Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ta Betalt för Restaurangfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hellgren

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag har prcis fått mitt första riktiga fotouppdrag, och har ingen aning vad jag ska ta betalt. Har letat här på fotosidan, men det känns nästan för dyrt?! Skulle vilja ha några riktlinjer på ett helhetspris / timpris.

Det jag ska göra är:
> Fota inredning/lokaler (ca 10 foton)
> Fota maten (omkring 20 maträtter)
> Och senare ska jag fotografera uteservering, och en speciell fest.

Fotografierna kommer hamna:
> På deras hemsida
> Alltomstockholm.se
> 15 olika broschyrer
> Aftonbladet annons i 1 månad

Jag står för all utrustning (kamera, stativ, ljussättning...), redigering och dator.

Ska jag kräva reseersättning för bil?

Vore jättetacksam för svar!

//Mvh Johan

Nej det har jag inte, men jag kan fakturera via min pappas företag om de skulle behövas eller underlätta.

Hej, jag hoppas du vet vad du ger dig in på? Jobbet du beskriver är inte lätt att utföra.
Blir det bra så är alla nöjda och belåtna, blir det mindre bra så är det kanske du som får ta skiten.
Har dom bett dig göra jobbet skall du har ordentligt betalt. Det finns riktlinjer som säjer att du skall ta omkring 800 kronor per timme och minimun tre timmar. Dessutom skall du självklart ha betalt för alla kostnader. Du skall också räkna bilddbehandlingstid och annan tid som går åt för att göra jobbet.
Eftersom jag inte vet bakgrunden till ditt erbjudande om jobb så kan jag bara spekulera att kunden söker någon som är billig för att du är så ung.
Det är kanske så att du jagar erfarenhet och då kan du ju göra det för mindre pengar och mer gratis mat kanske?
Lycka till?

hornavan skrev:
Hej, jag hoppas du vet vad du ger dig in på? Jobbet du beskriver är inte lätt att utföra.
Blir det bra så är alla nöjda och belåtna, blir det mindre bra så är det kanske du som får ta skiten.
Har dom bett dig göra jobbet skall du har ordentligt betalt. Det finns riktlinjer som säjer att du skall ta omkring 800 kronor per timme och minimun tre timmar. Dessutom skall du självklart ha betalt för alla kostnader.
Eftersom jag inte vet bakgrunden till ditt erbjudande om jobb så kan jag bara spekulera att kunden söker någon som är billig för att du är så ung.
Det är kanske så att du jagar erfarenhet och då kan du ju göra det för mindre pengar och mer gratis mat kanske?
Lycka till?

Tack för ditt svar!
Själklart har jag redan sagt till dem att jag aldrig gjort något liknande, och att resultatet blir som det blir. Har fotograferat en gång åt dem innan (3 foton) och då var de nöjda med resultatet, skulle få en middag för de arbetet.

Anledningen att jag blev tillfrågad är genom en rekomendation utav en släkting.

Får försöka komma överns med dem om ett vettigt pris innan jag börjar fota där imorgon då, jag vet ju inte alls vad de har tänkt sig. Jag är inte den typen som skulle våga ta riktigt rejält betalt, men ändå så vill man ju inte gå hem utan att vara nöjd.

//Johan

Hej!

Satt i precis din sits i somras. Skulle fota åt en kompis Pappas restaurang. Int, Ext, lite mingebilder + matbilder. Var väldigt oerfaren och det var mitt första jobb. Känndes jobbigt att förhandla om pris då det är vänner det handlar om. Och jag var glad för ett jobb så, de sa typ "du får ersättning så att du blir nöjd sen". Jag höll samanlagt på i 25 timmar med jobbet. Det har varit lite struligt och vi har inte hörts på några månader. Men hur som helst så blev de väldigt nöjda. Nu i efterhand kom jag med ett prisförslag på 4000 kronor för hela kalaset. Det är ett väldigt lågt pris men jag orkar inte tjafsa, i synnerhet då uppdragsgivaren tycker att det är högt. Ska pratas vid imorn och om de börjar pruta så kommer jag istället höja priset ;)

Även om jobbet var "En kompis grej" tycker jag att det har handlats väldigt oproffisionellt.

Vad ni än kommer överens om så skriv ett kontrakt innan jobbet.

/Viktor

Senast ändrad:
Tack för svaret Viktor!
Jag tänkte förbereda ett kontrakt som båda får fylla i och skriva under innan jag sätter igång, så att ingen kan säga något annat än överenskommet.

Får se hur "lönerförhandlingen" blir sen imorgon då, det ska nog inte vara några problem.

Nu ska jag sova så att jag är riktigt utvilad imorgon!

//Johan

Hellgren skrev:
Tack för svaret Viktor!
Jag tänkte förbereda ett kontrakt som båda får fylla i och skriva under innan jag sätter igång, så att ingen kan säga något annat än överenskommet.

Får se hur "lönerförhandlingen" blir sen imorgon då, det ska nog inte vara några problem.

Nu ska jag sova så att jag är riktigt utvilad imorgon!

//Johan

Lycka till och berätta hur det gick; kolla på gårdis bilder, riktigt fina, Johan

Nu är det över!

Kom dit och började fotografera 16:00, och allting rullade på riktigt bra. Det blev en hel del fotografier, och alla anställda var engagerade i att lägga upp allt snyggt och prydligt. Det var riktigt kul, och under tiden bjöd de på mat och dryck.

De blev jättenöjda och glada för fotografierna, och det kändes jättebra. Själv blev jag också hyffsat nöjd (det var ju trots allt första "jobbet"). Jag tog med min bärbara dator så att de kunde se resultatet direkt.

Efter fyra timmar var jag klar med all inredning och maten, och de fick alla foton på en CD-R. Det var nog rätt bra för mig, för då slapp jag ju själva redigeringen som säkerligen hade tagit lång tid, och mycket krångel med hur de ska ha det.

Så till betalningen... Fick 2000kr och middag för 6 personer valfri dag. Så jag är riktigt nöjd, tycker det var riktigt bra betalt för att leka lite med sin hobby.

Viktor: Grymmt fina bilder du hade på maten, skärpedjupet var riktigt ballt. Och skärpan: kan det bli skarpare?

Tack alla ni som följt och svarat i tråden!

//Johan

Kul att höra att det gick bra. Hyfsat bra betalt fick du också. Grattis.
Det är inte alltid så bra att ge kunden bilder på CD. Risken är att han/hon skriver ut dom utan att först beskära och bildbehandla.
En annan risk är att kunden skriver ut fotografens fina bider på någon skitdålig skrivare och det kan jag säga är; Inte kul.
Grattis i alla fall och vi får väl se någon bild så småningom, Johan

hornavan skrev:
Kul att höra att det gick bra. Hyfsat bra betalt fick du också. Grattis.
Det är inte alltid så bra att ge kunden bilder på CD. Risken är att han/hon skriver ut dom utan att först beskära och bildbehandla.
En annan risk är att kunden skriver ut fotografens fina bider på någon skitdålig skrivare och det kan jag säga är; Inte kul.
Grattis i alla fall och vi får väl se någon bild så småningom, Johan

Både deras reklamkille och webdesigner var där, och de ville ha fotografierna levererade helt oredigerade. De skulle fixa till dem själva, vilket jag är glad över att jag slapp.

Får se om jag lägger upp något här sen, annars hojtar jag till när de kommer med i tidningen.

// Johan

Låter som ett bra exempel på samarbete fotograf & restaurang. Fint samarbete, bra upplägg av betalningen och att de såväl visste vad de ville ha för bilder + tog hand om efterarbetet.

Såpass bra att jag själv skulle kunna ställt upp utan känna jag jobbat gratis åt någon.

Grattis till mött schyssta uppdragsgivare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar