Annons

Ta bort blänk och reflexer

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad141202

Avslutat medlemskap
Hur gör jag för att matta ned blänk/reflexer i photoshop?

Exempelvis är vid porträttfotografering då hyn ibland blir blank.

Ett snabbt sätt är att använda Lagningspenseln. Ringa in blänket och flytta ut det till en yta sidan om. Nu försvinner antagligen hela blänktet vilket kan se konstigt ut. Backa då tillbaka lite genom att "Tona" den senaste åtgärden. (shift +cmd/ctrl+F). Att använda klonstämpeln är ofta svårt och det blir lätt lite kladdigt.

Edit:
(Man kan så klart vara lite smartare och lägga blänket i ett eget lager så det går att justera senare)

Senast ändrad:
Blänk o reflexer

Ett arbetssätt:
Klonstämpeln, sätt klonstämpelns opacitet på 18-40% och låna pixlar från närområdet.
Tänk på att arbeta utan upprepning men med fin fördrivning, huden och ljuset är levande...

Ett snabbt sätt är att använda Lagningspenseln. Ringa in blänket och flytta ut det till en yta sidan om. Nu försvinner antagligen hela blänktet vilket kan se konstigt ut. Backa då tillbaka lite genom att "Tona" den senaste åtgärden. (shift +cmd/ctrl+F). Att använda klonstämpeln är ofta svårt och det blir lätt lite kladdigt.

Edit:
(Man kan så klart vara lite smartare och lägga blänket i ett eget lager så det går att justera senare)

Är det punktlagningspenseln jag använder då? Du får jättegärna förklara lite mer om det går!

Är det punktlagningspenseln jag använder då? Du får jättegärna förklara lite mer om det går!

Nej, det är lagningpenseln (Patch Tool på eng).
Välj det verktyget (det ploppar fram om du håller musknappen intryckt ett par sek). Då får de ett verktyg som liknar det vanliga lassot. Dra en snäv markering runt blänken och dra den åt sidan till en yta med liknande struktur.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto