Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ta betalt för en fotosession?

Produkter
(logga in för att koppla)

emzon

Aktiv medlem
Jag har skrivit på ett antal community sidor att jag som (amatör)fotograf gärna hjälper modeller, band osv med att ta bilder på dem, mest för att få erfarenhet.

När frågan ställs hur mycket jag ska ha i ersättning så vet jag inte vad jag ska svara.

jag har läst runt lite på andra trådar, men inte hittat ett bra svar.

först undrar jag om jag som amatörfotograf kan ta betalt för mina bilder, eller som ersättning?

eller måste jag ha ett registrerat företag?

hur mycket är rimligt att ta betalt när man är ny?

kan jag kalla mej frilansfotograf när jag fotar på uppdrag åt andra?

många frågor, men jag hoppas att få svar på dem!

//emma
 
Anser du att dina bilder ær tillræckligt bra så ta betalt.


Jag tar mellan 900-1200sek per bild.

Lite beroende på hur många kunden vill ha, ju fler ju billigare per bild.

Också lite Vad bilden ska anvændas till.

Tim betalning rekommenderar jag inte.


Ett tips kan vara att gøra olika "paket priser".
 
Är det lagligt att ta betalt för sina bilder utan att man äger företag då?

är det inte som ett svart jobb då?

//emma
 
emzon skrev:
Är det lagligt att ta betalt för sina bilder utan att man äger företag då?

är det inte som ett svart jobb då?

//emma
Jobbet blir inte svart förrän du låter bli att ta upp inkomsten i deklarationen.

Sedan finns det väl ngn regel med hobbyinkomster?

Leta lite i forumen och du hittar säkert svaren.
 
Det finns något som heter hobbyverksamhet som du bör läsa på om vad gäller skatteregler, i korthet går det ut på att om du i mindre omfattning tjänar pengar på något så kan du deklarera dessa som hobbyverksamhet i din självdeklaration.

Det låter som om det du tänkt göra kan falla inom ramen för detta, åtminstonde i början tills du har det som huvudinkomstkälla.

Är du väldigt osäker är det bara att du ringer närmaste skattekontor så hjälper dom dig..

//Daniel

emzon skrev:
Är det lagligt att ta betalt för sina bilder utan att man äger företag då?

är det inte som ett svart jobb då?

//emma
 
jag läste precis om hobbyverksamhet, tack för tipset!!

har jag förstått det rätt så ska jag deklarera all inkomst jag får via fotograferingen.

kan man då även deklarera utgifter för sin utrustning (som ju inte är gratis)?
 
1) Det är lagligt att bedriva hobbyverksamhet. I slutet av året deklarerar du inkomster och betalar själv ev egenavgift, skatt och om inkomsterna överstiger 30000 även moms.

2) Hur mycket betalt? Tja det beror ju på hur man vill profilera sig. Hur bra säljare man är mm. Jag antar att modellerna inte är proffs. I ditt ställe skulle jag inte ta något betalt de första gångerna. Modellen står för smink mm, du står för kamerautrustning (båda saker är dyra) samt lämnar bilder på cd till modellen. När du känner att du blivit så bra att dina billder håller för att ta betalt (utan att kunden känner sig missnöjd efteråt), kan du debitera per bild eller per timme. Hoppas du inte tar illa upp men jag tycker inte att du i dagsläget är så bra att bilderna håller proffsnivå. Det är förstås bara min högst personliga åsikt. Du har några riktigt fina bilder i ditt album. Men bilden på t ex gothmodellen vid trädet tycker jag inte alls håller måttet.
200kr i timmen är väl minimum. Det motsvarar en lön på ca 20000kr i månaden före A-skatt. (engneavgifter och semesterersättning inräknat) Men eventuella omkostnader är inte inräknade. För en yrkesfotograf med dyr utrustning som ska betalas, kontorshyra, försäkringar mm räcker inte 200 utan då ligger nog minimum på ungefär det dubbla. Men enligt BLF prislistan nästan på det 4dubbla, dvs 800kr ex moms.
3) Vad man ska kalla sig? hmmm... svår fråga som varit uppe i några trådar innan. Min åsikt är:
Om man inte har företag registrerat bör man kalla sig hobbyfotograf. Av den enkla anledning att om man har foto som varaktig sido eller huvudinkomst måste man registrera företag eller vara anställd för att det ska vara lagligt. Dessutom tycker jag att om man kallar sig fotograf, urvattnas en yrkestitel som rymmer oändligt mycket mer kvalificerade yrkesutövare.
Om man varaktigt tjänar pengar på foto tycker jag det är ett mått på att man producerar något som håller en viss kvalitet. Då kan man kalla sig för frilans eller deltidsfotograf. Om man har foto som huvudinkomst kan man väl skippa alla epitet och kalla sig fotograf.
I vissa lägen är man dock fotograf vara sig man vill eller inte. Om man fotograferar ett bröllop så säger folk "fotografen" eftersom man är den som ska fotografera tillställningen. Man kan ju inte begära att folk ska säga "hobbyfotografen" när de bara menar "han som ska fotografera". Men får man frågan "vad är du?" Men undertonen, "vilka kvalifikationer har du?" Finns det väl ingen anledning att försöka utmåla sig som mer än vad man egentligen är. Bäst att vara så ärlig som möjligt. Då minskar också risken för missnöjda kunder. Om man säger att man är hobbyfotograf och att priset därför är lågt, då blir det svårare för kunden att klaga. Han vet ju vad han har betalat billigt för.

Lycka till och hoppas du har kul och tar många fina bilder.
MVH, Niclas Vestman
 
PS " om du istället väljer att ta betalt per bild går det förståss lika bra. Jag brukar göra så att jag räknar baklänges. I slutänden är det ändå månadslönen som är det intressanta för mig. Anta att du bedömmer att fotograferingen tar 2 timmar + 1 timme transport och förberedelse + 1 timmes efterarbete. Du säljer ca 8 kopior i formatet 20x30cm till kunden som kostar 400kr för dig att beställa från labb. Anta att du inte har några andra omkostnader som du vill ha ersatta. Du har hobbyverkasmhet på mindre än 30tkr per år och behöver inte betala moms till staten. Du vill ha ca 20tkr i månaden i lön. Då behöver du 200kr i timmen (se förra exemplet). Du jobbar 4h och kopieringen kostar dig 400kr. Då behöver du 4h x 200kr + 400kr = 1200kr från kunden."
MVH, Niclas :)
(som gillar att räkna och göra lönsamhetskalkyler :-D
 
Tack Niclas för att du delar med dej av dina tips och tankar, nu har jag lite mer att gå på.

Jag tar inte alls illa upp att du tycker att mina bilder inte håller proffskvallité.
Eftersom jag aldrig påstått något annat än att jag är nybörjar fotograf inom området modellfoto, så blir jag mest förvånad att du skriver som du gör.

"Hoppas du inte tar illa upp men jag tycker inte att du i dagsläget är så bra att bilderna håller proffsnivå. Det är förstås bara min högst personliga åsikt. Du har några riktigt fina bilder i ditt album. Men bilden på t ex gothmodellen vid trädet tycker jag inte alls håller måttet."

ingen är väl proffs som nybörjare, hur ska man annars lära sej på vägen om inte att öva?

jag är väldigt tacksam för dina och andras svar på frågorna jag ställde i tråden, men personlig kritik och bildkritik var inte det jag bad om.

//emma
 
Det var så lite. Jag är glad att mitt maratoninlägg gav något :) Kul att det uppskattas.
Angående kritiken av bilderna var jag osäker om jag skulle ta med det eller inte eftersom det är lite känsligt. Det var absolut inte meningen att förolämpa. Anledningen till att jag ändå skrev den var att det är fritt att kritisera bilder på fotografens egen sida (bildkritik) och jag trodde därför att man som medlem på fotosidan är beredd på att få kritik. Dessutom gjorde jag bedömmningen att det låg i frågeställningen. Vad man kan ta betalt tycker jag ska stå i direkt proportion mot bildkvaliteten. Sedan finns det andra som inte bryr sig så mycket om det utan fokuserar mer på hur mycket kunden är villig att betala. Det är två olika synsätt. Jag säger inte att något är fel, bara att jag föredrar det ena synsättet. Därför ser jag en värdering av bildkvaliteten som det viktigaste svaret hur mycket en person bör ta betalt. Jag ville bara bidra med en åskikt, och som sagt inte förolämpa. Visst alla är vi nybörjare i starten, och många utvecklas mycket snabbt till att bli kompetenta fotografer (det finns flera här på fotosidan som jag är mycket imponerad av pga den snabba utvecklingen de har haft).
I vilket fall som helst, sorry om jag förolämpade.
MVH, Niclas Vestman
PS "Nouna, din bild "bride with ring bearers" är grymt bra, en av mina favoriter. Betydligt bättre än många bilder man ser i skyltfönstret hos bröllopsfotografer! Sedan har du många andra fina bilder också :)"
 
Hej Niclas!
Tack för komplimangerna. :) Sånt värmer alltid. Jo, det fotot är en av mina absoluta favoriter. Såg precis alla dina kommentarer på mina bilder. Tack! Hm, jag kanske får kolla detta med horisonten bättre. Annars vet jag att jag har en dum förmåga att kapa av fötter, händer och förr i tiden delar av huvudet på folk... Nu har jag avvänjt mig med det sista iallafall (om jag inte vill att kompositionen skall vara sådan!), får försöka se över horisonter och lemmar nu framöver...

Vi får hålla tummarna för att jag gör bra ifrån mig när jag fotar mitt första betalda bröllop i augusti. ;-)
 
Niclas, som sagt jag är jätteglad för tipsen som du gav mej.

självklart är det fritt fram att kritisera andras bilder osv, det är ju därför fotosidan finns! utan andras kritik och berömm blir man heller inte bättre, så jag är väldigt tacksam över alla som tar sej tid att kritisera och berömma..

jag håller med dej i att priset man sätter på en bild bör anpassas efter bildens kvallité.
men mina tidigare tagna bidler har väl ingenting att göra med bilder jag kommer att plåta åt en kund, utan priset kommer jag och kunden överens om när vi sett resultaten.

förövrigt, bilden du kritiserade, på modellen vid trädet. det var så min kund ville ha bilden. hon blev nöjd med den, ingen av oss förväntade sej proffskvallité, eftersom jag inte är ett proffs.

som jag skrev i tråden gör jag dessa uppdrag för att utvecklas, även de som kontaktar mej vill utvecklas.
 
emzon skrev:

jag håller med dej i att priset man sätter på en bild bör anpassas efter bildens kvallité.
men mina tidigare tagna bidler har väl ingenting att göra med bilder jag kommer att plåta åt en kund, utan priset kommer jag och kunden överens om när vi sett resultaten.

Hej Emma,
Det vanliga är ju att man kommer överens om ett pris innan fotosessionen sker så att kunden vet vad det kommer att kosta honom/henne. Antingen sätter du ett pris specifikt för det jobbet du skall göra, eller så kan du ju sätta ett permanent pris per foto eller dylikt. Kanske t.o.m. sätta ihop ett litet paket och sätta ett fast pris på detta? Eller låta modellen/gruppen betala åtminstone CD/framkallningskostnad?

Dina tidigare bilder har faktiskt ganska mycket att göra med vad priset du begär/kunden är villig att betala. De bilder du tagit är ju din portfolio och visar vad du går för så att säga.

Om du är ute efter att utvecklas med modeller, gå gärna och spana in www.modellbilder.se . Där kan du träffa likasinnade och ni utbyter tid och bilder. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.