ANNONS
Annons

Ta betalt!?

Produkter
(logga in för att koppla)

david_eng

Aktiv medlem
Jag sökte efter gamla trådar men hittade inget som passade mig, så jag gör en ny.

Det är så att jag gjorde mitt första riktiga fotouppdrag idag. Allt blev lite hastigt bestämt igår kväll så det fanns ingen direkt tid att diskutera betalning osv.. Nu undrar jag, Hur mycket ska jag ta betalt?

Det jag fotade var bandmedlemmar ur ett band som blev intervjuade av en journalist på ett fik. Reportaget ska publiceras i Dagen, eller nya dagen kanske den heter.. Hur tar jag betalt? Per timme? Per bild som publiceras? köper dom upphovsrätten till bilden? Jag vet inte mycket om det här som kanske märks, så jag är tacksam för all hjälp!

/David E

David,

Timpris för redaktionell fotografering är 900 kr.

Avtalad användningsrätt debiteras antingen separat eller inkluderas i fotograferingsarvodet.

Hoppas det kan vara till hjälp. //Marcus

900:-/tim för redaktionell fotografering?...
Vilken prislista går du efter?
Sitter inte hemma nu men BLF:s ligger på max 705:-/tim, om jag inte minns fel...

esy65 skrev:
900:-/tim för redaktionell fotografering?...
Vilken prislista går du efter?
SFF:s kanske? Undrar om din blf-lista kanske har några år på nacken också? Har för mig att beloppet i den var högre i fjol, men kan ha fel. Har den undanlagd på otillgänglig plats just nu. I mina öron låter inte 900:- orimligt (exkl moms och materialkostnad då).

Men ska jag ta betalt i timlön då? Ingenting för själva bilden så att säga.. Det spelar ingen roll hur många upplagor som tidningen trycks i eller? Äger dom bilderna sen? (Rättigheterna då..)

Många frågor.

/David

Innan vi stirrar oss blinda på siffrorna så får vi påminna oss om att prislistorna i bägge fallen är riktprislistor..

Rättigheten till bilderna har fortfarande du, om ni inte kommer överens om något annat!

/Karin

David, från 900 kr/tim är ett riktpris från SFF. Expressen betalar t ex bara 550 kr/tim.
Många tidnigar har egna fasta priser som de följer och jag tycker att Du gör enklast i att fråga din tidning vad dom betalar. På så vis slipper du att riskera att bli en engångsfotograf.

//Marcus

Jag tror man drömmer lite väl mycket om man väntar sig 900 kr / timmen, speciellt på sitt första redaktionella jobb.

Men visst, det kanske är möjligt nånstanns.

"Sälj dig inte för billigt!!" - tänk på de etablerade fotograferna och ta ordentligt betalt!! *ironi*

Marcus Johanssons inlägg tycker jag ger dig ett mycket värdefullt tips. Du vill väl ha fler uppdrag? Försök få kontakt med de andra fotograferna i tidningen och se vad de får för ersättning - det kan kanske ge dig några riktlinjer?

900 kronor i timmen kan vara tufft att få ut. Sedan gäller det bara de två första timmarna (2 timmar är också minimum). Särskilt tidningar är vana att pressa priserna hårt.

Journalistförbundet rekommenderar 6500 kronor per dag. Deras frilansprislista finns på www.sjf.se, men där skiljer man inte på reporter och fotograf. Enligt tidningen Journalisten ligger ersättningarna oftast på 3000 - 4000 i verkligheten. En del betalar under tusenlappen per dag, men det går inte att leva på.

Som regel säljer man fri publiceringsrätt för det ändamålet som bilderna tas. Ska bilderna användas till något annat får de kontakta fotografen igen, eller så får man komma överrens från början.

Tänk på att pengarna ska täcka utrustning, material, sociala avgifter, skatt, utbildning, marknadsföring, administration och den tid då du inte har några uppdrag.

Nya Dagen (dagen i vardagligt tal) är en bra och seriös tidning och betalar säkert okej. Men de kanske vill pressa priset något. Men visst kan du skicka en faktura på 1400 plus moms för två timmars jobb, det är väl inte orimligt. (har för mig att journalistförbundet har satt 700 kr/tim och minimidebitering på två timmar.)

Men bäst är nog att ringa bildchefen och diskutera och fråga hur de brukar ersätta frilansare. Kommer han med ett skambud kan du säga att du har journalistförbundets frilansprislista och vill inte gå hur långt från den som helst. Man vill som sagt inte göra sig omöjlig.

Hej Magnus,
Du skriver "Journalistförbundet rekommenderar 6500 kronor per dag. Deras frilansprislista finns på www.sjf.se, men där skiljer man inte på reporter och fotograf."
Sitter själv och läser Journalistförbundets frilansavtal och hittar där siffran 5480kr/dag. Vart hittade du den siffran?
Jag har också för mig att blfs arvode per dag är högre än jf någon som vet?

Mvh Martin!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar