nr2 kopiera.jpg
    DSC_3912 nr2 kopiera.jpg
    14.2 KB · Visningar: 3,398
Åh, tusen tack!! Vad bra :) Snabbfix?? Är det nåt jag skulle kunnat göra i mitt program med?

En fråga till nu då, nu är ju detta kortet så litet i pixlar...Kan jag beställa foton i denna storlek nu utan att det blir konstigt? Typ suddigt eller så?

Jag har inte PSE, men jag utgår från att klonstämpeln finns i det programmet.

Du har väl en större version av bilden?

Allt som var gjort med bilden går att göra i pse8 och det finns klonstämpl, ja.. Däremot är jag inte så säker på att jag tycker bilden blev bättre med nivåjusteringarna, men smaken är olika.
Det jag inte tycker blev så bra var att vattnet fick sina nivåer alltför nära vitpunkten, dvs blev för ljus.

Allt som var gjort med bilden går att göra i pse8 och det finns klonstämpl, ja.. Däremot är jag inte så säker på att jag tycker bilden blev bättre med nivåjusteringarna, men smaken är olika.
Det jag inte tycker blev så bra var att vattnet fick sina nivåer alltför nära vitpunkten, dvs blev för ljus.

Fast det stör mig lite att den presonen sitter där, en person som jag inte känner....vill bara att det ska vara mina flickor på fotot....tycker fotot är så fint annars.....

I verktygslådan till ditt program finns ett verktyg som ser ut som en stämpel, och som man kan klona med. Stämpeln kan göras olika stor, med skalor som dyker upp i menyerna när man har valt klonstämpeln. Den kan också ha olika karaktär, med hård eller luddig kant.

Stämpeln kopierar någonting till platsen där man drar den. Man väljer vad som ska kopieras genom att trycka Alt och klicka på det som man vill lägga i stället där man vill ha bort något.

I det här fallet skulle jag välja en stämpel som var ungefär så stor som halva höjden på personen som ska klonas bort, och så skulle jag först välja ett ställe någonstans en bit till vänster på övre kanten av piren som jag skulle lägga in över personen. Där klickar jag med Alt och sedan flyttar jag markören en bit utefter kanten, nästan fram till personen som ska bort. Så drar jag där över personen och målar också en liten bit uppåt med stämpeln.

En liknande manöver för spegelbilden tar bort den.

Och så kan man göra motsvarande operation uppe vid den bortre stranden.

Prova verktyget så lär du dig. Ta en kopia på bilden och lek med. Om du misslyckas, så backa med ångrapilen.

I verktygslådan till ditt program finns ett verktyg som ser ut som en stämpel, och som man kan klona med. Stämpeln kan göras olika stor, med skalor som dyker upp i menyerna när man har valt klonstämpeln. Den kan också ha olika karaktär, med hård eller luddig kant.

Stämpeln kopierar någonting till platsen där man drar den. Man väljer vad som ska kopieras genom att trycka Alt och klicka på det som man vill lägga i stället där man vill ha bort något.

I det här fallet skulle jag välja en stämpel som var ungefär så stor som halva höjden på personen som ska klonas bort, och så skulle jag först välja ett ställe någonstans en bit till vänster på övre kanten av piren som jag skulle lägga in över personen. Där klickar jag med Alt och sedan flyttar jag markören en bit utefter kanten, nästan fram till personen som ska bort. Så drar jag där över personen och målar också en liten bit uppåt med stämpeln.

En liknande manöver för spegelbilden tar bort den.

Och så kan man göra motsvarande operation uppe vid den bortre stranden.

Prova verktyget så lär du dig. Ta en kopia på bilden och lek med. Om du misslyckas, så backa med ångrapilen.

Tack!! Jag fixade det :) Vad kul.....då kan jag det :) Tusen tack!!

Tänkte samma sak... :)
Det är ju samma teknik, men det är ju lite svårare att få till det snyggt när man ska byta ut den skuggan/speglingen mot "rätt" spegling från landtungan.

Ne det tycker jag inte.
Det är ju enklare att ta bort speglingen. "landtungans" spegling finns ju redan där och det är mer diffust i vattnet så risken för misstag är mindre när man tar bort människans spegling.

ANNONS